דעות

ממשלות ישראל כשלו: הגיע הזמן לתמוך בענף הנדל"ן

אחרי שנים ארוכות של הזנחת ענף הבנייה, הממשלה הבאה תידרש לשנות גישה: להגדיל את היצע המגורים, לעצור את ההשתוללות במחירי הקרקעות ולהקים גוף לאומי שיאחד את שחקני הנדל"ן 

ראול סרוגו |  1
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ (צילום יחצ, pixabay)
ממשלות ישראל הקודמות נחלו כישלון חרוץ בטיפול בענף הבנייה והתשתיות. בעשור שעבר ובנוכחי, מחירי הדיור רשמו עלייה יוצאת דופן, והרחיקו עוד ועוד משפחות מהגשמת חלום הדירה. בקדנציה של השר יואב גלנט במשרד הבינוי והשיכון, בין השנים 2015-2019, עלו המחירים בשיעור של 12.8%. אצל מחליפתו בתפקיד, השרה יפעת שאשא ביטון, הם הוסיפו לטפס – עם עלייה של 4.3%. תחת השר יעקב ליצמן נרשמה התייקרות נוספת, הפעם בשיעור של 9.3%. ואילו אצל שר הבינוי והשיכון היוצא, זאב אלקין, המחירים כבר זינקו בכ-20% במהלך כהונה קצרה אחת.
קיימת כאן בעיה אמיתית, קשה ומורכבת, המחייבת את המדינה לצעדים חריפים ודרמטיים. לממשלה יש כלים כבדים בארגז, והיא תידרש להשתמש בהם, או במילים אחרות ליישם בשעה טובה תוכניות מקיפות המגדילות באופן ניכר את היצע הדירות בישראל.

כצעד ראשון, על הממשלה הנכנסת לזהות מראש את גודל האירוע – להבין כי יש פה ענף שלם שבכוחו להיות הקטר של המשק, אלא שהיום הוא סובל מבעיות רבות ומהזנחה של שנים על ידי ממשלות ישראל. הממשלה הבאה חייבת להתייחס לכך כאל אירוע לאומי, להקים מטה אחד שיתכלל את כל הגופים ויאחד תחתיו את כל הסמכויות הקשורות לבנייה ותשתיות במדינת ישראל. גוף כזה יהווה כוח לוחם מאוחד לטובת אזרחי המדינה, ויתקן בצורה יסודית עמוקה את העיוותים שנגרמו בענף הבנייה והתשתיות.
בסופו של דבר הפתרון למחירי הדיור הגואים הוא הגדלת היצע הדירות, זו הדרך. עד כה, ולאורך השנה האחרונה, לא הייתה כלל ממשלה שיכלה ליזום מדיניות פיסקאלית ולטפל באמת במשבר. אני מקווה שהממשלה הקרובה תאמץ את תוכנית החבילה שהצענו לה – ועליה יתבקשו לחתום הקבלנים, ממשלת ישראל והשלטון המקומי – במסגרתה תשווק המדינה קרקעות לכ-300 אלף דירות. במסגרת התוכנית אנחנו, הקבלנים, נקפיא את מחירי הדירות למחירי 2019, ואף נתחייב לבנות בכל שנה כמאה אלף דירות.
בעיה חריפה נוספת המחייבת טיפול מיידי, נוגעת לנושא התשתיות. בתקשורת ובממשל נוטים להתייחס לתשתיות כאל משהו צדדי, שולי – ללא הבנה שבלי תשתיות לא תהיה גם בנייה לדיור. חמור מכך: ללא תשתיות, לא יהיו פה חיים תקינים: אנחנו ניתקע עוד יותר בפקקים, נלך על מדרכות שבורות וסדוקות, הילדים שלנו ילמדו בכיתות צפופות והסבים והסבתות של כולנו ישכבו במסדרונות בית החולים בגלל מחסור במיטות.
כבר כעת קבלני תשתיות רבים קורסים, כשהמדינה לא נקפה אצבע כדי לסייע. בממשלה היוצאת בחרו להתעלם מהעובדה שחוזים לא מאוזנים משאירים את הקבלן בודד במערכה מול אירועים כלל עולמיים כמו שחווינו בשנתיים האחרונות. מדינות רבות בעולם הוכיחו שאפשר אחרת, והתגייסו לתמוך בקבלנים מתוך הבנה כלכלית רחבה יותר. זהו תמרור אזהרה: הממשלה החדשה חייבת לאמץ גישה חדשה: להפוך לתומכת קבלנים ולשנות לגמרי את תהליכי המכרז והחוזים בענף הבנייה הציבורית.
האג'נדה שמובילות ממשלות ישראל בזו אחר זו, לפיה פעולות להפחתת הביקוש לדירות יטפלו במשבר הדיור, צריכה לעבור מהעולם. האמצעי לפתרון המשבר טמון בראש ובראשונה בהגדלת ההיצע ובעצירת העליות במחירי הקרקעות. על הממשלה החדשה להרים את הכפפה, ולחתום הסכם היסטורי שיאפשר לחסל את המשבר החמור הזה תוך שנים בודדות. מכאן אני קורא לראש הממשלה ולמפלגות העתידות להרכיב את הקואליציה, לכנסת ולשלטון המקומי: שימו בצד את האגו ועזרו לנו למנוע קטסטרופה כלכלית לדורות.

הכותב: ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נקפיא מחירי לפי 2019, כאילו ב 2019 לא היו בעיות נדל"ן..
    ישראלי מודאג 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן שהמדינה תחלק את הקרקע חינם ותחייב את הקבלנים למחיר מקסימום לפי 2010 או משהו כזה.
    סגור