נבחרת אייס

הסכם ההשקעה עם אינטל הוא טעות שנשלם עליה ביוקר | פרופ' ירון זליכה

אין ארוחות חינם. המשפט המפורסם המיוחס למלטון פרידמן קצת מטעה. הוא גורם לחשוב שמי שאוכל גם יצטרך לשלם. למרבה הצער, במאקרו כלכלה, לעיתים קרובות, מישהו אחד אוכל ומישהו אחר צריך לשלם. הסכם ההשקעה עם אינטל הוא דוגמא קלאסית לעקרון מצער זה במאקרו כלכלה
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  35
צילום Magma Images
אין ארוחות חינם. המשפט המפורסם המיוחס למלטון פרידמן קצת מטעה. הוא גורם לחשוב שמי שאוכל גם יצטרך לשלם. למרבה הצער, במאקרו כלכלה, לעיתים קרובות, מישהו אחד אוכל ומישהו אחר צריך לשלם. הסכם ההשקעה עם אינטל הוא דוגמא קלאסית לעקרון מצער זה במאקרו כלכלה.
עקרון נוסף הוא שמהלכים כלכליים צריכים להיבחן על בסיס התועלת ביחס לעלות ולא על בסיס התועלת בלבד כאילו אין עלות. אין שום דבר בכלכלה שאין לו עלות. תמיד יש עלות ולעיתים קרובות העלות נסתרת, מסובכת להבנה ולכן נעשות שגיאות. הסכם ההשקעה עם אינטל הוא דוגמא קלאסית גם לעקרון המצער הזה. הבא נבחן אפוא את התועלות ולאחר מכן נמנה את העלויות ונזהה מי יישא בהן.
התועלת הראשונה היא מאוד אופנתית. ההסכם מהווה סטירת לחי לכל מפיצי הכזבים והאגדות במחנה מתנגדי הרפורמה המשפטית לפיה כביכול משקיעים בורחים מישראל. קוראי הטור הזה מכירים את דעתי. אני סבור כי המערכת המשפטית כולה (על שופטיה ויועציה המשפטיים) חולה במחלות קשות וחמורות ולכן נדרשת רפורמה משמעותית. רפורמה זו חייבת להיות אמנם מאוזנת, שלא שופכת את התינוק עם המים, ונהנית מתמיכה ציבורית רחבה. אולם חלק מדוברי המחאה מצאו לנכון במקום לבקר לגופו של עניין ולהציע אלטרנטיבות לריפוי המחלות הקשות, להפיץ בקרב הציבור הישראלי, כמו גם בעולם כולו, כזבים וסיפורי בדים ואחד מהם הוא על בריחת משקיעים מישראל.
התועלת השנייה היא מניעת פיטוריהם של אלפי עובדי מפעל הייצור של אינטל בקרית גת ואף העסקה של אלף או אלפיים עובדים נוספים. לצד התועלות המזוהות ישנן גם תועלות פיקטיביות שאין בהם ממש. בכלל זה טענות על תרומה משמעותית למחקר ופיתוח בשעה שהמפעל הוא מפעל ייצור שאולי יניע בשוליים מחקר ופיתוח אולם מרבית המחקר והפיתוח נעשה במרכזי המחקר ופיתוח ובתעשיית הסטארטאפים הנלוות לה. אלה מקבלים כספי עידוד מהמדען הראשי. כספים בהם אני תומך מאחר והם מחולקים על בסיס שוויוני לכל סטארטאפ המוכיח את הפוטנציאל המדעי עסקי שלו ולא רק לסטארטאפים ספציפיים. ההסכם עם אינטל מתייחס אפוא למפעל ייצור ולא למעבדות המחקר והפיתוח. 
ומה באשר לנזקים? ובכן הם רבים וגדולים. ראשית, המפעל יגדיל את היקף הייצוא שלנו לכן גם יגדיל את העודף הקיים שבין יצוא לייבוא המשבש את שער החליפין שלנו ופוגע בייצוא. מאחר ומטבע החוץ נסחר בשוק חופשי אזי הגידול ביצוא יחזק באופן מלאכותי (שהרי זה ייצוא שקיבל סבסוד אדיר מהמדינה) את שער השקל, יפגע בכדאיות היצוא של יצואנים קטנים ובינוניים שלא זכו לסבסוד ולכן ידחק אותם החוצה.
במילים אחרות, תוסיף להתרחש תופעת ה-crowding out ממנה אנו סובלים כבר שנים שבמסגרתה יצואנים גדולים, מסובסדים ופחות יעילים (שהרי ללא הסבסוד הם לא היו קמים) דוחקים החוצה יצואנים קטנים ובינוניים יעילים מהם בהרבה. 
שנית, יצואנים קטנים מעסיקים עובדים ביחס הון לעבודה הרבה יותר טוב (כלומר נדרש פחות הון לכל מקום עבודה שנדרש) ולכן דחיקתם החוצה מייצרת אלפיים מקומות עבודה באינטל אך גורעת אלפים רבים בהרבה של מקומות עבודה בקרב היצואנים הקטנים והבינוניים.
שלישית, המענקים והטבות המס מחייבים העלאה של נטל המס על עסקים אחרים ולכן פגיעה בצמיחה. מערכת המס שלנו עמוסה בהטבות שונות ומשונות לבעלי הון ועסקים גדולים באופן שהופך אותה למאוד מעוותת. מדיניות מושכלת הייתה לחתוך באופן חד את כל הטבות המס האלה. בדיוק כפי שרה"מ נתניהו ואני עשינו יחד בשנת 2003 בהצלחה רבתית. 
רביעית, דחיקת היצואנים הקטנים ועידוד היצואנים הגדולים הפכו את היצוא שלנו לריכוזי וכתוצאה מכך נתחים גדולים מדי של היצוא נתונים בידיים של קומץ חברות ענק. אינטל הגדולה בהן. ריכוזיות היא מסוכנת. היא הופכת את המשק לחשוף לפעילות של ענפים ספציפיים וחברות ספציפיות שכאשר הן נחלשות גוררות את כל המשק עימן מטה.
הריכוזיות גם מאפשרת לאינטל לסחוט את הממשלה כל פעם מחדש. הרי בגין אלפי העובדים בקרית גת, שאותם נרמז כי יפוטרו אם לא תקבל אינטל את הטבות הענק  החדשות, כבר זכתה אינטל לשלוש או ארבע סבבי הטבות קודמים. כמה פעמים נשלם בגין אותם עובדים?
חמישית, המחקר הכלכלי לרבות מחקר שלי, מלמדים על קשר מובהק בין היקף ההטבות לחברות גדולות לבין רמת השחיתות הנתפסת במדינות השונות. יותר הטבות מס, יותר שחיתות נתפסת. האחרונה משפיעה לשלילה על ההשקעה במשק שהיא חיונית לצמיחה לטווח ארוך.
ולבסוף, המחקר הכלכלי על חוק עידוד השקעות הון שבמסגרתו ניתנו ההטבות לאינטל מראה כי ההשקעות האלה לא טובות למשק שלנו. כלומר עלותן גוברת על תועלתן. גם הניסיון שלנו מלמד זאת. כאמור, מר נתניהו ואני חתכנו ביוזמתי באופן משמעותי מהטבות אלה בשנים שבהן כיהנתי באוצר. הקיצוצים גררו איומים של עזיבה את הארץ אך במציאות הראתה כי השגנו את תקופת הצמיחה הכי חזקה בתולדות המשק (כמובן התוכנית הכלכלית כללה אז עוד סעיפים רבים ולא רק קיצוץ הטבות המס הללו).
לא בכדי מדינות מערביות לא נותנות הטבות כאלה אלא רק מדינות מתפתחות. אמנם אירלנד היא חריגה אולם שיעור מס החברות הרגיל אצלה הוא נמוך מאוד כך שהיקף ההטבה נמוך דרמטית וכן בהיותה חברה באיחוד האירופי לא יתכן אצלה עיוות בשער החליפין כפי שמתרחש אצלנו עקב היצוא המסובסד.
