משפט

אריזת הטונה האהובה הפכה לקטנה: החברה תפנק את חיילי צה"ל

רוב הלקוחות כנראה לא שמו לב כאשר מותג הטונה האהוב סטארקיסט הקטין את משקלה, אבל אחד מהם כן - והוא החליט לדרוש פיצוי. מי שייהנו מהפיצוי הם חיילי צה"ל, אבל גם התובע ובאי כוחו שיקבלו תגמול נאה
דוד לוי | 
טונה (צילום אילוסטרציה shutterstock)
בזמן שרובנו פתחנו קופסאות טונה בלי לשים לב, אריה ערמון הבחין שמשהו השתנה. לפני כשש שנים, מצא עצמו ערמון בסופרמרקט "אושר עד" רוכש מארז ענק של 12 קופסאות טונה סטארקיסט, בטוח שהוא קונה את הקופסאות במשקל הרגיל של 160 גרם. אבל כשהגיע הביתה גילה להפתעתו שרכש למעשה קופסאות במשקל מופחת של 140 גרם בלבד.
מה שהתחיל כאכזבה קטנה מקניית מזון הפך לתביעה ייצוגית מורכבת שהסתיימה לאחרונה בהסדר פשרה מיוחד: סטארקיסט תתרום מוצרי טונה בשווי 400 אלף שקלים לחיילי צה"ל.
ערמון טען בתביעתו כי "החל משנת 2015 החלה המשיבה לייצר ולשווק לקמעונאים שימורי טונה מסוג סטארקיסט או סטארקיסט שפע במשקל של 140 גרם ו-120 גרם וזאת מבלי ליתן גילוי נאות לצרכן ולמעשה מבלי לגלות כלל כי מדובר במשקל מופחת". לטענתו, החברה "הפרה באופן בוטה את חובתה כיצרן לגילוי נאות לצרכן בכל הנוגע למשקלם המופחת של המוצרים, אלא גם הטעתה ציבור שלם של צרכנים הרוכשים שימורי טונה המיוצרים ומשווקים על ידה, ובכך התעשרה על חשבונם".
סטארקיסט מצידה דחתה את הטענות בתוקף. החברה הבהירה כי לא מדובר בהקטנת מוצר קיים אלא במוצר חדש לגמרי, שיוצר במיוחד עבור רשת "אושר עד" ולקוחותיה מהמגזר החרדי והוא בכלל חלק ממארז משפחתי גדול שלא נמכר בבודדים. לטענתה, "מדובר במוצר חדש לגמרי שאין דומה לו ברשתות השיווק בישראל, לא מטעמה של המשיבה ולא מטעם יצרנים אחרים – מארז של טונה במשקל כולל של 1.68 ק"ג".
בתצהיר מפורט שהגישה החברה לבית המשפט, טענה כי בתחילת 2015 כשהשיקה את מארזי הטונה במשקל 140 גרם, הקפידה על סימון ברור: "לצורך הבאת המשקל החדש לידיעת הצרכן, הדפיסה המשיבה על גבי כל מארז חדש תוספת שתי מדבקות תקשור בהן נכתב משקל חדש 140 גר' במקום 160 גר'".
הרשות להגנת הצרכן, שהתבקשה לחוות דעתה בתיק, קבעה בעמדתה כי "ככל שאין שינוי הנראה לעין הצרכן, שינוי שהוא יכול להבחין בו בקלות ובאופן מידי, הרי שקיימת חובת גילוי לצרכן על כך שיחידת הטונה הבודדת שבתוך המארז היא במשקל מופחת". הרשות אף הבהירה כי "מארז טונה הנראה לעין הצרכן זהה למארז המוכר של 4 יחידות שמשקל כל אחת מהן הוא 160 גרם – בין אם הוא מכיל 6, 8 או 12 יחידות או מארז חדש מבחינת כמות היחידות הבודדות שלא היה קיים קודם לכן – נדרש גילוי לעניין הקטנת משקל היחידות אותו הוא מכיל".
לאחר דיונים ארוכים בבית המשפט המחוזי, שנמשכו כשש שנים, ובהמלצת המגשר עו"ד חזי כהן, הגיעו הצדדים להסדר פשרה שקיבל לאחרונה תוקף של פסק דין. במסגרתו תתרום סטארקיסט מוצרי טונה בשווי של 400 אלף שקלים לצה"ל.
השופטת מיכל עמית-אניסמן, שאישרה את הסדר הפשרה, קבעה כי "בנסיבות אלו ושעה שאין מדובר במצב שהמשיבה מפיקה תועלת שיווקית ממתן התרומה – מצאתי להורות על אישור הסדר הפשרה". היא הדגישה כי "בעת ביצוע התרומה לצה"ל המשיבה תבהיר כי התרומה נעשית מכוחו של הסדר הפשרה שאושר במסגרת פסק דין זה, ולא תכלול כל היבט שיווקי בעצם יישומו".
התיק הציף את מורכבות הנושא של הקטנת מוצרים מבלי ליידע את הצרכנים בצורה בולטת מספיק. אריה ערמון, שיזם את ההליך, יקבל גמול בסך 20 אלף שקלים, ובאי כוחו יקבלו שכר טרחה בסך 80 אלף שקלים בתוספת מע"מ.
מעניין לציין שבתביעה המקורית העריך ערמון את הנזק לקבוצת הצרכנים בכ-76 מיליון שקלים, אך השופטת קבעה כי "הנתונים עליהם התבססה הבקשה הם בגדר הערכות בלבד, בטרם נתקבלו נתונים מדויקים על ידי המשיבה". השופטת גם הדגישה את חשיבות התרומה לצה"ל במיוחד על רקע "צוק העתים הביטחוני".
אחד הכלים הצרכניים השימושיים ביותר הוא תביעה ייצוגית. הכלי הזה מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת כאשר מדובר בתובעים רבים. לא פעם, זה מביא לתוצאות. כפי שדיווחנו על חברת האשראי החוץ בנקאי שתשלם מיליוני שקלים ללווים שלה. כמו כן, פרסמנו על רשת מועדוני הכושר הגדולה שתחזיר מיליונים ללקוחותיה. פרסמנו גם על ענקית הקורקינטים שתפצה את המשתמשים הישראלים שלה. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה