תקשורת ומדיה

מנכ"לית ימינה תוקפת את עובדי הנמלים: "מאפיה, שביתה איטלקית"

סטלה ויינשטיין, מנכ"לית מפלגת ימינה, רק בת 34, אבל כבר מכירה מקרוב את שתי דמויות המפתח החזקות במדינה – ראש הממשלה ושר האוצר. בראיון ל- ice היא מספרת בהרחבה על מלחמת החורמה ביוקר המחיה, יודעת מה צריך לעשות כדי להוריד את מחירי הדיור, מאחלת לבנט עוד הרבה שנים בתפקיד, אבל גם תשמח שבעתיד תיבחר אישה לראשות הממשלה
אור בוקר |  2
מנכ"לית מפלגת ימינה, סטלה ויינשטיין (צילום ענת קזולה)
הדיונים הקדחתניים סביב יוקר המחיה תפסו לאחרונה מקום מרכזי בסדר היום הציבורי, ולא בכדי. זו גם בדיוק הסיבה שסטלה ויינשטיין נכנסה לחיים הפוליטיים. שולי הרווח הלא גבוהים בלשון המעטה מביאים אותה פעם אחר פעם, לדבריה, להיכנס לעובי הקורה, ולהיאבק למען אלו שידם אינה משגת, לצד הרצון הטבעי שכל אזרח במדינת ישראל יוכל לקנות מוצרי בסיס דוגמת פירות וירקות מבלי להיכנס לאובר-דראפט.
לא מעט מהטענות למצב הנוכחי מפנה ויינשטיין לעובדי הנמלים. "שולי הרווח בישראל הם 11%-5%, בין הנמוכים בעולם, ויחד עם שוק סגור ועליות מס מטורפות אלו הסיבות ליוקר המחיה. עובדי הנמלים עושים מיני שביתה איטלקית. הם מצרים את צעדנו כמו 'מאפיה', אין דרך אחרת לומר זאת", היא פותחת בראיון לאתר ice. "אני גרה באשדוד, התור של הספינות רק הולך וגדל ואני לא מבינה למה. המצב נהיה פשוט קטסטרופלי. ממוצע של פריקת מטען מספינה כאן נע בין 20-30 יום, כשבטורקיה זה גג 5 ימים. עובדי נמלים דורשים פיצויים של מיליוני שקלים וזו אנומליה שלא קיימת בעולם. מחירי התובלה עלו בטירוף - כמעט פי 10, ולא מוכנים לשנע ספינה כי היא תהיה תקועה פה 30 יום. כשהכל עולה פי 10 ויבואן עובד על שולי רווח של 5%, מה הוא אמור לעשות, לעבוד בהפסד? משם מגיעה ההתייקרות".  
מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לצאת מהפלונטר? כזכור, התוכנית הכלכלית שהוצגה לאחרונה ביטלה את המכס על מגוון מוצרים, מה שאוטומטית פותח ליבואן את השוק לתחרות. עם זאת, על פי ויינשטיין, יש עוד המון מקום לשיפור. "למה צריך בכלל להיות מכס על מזון במצב שלנו?", היא תוהה. "יש גורמים שמפחדים מתחרות, מפעילים לובי משמעותי במסדרונות הכנסת ואנחנו חייבים לפעול כדי לנצח אותו. הצרכן הישראלי צריך לדעת שהוא יכול לקנות עגבנייה בזול. עגבניות ומלפפונים בעולם עולים גרושים".  
בעיית הפירות והירקות, מוצרי צריכה בסיסיים, חריפה בהרבה לטענתה. "בישראל השוק סגור מבחוץ ומבפנים לפירות וירקות", היא אומרת. "כל מגדל צריך שורה של אישורים על מה לגדל באדמה שלו, יש לו מכסה של כמה מותר לו לגדל ואסור לו לגדל גידולים אחרים או למכור ישירות לצרכן. זה פשוט הזוי. משאירים את החקלאי מוגבל ועני והוא למעשה משותק. חייבים רפורמה כדי להסיר חסמים רגולטוריים בשוק החקלאי".

סטלה ויינשטיין וראש הממשלה, נפתלי בנט. "קוסם חדש שהצליח להקים ממשלה" צילום: אריאל זנדברג
כפועל יוצא ועל אף המצב הקשה, ויינשטיין מוצאת נקודת אור בכך שהמחאה המתבקשת עלתה על סדר היום. "אני בהחלט מאושרת שהמחאה על המחירים מרימה ראש. לפני 3 שנים דיברתי על שוק סגור ויוקר המחייה, אבל אנשים לא התעניינו וזה לא היה בלופ, רק מחאות רדודות של קוטג' ומילקי. הצרכן הישראלי עובר סוג של חינוך מחדש, הוא מודע יותר ומבין שהוא לא חייב לרכוש פסטה בעלות של פי 3 ממחירה, אלא לדרוש מהסופר מגוון גדול יותר. ושוב, זה עדיין לא מספיק".
 
עניין נוסף, מדגישה ויינשטיין, נוגע לעובדים הזרים, כשהמעסיק מחויב לשלם עליהם מס נוסף מעצם היותם זרים ואף לדאוג עבורם לתנאים פנסיוניים רחבים יותר מאשר לעובד הישראלי, כמו גם לתנאי מגורים קפדניים. "למה צריך להפריש פנסיה לאדם שלא מתכנן להזדקן מישראל? אבסורד שאיש לא שואל", תוהה ויינשטיין. "יש כל כך הרבה דברים שיכולים לעשות. חייבים להוריד מיסים על עובדים זרים, להשוות תנאים מול העולם ואז נראה מחירים יורדים".
לא במקרה מנכ"לית המפלגה של ראש הממשלה טעונה כל כך בנושא, ומתארת ילדות קשה שהייתה לה השפעה מכרעת: "עליתי עם אמא שלי בגיל 6 מרוסיה והיינו לבד, תהליך עלייה קטסטרופלי", היא משחזרת. "במשך תקופה ארוכה אמא ואני רעבנו ללחם. הייתי אוכלת רק שקית במבה ביום כי זה עלה שקל, ובימי שישי בשוק הכרמל היו זורקים סחורה שלא הצליחו למכור, אז היינו מלקטות משם. אני יודעת מה זו תחושת רעב והמצב רק נהיה יותר גרוע. בשנים האחרונות המצב משוגע לחלוטין וזה המניע שלי – אני לא רוצה שיהיו עוד ילדים כמוני".
פתרונות? פלסטרים!
נושא אחר שלא יורד מסדר היום נוגע למחירי הדיור שממשיכים לעלות בצורה חדה, וכזכור זינקו בשנה החולפת ב-11.3%. אז האם לממשלה בראשות נפתלי בנט יש את הפתרונות לבלימת המחירים ולהגדלת היצע המגורים?
"להגיד כל הזמן 'תורידו מחירים' זו אמירה אמורפית שנוח לגורמים פופוליסטיים בכנסת לזרוק", קובעת ויינשטיין. "היום יש גוף אחד שמחזיק ב-90% מהאדמות – רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). הם מחליטים למי, מתי ובכמה למכור. יש מכרז והקבלן שמציע הכי הרבה זוכה, ובמכוון הגוף הזה מוציא כמות קרקעות שלא תואמת את הדרישה. המחירים לקרקעות שרמ"י שיווקה עלו במאות אחוזים, כך שהקבלן עוד סופג חלק מעליית המחירים, ואחר כך מציגים אותו כחזיר".
אז מה הפתרון?
"יש רק פתרון אחד - צריך פשוט לחלק את הקרקעות של רמ"י לרשויות המקומיות – שלכל אחת מהן יהיה את מינהל מקרקעי ישראל שלה ואז תתחיל תחרות בין הרשויות. ראשי הרשויות לא ירצו שהתושבים יעזבו, הם יעודדו בנייה והדבר יוריד את מחירי קרקעות. היום יש מונופול חד משמעי על הקרקעות ורק אחד מוכר. כמובן שהדברים צריכים להיות תחת ביקורת ומינהל תקין, לצד גוף מתכלל מלמעלה, אבל בסופו של דבר כל רשות יכולה למכור את הקרקעות שלה. זה יפתור את הבעיה בצורה המהירה ביותר, אבל לך תנהל מלחמת חורמה מול הכוח הבלתי נגמר של רמ"י. הרי המשמעות היא פחות משרות, פחות עובדים ובום – ההסתדרות משביתה את המשק לחודש. בכל מקרה ראש הממשלה יודע מה דעתי וזה הפתרון היחיד. כל השאר – מחיר מטרה, מחיר למשתכן, הורדת המע"מ – הכל פלסטרים של גורמים פופוליסטים כדי להראות שהם מנסים".  

סטלה ויינשטיין. "כל חייל חולם להיות גנרל"  צילום: ענת קזולה
הריאיון הטלפוני נערך שעה שסטלה חלתה בקורונה ושהתה בבידוד. היא רק בת 34, נשואה לאנטולי ואם לעידו (7) והתאומים אדל ורפאל (5 וחצי). מתגוררת באשדוד ומשמשת כחברת מועצת העיר. כבר בגיל 22 ניהלה את משרדו של שר החוץ דאז, אביגדור ליברמן, והחל מהקמת הממשלה מכהנת כמנכ"לית מפלגת ימינה. בשל העיסוק האינטנסיבי בעולם הפוליטי, ממשיך הבעל אנטולי לתחזק את העסק המשפחתי, בדמות רשת מכוני הכושר "לזוז", המונה שישה סניפים ברחבי הארץ.
מה דעתך על הביקורת המתמשכת על מינויו של בנט לראש ממשלה עם 6 מנדטים בלבד?
"זו הדמוקרטיה במדינת ישראל. עובדה שמפלגה עם 30 מנדטים לא הצליחה להקים ממשלה, אבל יש קוסם חדש שהצליח להקים אותה עם 6. זה מראה על מידת האמון – לא ראש ממשלה עם 6 מנדטים, אלא כזה שמאמינים בו 61 מנדטים. זה בטח עדיף על מישהו עם 30 מנדטים שאיש מלבדם לא האמין בו. הרגשנו על סף חורבן הבית עם שנאה, פילוג ונאצות, אבל הברירה הייתה ללכת לבחירות חמישיות ללא פתרון ועם חלוקת מנדטים זהה. המשמעות היא מלחמת אחים, והשליחות שלנו הייתה להגן על הבית מפני חורבן".
כשאנחנו בפני הקלות נוספות, איך את רואה את טיפול הממשלה בהתפרצות הקורונה?
"המשק פתוח וזה מצוין בעיני. במהלך כל המחאות שלי אמרתי שרק אל תגידו לי סגר – כי זו מכה קטסטרופלית לעסק. אני יכולה לעבוד בכל דרך, גם ב-50% תפוקה, רק תנו לי לעבוד. אני מאושרת שהממשלה עשתה הכל כדי שלא יהיה סגר. מצד שני, עסקים עבדו במחזורים מאוד נמוכים בגלל הבידודים. חייבים להיות מענקים לעצמאיים בהתאם לאחוז ההפסדים במחזור, והם צריכים להגיע כמה שיותר מהר. בזמן שחושבים על נוסחאות, הניתוח יצליח אבל החולה ימות, כך שאסור לבזבז זמן. אני סומכת על שר האוצר שמבין את זה".
איזה ציון מגיע למפלגה שלך ולממשלה עד כה?
"אנחנו עושים עבודה נהדרת כמפלגה ומעבירים רפורמות שלא קודמו כאן שנים, כמו תמרוקים, הורדת המכסים, נקודות המס שהן כסף ישיר לכיסן של משפחות עובדות ורפורמת מוצרי הילדים שתיכנס בקרוב לתוקף. זו עבודה מצוינת בהשוואה לאלה שהיו לפנינו – הן כמפלגה והן כממשלה, אבל כרוסיה מבית טוב אני חוזרת ואומרת – זה לא מספיק. אנחנו כל כך עסוקים בעשייה שכמעט ולא מצליחים לדבר עליה. עלינו לשווק את עצמנו טוב יותר כדי לגרום לציבור לדעת מה עשינו, ובנוסף מאמץ יתר בכל הנוגע לשכנוע ועמידה מול לחצי הלוביסטים, גם בקואליציה. איזה ציון הייתי נותנת לנו? לא 10, אבל קרוב".  
מהן השאיפות שלך בהמשך הדרך?
"כל חייל חולם להיות גנרל. בכל מקום שאהיה אעבוד הכי חזק ואתן את כל כולי, כי אני מאמינה  שהתפקיד לא עושה את הבן אדם, אלא הבן אדם עושה את התפקיד. ראש ממשלה אחרי גולדה? אני מקווה שגולדה הבאה תגיע לפניי, כי אנחנו צריכים ראש ממשלה אישה. בסוף זה תפקיד ניהולי, ולאשה יש יכולות ניהול מצוינות. עד אז, יש לנו ראש ממשלה מדהים, ואני מאחלת לו עוד שנים רבות בתפקיד".
לסיום, גלי לנו משהו שאנחנו לא יודעים על בנט וליברמן?
"שניהם אנשי חסד טובים עם חוש הומור מדהים ולב גדול, גם אם זה לא תמיד נראה כך מבחוץ".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    נשמעת כמו שופר-ה של המאפיונר ליברמן וגם 'קלקלנית' כמוהו
    סטלה סבטלנובה פוטינה 02/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מה יהיה? לאיזו תחתית עוד נרד במדינת פאינה המאווטת?
    סגור
  • 1.
    נשמעת כמו שופר-ה של המאפיונר ליברמן וגם 'קלקלנית' כמוהו
    סטלה סבטלנובה פוטינה 02/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מה יהיה? לאיזו תחתית עוד נרד במדינת פאינה המאווטת?
    סגור