בארץ

עשור לתכנית המסייעת לאוכלוסיות רווחה לצאת מהעוני: האם הצליחה?

לאחר שיזם כשר רווחה את תכנית 'תעסוקה לרווחה' המסייעת לאוכלוסיות רווחה לצאת מהעוני, יקבל היום נשיא המדינה את דו"ח האימפקט במליאת עשור לתכנית: 67.5% ממשתתפיה שיפרו את מצבם התעסוקתי, 55% הפחיתו את פניותיהם לשירותי הרווחה
מערכת ice |  1
צימלס ודה פריס עם הנשיא ורעייתו (צילום אייל וייס)
דו"ח האימפקט העוסק בסיכום עשור הפעילות לתכנית 'תעסוקה לרווחה' יוגש היום לידיו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, באירוע רשמי שיתקיים בבית הנשיא בירושלים.
'תעסוקה לרווחה' הינה תכנית שנוסדה ביוזמתו של יצחק הרצוג עת שכיהן כשר הרווחה, ועוסקת בליווי תעסוקתי וכלכלי של משפחות אשר מוכרות במחלקות לשירותים החברתיים של הרשויות המקומיות, במטרה לשפר את מצבם האישי והכלכלי.
התכנית יצאה לדרך כשיתוף פעולה בין משרד הרווחה, ארגון בעצמי והקרן המשפחתית על שם תד אריסון, ומאז הוטמעה במשרד הרווחה והביטחון החברתי ומופעלת ב-37 רשויות מקומיות ברחבי הארץ. במסגרת 'תעסוקה לרווחה' מאותרות משפחות רווחה שניתן לסייע להם בתחום התעסוקתי, והן זוכות לליווי פרטני וקבוצתי תוך הקניית כלים שיביאו אותן לעצמאות כלכלית.

'תעסוקה לרווחה' נוקטת בגישה ייחודית, הכוללת את כניסתה של עובדת סוציאלית תעסוקתית לתוך המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות, דבר אשר מספק מענה משולב של קידום תעסוקתי יחד עם שיקום משפחות רווחה.
מתוך דו"ח האימפקט שהוגש לנשיא על ידי מנכ"לית 'בעצמי' נירה צימלס ומנכ"לית הקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון שלומית דה פריס, עולה כי לאחר מעל עשור של פעילות, השפעות התוכנית ניכרות היטב: התוכנית פועלת ב-37 יישובים וכללה עד כה 4,830 משתתפים. 67.5% מהמשתתפים שיפרו את מצב התעסוקתי. 55% מתוכם הפחיתו את פניותיהם לשירותי הרווחה. כמו-כן, דיווחו המשתתפים על עלייה של 61% בהכנסתם הממוצעת ו-56% דיווחו שמימשו את המטרה התעסוקתית שלהם.
בנוסף, לצד ליווי המשתתף בתהליכים הרגשיים, התוכנית סיפקה גם כלים פרקטיים שקשורים לעולם התעסוקה ולשיפור מיומנויות לניהול כלכלת המשפחה. המשתתפים קיבלו גם ליווי משפחתי שהיה גורם קריטי בהצלחתם והגביר את המוטיבציה לתהליך. המשתתפים העידו על תמורה משמעותית בתפיסת המסוגלות ובערך העצמי שלהם, אשר משפיעה על כל מעגלי החיים שלהם.
דו"ח שנערך ע"י חברת ERI מעריך שההחזר החברתי-כלכלי הישיר והעקיף של התוכנית (עליה בהכנסה, ירידה בפשיעה וכו') גבוה פי 883% מעלות התוכנית.
נשיא המדינה יצחק הרצוג: "הדו״ח שהוגש לי היום משקף את כברת הדרך שעשתה החברה שלנו, אך המציאות לא מאפשרת לנו להיות שאננים. בעשייתכם אתם מצמצמים את הפערים החברתיים בישראל באמצעות ליווי אישי ומתן כלים שתומכים באלה הזקוקים לכך, ומגדילים את ההזדמנויות שלהם ואת היכולת לממשן. החברה שלנו נמדדת במעורבות האזרחית, בערבות ההדדית, ובאפשרות שהיא מעניקה לכלל אזרחיה. אני מודה לכל העוסקים במלאכה החשובה, אשר פועלים לילות כימים למען החברה הישראלית״.
שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי: "נתוני הדו"ח הם ההוכחה הטובה ביותר לכך שלהשקעה בתכניות ליציאה מהעוני יש תוצאות אשר מטיבות עם כלל החברה ומניבות למשק החזר כלכלי חברתי הגדול פי תשעה מעלותן. בכוונתי להביא לאישור הממשלה תכניות למיגור העוני שמרכיב התעסוקה בהן יהיה מרכיב מרכזי".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כפר כסם (ל"ת)
    אדם אבו גאבר 03/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור