משפט

ארקיע חוטפת תביעה ייצוגית: ניצלה את חוסר הידע של הלקוחות?

בשיא עונת התיירות: ייצוגית נגד ארקיע על התעלמות מזכויות נוסעי החברה, לדברי התובעים החברה לא הציעה טיסות חלופיות כנדרש בחוק לנוסעים שטיסתם בוטלה או נדחתה. מה קובע החוק?
מערכת ice |  1
ארקיע (צילום shutterstock)
על פי חוק שירותי תעופה, נוסע שטיסתו מעוכבת בפרק זמן של מעל 5 שעות או נוסע שטיסתו בוטלה (וכן נוסע שעלייתו לטיסה סורבה), זכאי לקבל את השבת התמורה ששילם, או "כרטיס טיסה חלופי", לבחירתו, וזאת "בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי שהונפק לו ובמועד המוקדם ביותר שניתן".  משמע הוא כי כרטיס הטיסה החלופי, אינו צריך להיות באופן אוטומטי של אותה חברת תעופה אשר טיסתה בוטלה, אלא כרטיס אשר יפצה את הלקוח בצורה אשר תואמת ביותר את תנאי, ומועדי, הכרטיס המקורי אותו רכש.
סעיף חוק זה, עומד במרכזה של בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה כנגד חברת ארקיע, שהתעלמה לכאורה לדברי התובעים באופן עקבי מהוראות החוק, על ידי עורכי הדין אדם לוין, יונתן רפפורט ורועי ביטון, ממשרד 'רפפורט לוין ביטון'. במקרה המדובר, לקוח בשם שי גבאי הזמין טיסה לאיסטנבול עם חברת ארקיע בעלות של 2,652.8 שקל. הטיסה תוכננה לצאת לאיסטנבול ביום ב-2.7.2023. ביום 11.6.23 נשלחה לגבאי הודעה לפיה הטיסה מבוטלת. זאת לאחר שהתובע כבר הזמין מלון בלי אפשרות ביטול כספי.

גבאי פנה אל ארקיע וביקש להבין את החלופות העומדות לרשותו. נציגת החברה הבהירה בפניו כי לארקיע אין דרך לסייע לו וכאשר שאל אם ארקיע לא אמורה לדאוג לו לטיסה חלופית, נענה כי מכיוון שהזמין דרך סוכנות, עליו לפעול דרכה, וכי לצורך הזמנת טיסה חדשה עליו "לבטל את הרישום" דרכה. בכל אותה שיחה, נציגת ארקיע כלל לא התייחסה לעובדה, כי הוא זכאי לקבל טיסה חלופית מהחברה, ללא תוספת עלות מכיסו. בלית ברירה, רכש גבאי כרטיסים חדשים במחיר גבוה יותר, מכיסו הפרטי. כך נולדה לה הייצוגית כנגד החברה.
מדובר במקרה של יישום מתבקש של חוק פשוט יחסית בעל רציונל מאוד ברור. אשר כל מטרתו הוא לצמצם את הפגיעה בלקוח אשר טיסתו בוטלה או נדחתה, ככל האפשר. חברת ארקיע ניסתה במקרה המדובר ובשורה רבה של מקרים דומים, להשיב ללקוחות את כספם מבלי להציע להם כרטיס טיסה חלופי, ולכל היותר, ניסו להטיסם בטיסות שלהם בלבד. לפי תפיסתה השגויה של ארקיע, טיסות זמינות אצל חברות תעופה אחרות אינן בגדר "כרטיס טיסה חלופי", ולכן, היא לא מציעה חלופה זו לנוסעיה, ואפילו לא מגלה להן אודות קיומה, למרות שהיא חייבת לעשות כך על פי החוק. חשוב לציין כי מדובר בביטול מכל סיבה שהיא גם מסיבות שבאחריות החברה וגם מסיבות שהן בגדר "כוח עליון".
עורכי הדין, גם מציגים בכתב הבקשה את הרציונל מאחורי החובה לספק כרטיס טיסה חלופי, גם במקרה של מתן כרטיס בחברה אחרת: במקרים רבים ייתכן, שלחברה הספציפית אין מקום בטיסותיה למשך שעות רבות ואף למשך מספר ימים. ברור, כי הנוסעים לא צריכים לסבול מנזקים ולהמתין עד למועד בו יהא מקום פנוי בטיסה של אותה החברה, כאשר באותם רגעים ממש ממריאות טיסות אחרות שבכוחן לשאת את הנוסעים ליעדם;
קביעה לפיה הכרטיס הוא במטוסי החברה הספציפית בלבד משמעה מתן תמריץ כלכלי משמעותי לחברת התעופה, שכן היא תוכל "לדחוף" את הנוסעים למקומות פנויים בטיסה שלה, למרות שקיימת טיסה מוקדמת יותר.
עלותם של כרטיסי טיסה, ככל שתאריך הטיסה מתקרב, יקרים יותר מהזמנה שבוצעה חודשים לפני כן. לו המחוקק היה קובע, כי כל שנדרש מחברת התעופה הוא להציע כרטיס במועד הקרוב ביותר במטוסיה שלה, הרי שלא היה כל ערך לחלופות שניתנו לנוסע, שכן השבת התמורה כמעט תמיד תהא בסכום נמוך יותר מעלותן של טיסות מקבילות היוצאות באותה העת. הדבר היה מציב את הנוסע במצב איום ונורא - בזבוז שעות וימים מחופשתו (לרבות רכב שכור, מלון ושאר פעילויות שבגינן שילם כבר מראש) או קבלת התמורה בחזרה בניסיון לרכוש כרטיס טיסה אחר תוך תשלום של מאות ואף אלפי שקלים בגין "השלמת" פער העלויות.
עורך דין אדם לוין, אשר מייצג את המבקש בבקשת הייצוגית: "במשך שנים ארקיע ניצלה את חוסר היכרותו של הצרכן הישראלי את החוק, בכדי להתחמק ממתן פיצוי ראוי והגון לו היא מחוייבת מתוקף החוק הישראלי. מטרת הייצוגית שהגשנו הוא לייצר סדר בשוק התעופה הישראלי ולדאוג כי הציבור הרחב שקונה כרטיס טיסה, בכל חברת תעופה, ייקבל את הפיצוי הראוי ביותר אשר יפחית את הנזק הכלכלי אשר נוצר לו בשל ביטול או דחיית הטיסה המקורית"
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    באמת הגיע הזמן לעשות להם סוף
    עדינה 08/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברה שמתנהלת איך שבא לה מתי שבא לה. גם לי ביטלו טיסה בלי להודיע בכלל ודחפו אותנו לטיסה אחרת שלהם יום אחרי . ככה פשוט , מחכים בשדה ואין מטוס. תבעתי אותם בתביעות קטנות וזכיתי כמובן
    סגור