תקשורת ומדיה

האפיפיור מזהיר ממלחמה גרעינית: "לעצור את ספירלת האלימות והמוות"

האפיפיור פרנציסקוס מתריע מפני הסיכון ה"אבסורדי" וההשלכות ה"בלתי נשלטות" של מתקפה גרעינית. פונה לנשיאי רוסיה ואוקראינה בבקשה להגיע להפסקת אש ולהיות פתוחים להצעות שלום
מערכת ice | 
ולדימיר פוטין (צילום יוטיוב/ The Sun, CNN)
האפיפיור פרנציסקוס פנה בתחילת השבוע לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בבקשה להגיע להפסקת אש, הפציר בו "לעצור את ספירלת האלימות והמוות" באוקראינה, והוקיע את הסיכון ה"אבסורדי" של ההשלכות ה"בלתי נשלטות" של מתקפה גרעינית, כאשר המתיחות מסלימה בחדות באזורי המלחמה באוקראינה ומעבר לה.
פרנסיס השמיע את תחינתו החזקה ביותר עד כה בנוגע לסכסוך שנמשך כבר כ-7 חודשים, שאותו גינה כ"שגיאה" וכ"אימה". זו הייתה הפעם הראשונה שבה האפיפיור התייחס בפומבי לתפקידו של פוטין במלחמה. האפיפיור גם קרא לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי "להיות פתוח" להצעות שלום רציניות.
פרנסיס אמר לציבור, שהתאסף בכיכר פטרוס הקדוש, שהוא נוטש את הנושא הדתי הרגיל שלו לאמירותיו ביום ראשון בצהריים כדי לרכז את הרהוריו באוקראינה.
"ניהול המלחמה באוקראינה הפך להיות כל כך חמור, הרסני ומאיים, שזה מעורר דאגה גדולה", אמר פרנסיס."למעשה, הפצע הנורא והבלתי נתפס הזה של האנושות, במקום להתכווץ, ממשיך לדמם עוד יותר, מאיים להתפשט", אמר האפיפיור.
"אני מצר בתוקף על המצב החמור שנוצר בימים האחרונים, עם פעולות נוספות המנוגדות לעקרונות המשפט הבינלאומי", אמר פרנסיס, בהתייחסות ברורה לסיפוח הבלתי חוקי של פוטין של חלק גדול ממזרח אוקראינה. "זה, למעשה, מגביר את הסיכון להסלמה גרעינית, עד כדי חשש להשלכות בלתי נשלטות וקטסטרופליות ברמה העולמית".
"נהרות של דם ודמעות שנשפכו בחודשים האלה מייסרים אותי", אמר האפיפיור, "כואב לי בשל אלפי הקורבנות, במיוחד בקרב הילדים, ומההרס הרב כל כך, שמותיר אנשים ומשפחות רבים ללא קורת גג ומאיים טריטוריות עצומות שבהן שורר קור ורעב", אמר.
"לעולם לא ניתן להצדיק פעולות מסוימות, לעולם לא", אמר האפיפיור. הוא לא פירט. אבל פוטין ביקש להצדיק את פתיחת הפלישה באומרו שהוא צריך להגן על ארצו מפני מה שהוא כינה גורמים "נאציים" באוקראינה. "זה מייסר שהעולם לומד את הגיאוגרפיה של אוקראינה דרך שמות כמו בוקה, אירפין, מריופול, איזיום, זפוריז'יז'יה ומקומות אחרים, שהפכו למקומות של סבל ופחדים שאין לתאר", אמר פרנסיס.
"ומה לומר על העובדה שהאנושות מוצאת את עצמה שוב מול איום אטומי? זה אבסורד", אמר פרנסיס, שקרא אז להפסקת אש מיידית. "פנייתי מופנית בעיקר לנשיא הפדרציה הרוסית, ומפצירה בו להפסיק, גם לאהבת עמו, את ספירלת האלימות והמוות הזו", אמר פרנסיס. "בצד השני, כואב מהעצום. הסבל של העם האוקראיני בעקבות התוקפנות שעברה, אני מפנה פנייה נותנת אמון דומה לנשיא אוקראינה להיות פתוח להצעות רציניות לשלום", אמר פרנסיס.
נדיר שהאפיפיור מייחד מנהיגים בפניותיו התכופות לסיום סכסוכים אלימים. בכך אותת פרנסיס על דאגה קיצונית מהמצב המדרדר. "שיפסק הנשק ויחפשו תנאים כדי להתחיל במשא ומתן שיובילו לפתרונות שלא נכפו בכוח אלא מוסכמים, צודקים ויציבים", אמר פרנסיס. "והם יהיו כך אם הם מבוססים על כיבוד הערך המקודש. של חיי אדם, כמו גם על הריבונות ושלמותה הטריטוריאלית של כל מדינה, כמו גם על זכויות המיעוטים ודאגות לגיטימיות".
כשהוא קורא בשם אלוהים ו"חוש האנושות השוכן בכל לב", הוא חידש את תחינותיו הרבות להפסקת אש מיידית. מבלי לפרט, פרנסיס קרא גם ל"פנייה לכל הכלים הדיפלומטיים, כולל אלה שאולי לא נוצלו עד כה, כדי לסיים את הטרגדיה העצומה הזו". "המלחמה עצמה היא שגיאה ואימה", קינה האפיפיור.
לאורך כל המלחמה, פרנסיס גינה את הפנייה לנשק. אבל לאחרונה הוא הדגיש את זכותה של אוקראינה להגן על עצמה מפני תוקפנות. סיבוכים לוגיסטיים סיכלו את תקוותו המוצהרת לעתים קרובות לעלות לרגל לאוקראינה כדי לעודד מאמצי שלום.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה