בארץ

ביידן ישלח מסר חד לנתניהו: האם עסקת החטופים תצא לדרך?

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי לשוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, במטרה להסיר מכשולים נוספים סביב עסקת החטופים והפסקת האש בעזה. על פי ההערכות, ישראל דורשת שליטה צה"לית מלאה בציר פילדלפי, דרישה המהווה מכשול עיקרי להסכם

מערכת ice | 
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום freepik, פלאש 90/ אריה לייב אברמס, MARC ISRAEL SELLEM/POOL)
הנשיא האמריקני ג'ו ביידן צפוי לשוחח הלילה (בין רביעי לחמישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, במאמץ להניע את השיחות לקראת עסקת חטופים והפסקת אש בעזה. שיחה זו מגיעה לאחר שכמה גורמים בכירים בישראל, מצרים וארצות הברית גיבשו את עמדותיהם לגבי המחלוקות העומדות במרכז המשא ומתן.
על פי מקורות שמעורים בפרטי השיחות, ולפי פרסום של ברק רביד בוואלה, הדרישה החדשה של נתניהו שצה"ל ימשיך לשלוט לאורך כל ציר פילדלפי בגבול מצרים-עזה מהווה מכשול עיקרי למימוש ההסכם. דרישה זו נועדה למנוע הברחות נשק לחמאס, אך הפכה לנושא עימות מרכזי, עם ארצות הברית ומצרים המתנגדים לה.
 

הדרישה להמשיך את נוכחות צה"ל בציר פילדלפי נמסרה למגעים בקהיר ביום ראשון ושני, בהן ניסו נציגים ישראלים, מצריים ואמריקניים להגיע להסכמות. נתניהו ביקש להותיר כוחות ישראליים לאורך כל ציר פילדלפי, אך מצרים דחו את ההצעה, וארצות הברית הבהירה כי המפה שהעבירה ישראל אינה מקובלת.
על פי גורמים המעורים בפרטים, נתניהו טוען כי הוא דיבר עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, והביע בפניו את דרישתו לשמור על שליטה ישראלית על ציר פילדלפי. למרות זאת, גורמים אמריקניים הכחישו כי בלינקן השתכנע מהדרישות, והבהירו כי ארצות הברית מתנגדת לכיבוש ישראלי ארוך טווח בכל חלק של רצועת עזה.
 
בכיר אמריקני הביע תמיהה על "העמדות המקסימליסטיות" של נתניהו, והדגיש כי הן מסכנות את הסיכויים להגיע להסכם. בינתיים, נתניהו הדגיש בפני המשפחות של החטופים שהוא עשה כל שביכולתו לשכנע את בלינקן, אך נראה שהדברים לא התקבלו באורח חיובי.
לצד ההתנגדות הבינלאומית, גורמים ישראליים, כולל שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון, טוענים שאין צורך ביטחוני שמחייב הישארות של כוחות צה"ל לאורך כל ציר פילדלפי. גלנט הדגיש כי חטיבת רפיח של חמאס הובסה, וצה"ל השמיד 150 מנהרות שנמצאו באזור. הוא הביע חשש שדרישה זו עלולה להניע את המשא ומתן למבוי סתום, ולהגביר את הסיכון למלחמה אזורית נוספת.
המשא ומתן נמשך, והציפייה היא שעם ההתקדמות בשיחות, יימצא פתרון שיאפשר לארצות הברית וישראל להגיע להסכמות. ביידן מקווה שהשיחה הלילית תוביל לפשרה שתאפשר התקדמות משמעותית בהסכמת הצדדים ולמימוש עסקת החטופים, תוך שמירה על יציבות האזור.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה