תקשורת ומדיה

כותרת באתר דרום אפריקאי מוביל: "מדוע זה בסדר לכנות את ישראל מדינת אפרטהייד?"

כותבת המאמר, אלי קומפנה, מסבירה כי ההפרדה בין חופי רחצה לשחורים וללבנים בימי האפרטהייד זהה להפרדה בין כבישים ליהודים לכבישים לפלסטינים. החשש: ההחלטה בהאג לחקור את ישראל על "פשעי מלחמה" יוצרת גל חדש של אנטי-ישראליות
רועי בהריר-פרל |  2
ציוצים אנטישמיים (צילום freepik, ויקיפדיה)
מאמר שפורסם אתמול (ראשון) ב-Independent Online - אחד מאתרי החדשות הפופולריים בדרום אפריקה -  נושא את הכותרת "מדוע זה בסדר לכנות את ישראל 'מדינת אפרטהייד'".
על המאמר חתומה אקטיביסטית בארגון  #Africa4Palestine בשם אלי קומפנה, מצטטת בפתיח את הדו"ח האחרון שפרסם ארגון "בצלם", לפיו "הממשל הישראלי לא צריך להכריז על עצמו כאפרטהייד כדי להיות מוגדר ככזה" וכי "הנציגים שלו חוזרים ואומרים שישראל היא דמוקרטיה, אבל מה שמגדיר אפרטהייד זה לא הצהרות אלא מעשים בפועל".
קומפנה מספרת לקוראים באתר - שאגב, נכלל באגרגציה של שירותי חדשות מובילים כמו Flipboard ונחשף לרבבות קוראים - כי "הדו"ח יצר סיוט למכונת הפרופוגנדה הישראלית" וכי מדובר "ברגע מכריע במאבק של הפלסטינים להגדרה עצמית". היא ממשיכה וכותבת כי "אפרטהייד הייתה מדיניות ממשלתית חוקית של אפליה, שעליה הוחלט בשנת 1948 - השנה שבה מדינת ישראל הוקמה בפלסטין" ומתייחסת באריכות לדו"ח של הקונסוליה לחקר מדעי האנושות בדרום אפריקה (HSRC), לפיו "בטריטוריות הפלסטיניות מופעלת מערכת של דיכוי כנגד הפלסטינים כקבוצה - כלומר, זוהי מערכת של אפרטהייד".
בהמשך, מביאה קומפנה חיזוקים נוספים לטענתה, לרבות קביעתו של פרופ' ריצ'ארד פאלק מאוניברסיטת פרינסטון, המתמחה בחקיקה בינלאומית, כי "אפרטהייד הוא כבר לא מונח שניתן ליחסו לדרום אפריקה בלבד, כי הוא עומד בפני עצמו כביטוי של פשע נגד האנושות וכי הוא מתאר נכון את המצב בישראל". בנוסף, היא מציינת שנשיא דרום אפריקה לשעבר קגאלמה מוטלנטה טען שהגרסה הישראלית של האפרטהייד גרועה מזו שהייתה בדרום אפריקה, ושהארכיבישוף דזמונד טוטו טען כי הטיפול של הממשל הישראלי בפלסטינים דומה למצב שהיה בדרום אפריקה בימי האפרטהייד.
אחת הטענות היותר קיצוניות ומתריסות של קומפנה, שמגיעה לקראת סוף המאמר, היא שהעובדה שלשחורים היה אסור להיכנס לחופי רחצה של לבנים בתקופת האפרטהייד מקבילה לכך ש"ליהודים ולפלסטינים יש כבישים נפרדים". האתר מדגיש בסיום כי הדעות המופיעות במאמר לא בהכרח משקפות את תפישותיו, אבל אי אפשר להתכחש לעובדה שהמאמר מתפרסם זמן קצר מאוד לאחר שבית הדין הפלילי בהאג החליט לפתוח בחקירה פלילית נגד ישראל על "פשעי מלחמה" נגד הפלסטינים.
כלומר, האתר רוכב על המומנטום ומרשה לעצמו לתת במה לאמירות קיצוניות ביותר נגד ישראל. בהתחשב באווירה האנטי-ישראלית שמלווה את ההחלטה הדרמתית בהאג, ייתכן מאוד שזו רק ההתחלה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא מדוייק, בלשון המעטה
    גל 02/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק שזה הפוך. ליהודים זה מסוכן להיכנס לרוב ליישובים ערביים. כך גם עם ההסדר עם השטחים בין ישראל לפלסטינים. יכלו להסתמך אולי על חוק הלאום, ועל מה שהוא מעניק ליישוב לקבוע ביחס לתושבים. כן יש בעיה עם חלוקת המשאבים לרשויות מקומיות, וזו לא בעיה רק אצל הערבים, אבל זה מוקצן שם.
    סגור
  • גם ללבנים מסוכן
    אאא 02/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להסתובב עם כושים חובבי אונס,רצח וסחר בסמים. למה הכושים פולשים למדינות של הלבנים ? השמאל באירופה,השמדה פיזית שלו היא רק ענין של זמן - אבל הקולוניאליזם הכושי-מוסלמי פירושו מלחמה בהיקף גדול מאד או השמדה של הלבנים (כמו שהתיאוקרטיה היהודו-בולשביקית רוצה).
    סגור