גם ארה"ב וגרמניה נאבקו על המפעל החדש של אינטל אולם סיבותיהן חריגות ובפרט היעדר השפעה על שער החליפין, כמו אצל אירלנד, וכן רצונן לחזק מעמדן במסגרת המאבק מול סין ונוכח הסיכון כי סין תתקוף חלילה את טאיוון, שהיא מרכז הייצור העולמי של שבבים (מפעל אינטל הוא לייצור שבבי). שיקולים אלה לא רלוונטיים אלינו כלל. אנו לא נאבקים בסין. בקצרה, הממשלה העדיפה צילום קבוצתי יוקרתי עם אינטל והפקירה את האינטרס הכלכלי ארוך הטווח שלנו. 
*הכותב פרופסור ירון זליכה, הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(35):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 28.
    שני דברים שאתה מתעלם מהם
    עובד באינטל 12/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1. לא בטוח שאם אינטל תעלם יקומו מספיק חברות קטנות כדי לפצות על כך 2. ייצור שבבים מתקדמים זה עניין אסטרטגי עולמי. זה לא סתם מפעל ייצור. הידע שנצבר ומפותח בארץ לא יסולא בפז. בלי tsmc בטייוואן הסינים כבר מזמן היו בולעים אותם ולאף אחד לא היה אכפת.
    סגור
  • 27.
    בכל מקרה עדיף שילך לתעשיה מתקדמת מאשר ילך לישיבות. (ל"ת)
    אהרון והעיפרון 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    מדוע שותק, מגמם, מנסה לגמד ההפיכה,לוחם השחיתות לשעבר?
    שקט הוא רפש 07/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשנתיים האחרונות זליכה,לוחם שחיתות לשעבר, שותק על מעשי השחיתות המפלצתיים של נתניהו. על ההשתלטות האובססיבית שלו על כלי תקשורת ודעת הקהל. לא ברר למה? למה מי שנלחם באולמרט שותק מול מעשי השחיתות המפלצתיים (עשרות מונים מאולמרט) ומול ניסיון ההפיכה בה מנסה נאשם מושלחת להשתלט על שומרי הסף והרשות השופטת ולהימלט ממשפט שלא בדרך טבעית ולא כאחד האדם. ריכוז הכח בידי אדם אחד, זה דיקטטורה ופאשיזם. בנוסף, לוחם המונופולים הולך בין הטיפות ומגמגם ומסית את דעת הקהל מהעיקר, מהפיל שבחדר, מול האפשרות להפוך ממשלת ישראל למונופול אבסולוטי שנקרא , דיקטטורה. זליכה יודע שבזמן הקורונה, נתניהו שם ב"המתן" מאות מינויים במגזר הציבורי, ממפכ"ל ועד חשכ"ל, זכרו הניסיון לשים מפכל זמני ובסוף למנות מפכל עם עבירות טוהר מידות חמורות, ואילמלא היה זוכה באחת ממערכות החירות הקודמות, ההפיכה היתה מבוצעת אז, ומאות בעלי תפקידים היו מוחלפים באחת. יש כאן מזימה וקשירת קשר לערער את היסודות הדמוקרטים של מדינת ישראל. שקט הוא רפש! נ.ב. נושא הכתבה ראוי, אך אי אפשר לנתק אותו מסדרת הטורים הקודמים, שמנסים לערער את הסכנות מההפיכה המשטרית או לגמדם
    סגור
  • 25.
    כל כך לא נכון. (ל"ת)
    אביב 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    איתך באש ובמים ובכל מצב. מצביע רק לך!! (ל"ת)
    בוב 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • טען עוד
  • הוא יודע את הנזק שגרם נתניהו לציבור בפרשת בזק ושותק.
    שקט הוא רפש! 07/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשנתיים האחרוות זליכה, לוחם שחיתות לשעבר, שותק על מעשי השחיתות המפלצתיים של נתניהו. על ההשתלטות האובססיבית שלו על כלי תקשורת ודעת הקהל. לא ברר למה? למה מי שנלחם באולמרט שותק מול מעשי השחיתות המפלצתיים (עשרות מונים מאולמרט) ומול ניסיון ההפיכה בה מנסה נאשם מושלחת להשתלט על שומרי הסף והרשות השופטת ולהימלט ממשפט שלא בדרך טבעית ולא כאחד האדם. ריכוז הכח בידי אדם אחד, זה דיקטטורה ופאשיזם. בנוסף, לוחם המונופולים הולך בין הטיפות ומגמגם ומסית את דעת הקהל מהעיקר, מהפיל שבחדר, מול האפשרות להפוך ממשלת ישראל למונופול אבסולוטי שנקרא , דיקטטורה. זליכה יודע שבזמן הקורונה, נתניהו שם ב"המתן" מאות מינויים במגזר הציבורי, ממפכ"ל ועד חשכ"ל, זכרו הניסיון לשים מפכל זמני ובסוף למנות מפכל עם עבירות טוהר מידות חמורות, ואילמלא היה זוכה באחת ממערכות החירות הקודמות, ההפיכה היתה מבוצעת אז, ומאות בעלי תפקידים היו מוחלפים באחת. יש כאן מזימה וקשירת קשר לערער את היסודות הדמוקרטים של מדינת ישראל. שקט הוא רפש! נ.ב. נושא הכתבה ראוי, אך אי אפשר לנתק אותו מסדרת הטורים הקודמים, שמנסים לערער את הסכנות מההפיכה המשטרית או לגמדם
    סגור
  • 23.
    כלכך הרבה אי דיוקים.
    איבדת מצביע ועוד כמה 07/2023/18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בכל העולם הממשלות מסבסדות מפעלי תעשיית השבבים. זה עמדה אסטרטגית. השקיעו במפעל 20 מליארד דולר וזה לא הסוף. אלפים על אחפים של עובדים ישירים שמשלמים מיסים, ושל חברות שנותנות שירות לאינטל בכל התחומים הסעות, קייטרינג, בניה, חומרי גלם, מנופים...ועוד. זה בוסט אדיר לצמיחה. ובעבר נתת את אינטל באותה נשימה עם טבע, נשר, ומפעלי ים המלח...זה כלכך שגוי, שאין לי מאיפה להתחיל. אני חרטתי על דגלי לשכנע כמה שיותר אנשים להצביע לך בבחירות הבאות. אחרי המאמר הזה, מצטער... אני מוותר.
    סגור
  • אבל לא משלמים מיסים. ישראל מסבסדת שבבים למדינות אחרות
    אזעקת אמת 07/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בימים אלה את מתבצעת הפיכה משטרית במדינת ישראל. שימו לב! המשמעות של המענק והטבות המס, ישראל מסבסדת שבבים למדינות אחרות. אזרחי ישראל כורעים תחת נטל המס ויש כמה פריבילגים שנהנים מהטבות מס מופלגות. המגמה הזאת תחריף אחרי ההפיכה, בדיוק כמו שקרה בהונגריה, שם הורידו את נטל המס ל10 או 15% לכולם. מעני ועד תאגידי לואו טק נצלנים. המשמעות היא שהתאגיד החזירי והנצלני ישלם מס זעום, בעוד העני ישלם את אותו אחוז מס. המשמעות היא יצירת והנצחת עוניוזריקת החלשים בחברה לתהום, מכיוון שבלי מיסים אין שירותים חברתיים, אין דיור ציבורי. הכל מופרט. מי שחזק שורד. בדיוק כמו תורת קוהלת, מנסחי ההפיכה בשם ראש הממשלה הנאשם והמושחת שזמם אותה על רקע מצוקתו האישית הכה עמוקה.
    סגור
  • 22.
    בכלכלה אתה אולי מבין יותר ממני. בהייטק הרבה פחות
    שחר 07/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין לך מושג לגבי המפעל של אינטל. וממש לא מדובר רק בעובדי יצור
    סגור
  • 21.
    כמה שטויות בכתבה אחת...
    עובש אינטל 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל התאוריות שהגתב רשם הם גיבוב אחד של שטויות , וזה גם די פשוט להוכחה. המפעל של אינטל בקרית גת מחזיק מאחוריו המון חברות שנותנות שירותים לאינטל , שזה חלק לא קטן מאזור התעשיה של קרית גת . הדבר השני זה החברות שעובדות בתוך אינטל , יש לא מעט חברות קבלן שמעסיקות אלפי עובדים באינטל . אז להגיד שלתת הטבות מס לאינטל זה לפגוע בחברות קטנות זה קישקוש שהוא לא מבוסס . שיבדקו כמה מיסים משלמים עובדי אינטל+עובדי חברות קבלן שעובדים באינטל באופן ישיר ועקיף ואז יגידו אם זה שווה או לא .
    סגור
  • 20.
    הסכם ההסתדרות עם האוצר של ממ'ההפיכה היום, מסוכן שבעתיים
    תראו ציפור 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ההסתדרות מנסה לקנות היום הסכם עם ההסתדרות. הסכם שיהיה מבחינת ההסתדרות כאילו נחתם על הקרח, לאחר שההפיכה תושלם. פרופ' זליכה.. אתה שוב מתעלם מפיל ההפיכה שבחדר ומשמש מסך עשן לדברים חשובים (שראיין לביקורת בד"כ) , אך בטלים בשישים אל מול הפיכה משטרית קולוסאלית שתוביל את המדינה לחורבן כלכלי, (בדומה למדינות שעברו הפיכות דומות), בטחוני וחברתי.
    סגור
  • 19.
    ממ' נתניהו הלבינה כבר בעבר עבירות מס של אינטל, טבע וכו'
    זה איתות שלילי 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חשוב לציין שממשלת נתניהו הלבינה כבר עבירות מס שבוצעו מאי ציות לחוק עידוד השקעות הון בהיקףשל 150 מיליארד שח, בתשלום מס זעום. כל אזרח אחר מן השורה היה מושלח לכלא או נדרש לשלם כפל מס חברות מלא על העבירות. המדובר באינטל, טבע וצ'קפוינט של חוק (מושחת) נדרשו לשלם מס זעום של כ-4% אך התחייבו להשקיע את הכספים בישראל. כלומר כל סכום שיצא החוצה, היה אמור להיות מחוייב במס מלא. אלא אז הסתבר שהחברות העבירו כספים לחולף כלומר הפרו את חוק עידוד השקעות הון, ונתפסו. במקום להעמידם לדיםן פלילי או להטיל עליהם כפל מס, כונסה הממשלה והגישה הצעת חוק שמלבינה את הפשע בדיעבד. ההסכם הזה נועד להרגיע את השוק. אך בעצם מאותת שמדינת ישראל עשויה ללכת לכיוון של הונגריה (בה בוצעה הפיכה, הוחלפה שדרת בית המפשט העליון ומערכת המשפט כולה זוהמה לעד), בה הונהג שיעור מס קבוע של 10% או 15% כמדומני באופן קבוע. מעובד שמרוויח סכום זעום ועד תאגידי ענק. כמו כן הוגבלה זכות השביתה. זה הוביל לכך שתאגידי לואו טק נכנסו למדינה להנות מהתנאים המיטיבים, ודירדרו את הכלכלה והמדינה ואת רמת החיים. האינפלציה ב2022 עמדה על כ-15%, ובשת 2023 מעל 20%
    סגור
  • 18.
    זה יתרון איסטרטגי אדיר להעביר יצור שבבים לישראל
    ליאור 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    5 2
    פרופ' זליכה, דווקא הטיעון לגבי סין מכריע למה כן להשקיע - ביום פקודה כשתפתח מלחמת שבבים גלויה בין ארה"ב לסין, תלות של ארה"ב בישראל ליצור שבבי מחשבים תיתן לישראל יתרון אדיר. אם כבר, כדאי למנף את זה שגם כל ייצור שבבי מוביילאיי יהיה בישראל, ואז כל תעשית הרכב העולמית שאינה בסין תהיה תלויה בישראל. להחזיק את העולם במקום מאד רגיש זה יתרון איסטרטגי. כמו שהסינים עשו למערב לגבי כלי רכב בזמן הקורונה.
    סגור
  • מדויק! (ל"ת)
    דיויד 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    ברירת מחדל
    בוא 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 1
    נא להשוות להשקעות מרחיקות לכת כמו תלמידי ישיבה. יש שיקול פושר ויש שיקול הרסני.
    סגור
  • 16.
    כלכלה נבונה
    א.ד. גורדון 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    פרפסור ירון זליקה כל מילה שלך בסלע עוקב אחרייך לא כל השקעה טובה לנו היסטורית מוכיח שלא הכל זהב צודק ולגבי הרפורמה מסכים איתך לגמרי חייבת להיות רפורמה מערכת המשפט מתפקדת רק פולטית ולא משפט עממי זכויות העפ במשפט חייבות להיות בהם צדק איזונים ובלמים מחוייבות המציאות
    סגור
  • נתת לאינטל פטור בצורת מס חברות...
    עובד אינטל 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    וכמה בדיוק רווחים קיבלת ממיסי העובדים+חברות קבלן וספקי השירותים שעובדים סביב אינטל? עדיין לא חושב שמשתלם? תבדוק ותראה שכן, 10,000 משרות ישירות+3000 עובדי חברות קבלן+שירותי חיצוניים כמו קייטרינג , הסעות , ספקי כלי עבודה , ריהוט , בנייה.....
    סגור
  • 15.
    לצערי אתה חלש מאוד בכלכלה וסוציולוגיה
    חייק 8 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 4
    בעתיד תבין קצעסוקה מליאה היא הסוד בדינמיקה ושקלול מערכות בכלכלת ישראל
    סגור
  • 14.
    לפעמים עדיף ציפור גדולה ביד מ 100 על העץ
    איבי 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ניתוח מעולה וכנראה הוא צודק חשבונאית. אבל לפעמים עדיף משהו בטוח גם אם פחות ריווחי, בעיקר בתקופה הפכפכה ולא יציבה.
    סגור
  • 13.
    אז אמר
    אבי 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    פרופסוא
    סגור
  • 12.
    זגזגן
    שוקי 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    4 3
    דייייי,שמענו עייפנו.. פרופסור, פרופסור,פרופסור..יש הרבה פרופסורים עים פחות רעש ויותר עשייה...
    סגור
  • 11.
    לא סתם מר זליכה הפך לקוריוז חסר חשיבות בנוף
    עובד אינטל 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    7 2
    במשפט קטן אחד זליכה זורק אלפי עובדים לעזאזל וטוען שלא יקרה כלום אם יפוטרו כאן כמה אלפים. אינול משלמת משכורות ענק ל 10,000 עובדים ישירים והמפעלים האלה מספקים עבודה לעוד 4000 עובדים עקיפים. סכומי עתק הושקעו במשק בתשתיות במשכורות במפעלים מקומיים...אינטל ממש לא סוחטת היא עושה הכל בשיא ההגינות הכלכלית. אינטל היא היהלום שגורם לעוד המון חברות לראות בישראל שוק לגיטימי. קשה לשער את הנזק שייגרם אם אינטל תסגור כאן מפעלים. לא חושב שזליכה ביקר אי פעם בקרית גת וראה מה יש שם. אלפי ישראלים התמקצעו באינטל וכיום מהווים עמוד שדרה בעשרות חברות שבבים חדשות. אין לזה אח ורע בעולם. טול קורה מבין עינייך. אני בן 50 ויכול לפרוש לפנסיה בזכות אינטל. כך רבים מחבריי. תודה אינטל. ועוד לא הזכרתי את התמיכה המשמעותית בסטארט אפים ישראלים בתלמידים ובתכניות למען הציבור...אינטל היא מעצמה ועוד שנתיים שטייוואן תיפול כל העולם יצבא לפתחה
    סגור
  • אתה יכול לפרוש בגיל 50 מכספי המסים שלי
    סבסוד ענק 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ועל חשבון מאות חברות שלא קיבלו הטבות ורק שילמו מס
    סגור
  • 10.
    זה ניתוח הפוך על הפוך!
    גדעון 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    5 1
    פרופסור נכבד, למד אותי בבקשה: א. מתי עודף ייצוא הוא חיסרון? ב. מדוע לדעתך מפעל אינטל פחות יעיל ממפעלונים קטנים? ג. האם הסכם אינטל-ישראל פחות טוב מהסכמים אחרים של אינטל עם אירלנד, פולין, צרפת? ד. אינטל משקיעה בתשתיות חברתיות על חשבונה. ראה את השינוי בעיר קרית גת מאז ועד היום. האם לקחת בחשבון פרמטר חשוב זה (במיוחד כעת, שממשלת ישראל משקיעה רק בפריפריה החרדית)?
    סגור
  • 9.
    פרופ' יותר קשה לי עם פטור שמקבלים החרדים.
    עמי. 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    8 2
    באינטל אני משלם מסים. וכמוני עוד אלפים. כל בוקר מגיעים לאינטל אלפי אנשים שתורמים לכלכלה הישראלית. הלוואי והיית דורש משהו גם מהחרדים שעושקים ובוזזים אותך ואותי. ועכשיו גם הורסים את המדינה.
    סגור
  • 8.
    פרופ' זליכה לא מכיר את התוכנית של אינטל
    משבית שמחות ידוע 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    5 1
    אבל תמיד מוכן ללכלך כי זה מייצר כותרות . אינטל מגדילה את קיבולת הייצור וגם את יכולות הפיתוח בתוך המפעלים עצמם . זה נותן ייתרון נוסף לישראל גם כמעצמת ייצור ופיתוח .
    סגור
  • 7.
    "אני ונתניהו ב 2003 "
    דור ודורשיו 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    4 1
    רוב תוכניות האוצר גובשו באגפי האוצר והוצגו לנתניהו בתחילת כהונתו..זלחכה הצטרף מאוחר יותר כחשב כללי ..
    סגור
  • 6.
    אז חוק הסבירות הוא טוב לכלכלה...???
    חיים מבין 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תקרא את חוקי הרפורמה ואז תנתח האם הם טובים לכלכלה... למשל השוואת שכר בין תלמידי ישיבה לשכר הקבע...
    סגור
  • 5.
    עלות עובד אינטל מגיעה ל15 מיליון שקל
    לילי 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    3 3
    תמיכה על בסיס משא ומתן מוביל לשחיתות. עלות עובד אינטל מגיעה ל15מיליון שקל
    סגור
  • 4.
    מר זליכה
    NRMG 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה שאתה כותב לא נכון עובדתית. 1000 עד 2000 עובדים אלה עובדים ישירים אך יהיו עוד כ8000 עובדים עקיפים כמו חברות הובלה .חברות הסעדה. שליחים. חברות בניה ושיפוצים.חנויות רהיטים ונגריות. ואפילו חברות לפינוי אשפה ויבואנים. מצד שני אין זה אומר שלא צריך לתת תנאים דומים ליצואנים קטנים ובינוניים. שקל חזק טוב למשק ובמקרה הצורך בנק ישראל ידפיס שקלים ויקנה דולרים כפי שכבר עשה בהצלחה.
    סגור
  • 3.
    אתה כותב את זה בשנה שבה ארה"ב ואירופה העבירו חוקים
    מבולבלון 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לסבסוד מפעלים כאלה בדיוק. ומוציא גם את אירלנד מהמשוואה... אז מה נשאר לך בעצם? מי הן "רק מדינות מתפתחות" האלה שאתה מדבר עליהן? בוא אעזור לך אין כאלה
    סגור
  • 2.
    ירון תתמצת גם ככה אף אחד לא קורא תחפירות שלך (ל"ת)
    חחחח 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 1.
    מקומך בליכוד
    מפחד להודות אני ימני 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    3 4
    חבל שלא רצת במסגרת גדולה
    סגור
  • אם היה בליכוד לא הייתי מצביע לליכוד
    תלם 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האיש חלש ודואג רק לכביכול חלשים.
    סגור
  • טוב שזליכה לא שם
    ביבי לא יתן לו לעבוד 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אם מדברים לגוף הכתבה, לענף ההיי טק, שנמצא במשבר עכשיו, אין יכולת להכיל כמות כלכך גבוהה של מפוטרים (לא כולל מעגלים 2,3), גם בתקופות הכי טובות שלו. לגבי עובדי הפיתוח, צפויים עוד גלי פיטורים, ראו את התחייבותו של פט גלסנגר - מנכ"ל אינטל למחזיקי המניות.
    סגור