נבחרת אייס

הזוגות הצעירים נגד הנגיד: מי צודק בקרב על העלאות הריבית?

איש לא אוהב הלוואות יקרות – ואכן, החלטת בנק ישראל להקפיץ את הריבית על החובות במשק נתקלה בהתקפות מצד הנפגעים. אלא שמי שזועמים על הנגיד צריכים לשאול ביושר מה החלופה: לאפשר למחירים להשתולל עד לבחירות? לאותת שאשראי לצריכה חשוב יותר מהמאבק באינפלציה? במה שגו ואיפה צדקו המבקרים של בנק ישראל
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  32
מתן חודורוב, אמיר ירון (צילום רונן אקרמן, פלאש 90/ יונתן זינדל, נתי שוחט)
את אותות המצוקה האמיתית שניכרו מעל פניהם של הזוגות הצעירים, שעות לאחר הודעת הנגיד על העלייה הדרמטית ביותר של הריבית בשני העשורים האחרונים, אי אפשר היה לפספס מעל שום מסך טלוויזיה.
קונים שנטלו משכנתא בסך מיליון שקלים או יותר, חלקה הגדול במסלול הפריים, נחרדו לגלות כיצד בתוך 4 חודשים בלבד מחירה כבר זינק בכ-2% - תוספת חודשית של עד 1,000 שקל לסל ההוצאות המשפחתי, שאותה הם כמובן לא הביאו בחשבון. התובנה שהכתה בציבור, ולפיה תהליך ההתייקרות של החובות עדיין לא קרוב אל סופו אלא רק הולך ומקצין, ליבתה חרדה אמיתית שרוכשי הדירות ייקלעו בקרוב לחדלות פירעון – או לפחות ייאלצו לפרוס מחדש את ההלוואות, בתוספת ריבית וקנסות כבדים.
התסכול שהפך לזעם נותב במהירות ללשכת הנגיד: מדוע פרופ' אמיר ירון מעלה שוב ושוב את מחיר הכסף, ועוד בשיאו של גל התייקרות קשה לכל רוחב המשק? האם באמת נדרשה הקפצה כה חדה של הריבית – 0.75% שיפגעו בחלשים ובצמיחה – או שניתן להסתפק במהלך מתון יותר? ומדוע לאחר הצפרדעים, שבלענו ועוד נבלע בהמשך, עדיין לא נראות תוצאות בשטח והאינפלציה רק מחריפה? במאמר שלפניכם אנתח את הטענות שסופג בנק ישראל מצד הנפגעים הכואבים את צעדיו, ואנסה לברור את הביקורת המוצדקת מתוך האישומים הפופוליסטיים שהוטחו לאחרונה במדיניות המוניטרית.
 
1. "הנגיד פוגע דווקא בשכבות החלשות"
עם התוצאה קשה להתווכח במישור העובדתי: אכן, ככל שאדם נזקק יותר לחובות – תוספת העלות שישלם, בכל העלאת ריבית, גדלה. כך, למשל, מי שנמצאים באוברדרפט עמוק, יפסידו עכשיו יותר מלקוחות עם מינוס קטן – ואילו ישראלים עם יתרה חיובית בעו"ש דווקא ירוויחו (אמנם מעט יחסית) מהשינוי. אלא שאותן השכבות החלשות שסובלות כעת מהריבית המזנקת, עלולות להיפגע לא פחות מהשתוללות של האינפלציה: כאשר המחירים עולים במהירות, כולל במוצרים הבסיסיים, החזקים מסתדרים – אך למשפחות עניות קשה במיוחד לעמוד בהוצאה הנוספת. אם זוכרים שגל ההתייקרות בישראל הוא אנטי-חברתי במהותו, ברור שצעדים שנועדו לבלום אותו – כמו העלאת ריבית – יועילו לאורך זמן קודם כל למקבלי השכר הנמוך, באמצעות הקטנת השחיקה בכוח הקנייה המצומצם שברשותם.
2. "בנק ישראל פועל דווקא בתקופה שבה הממשלה לא יכולה לסייע לנפגעים"
בהיעדר תקציב באופק, או אפשרות לתקן חקיקה, הממשלה והכנסת אכן מוגבלות ביכולת להגיב לצעדים של הנגיד – למשל באמצעות נקודות זיכוי ממס, רפורמות לפריסת חובות, הלוואות בערבות מדינה או העלאה של שכר המינימום. לעומתן, בנק ישראל משוחרר לפעול גם בתקופת הבחירות – כך שהציבור נפגע בזמן הווה אך יפוצה (אולי) רק בעתיד. אלא שהשיתוק הפוליטי, הוא דווקא סיבה נוספת שבעטיה הנגיד חייב לפעול כבר עכשיו: אם ימתין לכינון ממשלה חדשה (מי יודע מתי?), המחירים ימשיכו לזנק עד שהאינפלציה תצא מכלל שליטה – מציאות שתחייב בהמשך פעולות כואבות עוד יותר. לכן, כשהאוצר מנוטרל במאבק להפחתת יוקר המחיה, חשוב במיוחד שפרופ' ירון יתפקד באופן מלא ובמנותק משיקולים פוליטיים. הפגיעה שעלולה להיגרם בקלפי לשרים או מפלגות מסוימות, עם או בלי הצדקה עניינית, לא צריכה לעניין אותו.
3. "הצעדים של בנק ישראל קיצוניים ומהירים מידי"
הזינוק הנוכחי של הריבית ב-0.75%, הוא באמת החד ביותר מאז נאלץ הנגיד המנוח, ד"ר דוד קליין, להקפיץ אותה ב-2002 – ועוד בעיצומו של מיתון. דווקא מפני שמדובר בצעד קיצוני מהצפוי, המקדים מדינות רבות בעולם, הוא משדר לשווקים מסר חריף ותקיף – ולפיו בנק ישראל נחוש לבלום את האינפלציה, גם אם זו עדיין מתונה יחסית לעולם. על החלטת הנגיד הקלה העובדה שבשבוע שעבר דיווחה למ"ס על צמיחה גבוהה של 6.8% ברבעון השני – כלומר החששות הקלאסיים, שעליית ריבית תסגור את ברז האשראי לעסקים ותוביל חלילה למיתון ואבטלה, לא נראים ממשיים כרגע. ייתכן שצריך להפנות לפרופ' ירון דווקא ביקורת הפוכה: אילו העלה את הריבית בצעדים גדולים יותר מלכתחילה, אולי ההתייקרויות היו נעצרות עוד קודם, והמהלך הנוכחי לא היה נדרש.
 
4. "העלאת הריבית תפגע בצריכה הפרטית, שהיא מנוע הצמיחה של ישראל"
למרות העליות המהירות במחירים, עגלת הקניות הישראלית התרחבה ב-10% רק בשלושת החודשים האחרונים. נתוני בנק ישראל עצמו מלמדים על זינוק חד באשראי ללקוחות הפרטיים, וכספי ההלוואות הללו – יותר מאשר עליות בשכר – מלבים את הביקוש והאינפלציה. לכן, יש היגיון במהלך שנועד לייקר את נטילת החובות החדשים ולהזרים לשוק פחות "אוויר חם", כסף שבעצם אין לנו, גם במחיר של צמצום מסוים בגדילת הצריכה הפרטית. בהקשר זה, כדאי לזכור שגם כיום הריבית נמוכה מאוד בהשוואה היסטורית – ודווקא העשור שבו היא שאפה לאפס היה החריג לנורמה, שלפיה כסף לא ניתן חינם. לכן בעבר הציבור ידע להדק חגורה: לחסוך יותר בפיקדונות ליום סגריר ולהעמיס על עצמו פחות הלוואות. אין צורך לחזור לתקופת הצנע, אך ריסון של חגיגת השופינג – הנובעת בחלקה מחובות זולים מידי – יוכל למתן את המחירים, שהם האיום האמיתי על כוח הקנייה לטווח הארוך.
5. "בנק ישראל נכשל: החובות מתייקרים, ובמקביל גם האינפלציה מחריפה"
בשורה התחתונה נכון שהעלאת הריבית עדיין לא בלמה את עליות המחירים; אדרבא: גם לאחר שזו זינקה כבר 4 פעמים ברצף, האינפלציה בשנה האחרונה רק הלכה ונעשתה גבוהה יותר. ספק אם בבנק ישראל צפו שהתרופה שרקחו שם, במינונים הולכים וגדלים, לא תוביל כלל לשיפור במצב החולה עד לשלב הנוכחי – ויש להודות שזה מאכזב. מנגד, מי יודע מה היה קורה למדד, אלמלא הוקפצה הריבית? האם העלייה המצטברת במחירים, שעד כה מסתכמת בשנה האחרונה ב-5.2%, הייתה הופכת מהירה עוד יותר – כפי שאכן קרה בפועל בגרמניה, בבריטניה ובהולנד? בלשכת הנגיד סבורים שנדרש עוד זמן עד שכלי הריבית יוביל לעצירת המחירים, וממילא אין כרגע תחמושת זמינה אחרת בארסנל הכלכלי של ישראל.
6. "הנגיד הכשיל את הציבור: הגדיל את מרכיב הפריים במשכנתא – ואז העלה ריבית"
בין שלל הטענות של הזוגות הצעירים, זו בעיניי הרלוונטית ביותר: במשך עשור, כל עוד הריבית במשק נותרה אפסית, בנק ישראל התעקש שלא להגדיל את מרכיב הפריים מעל לשליש מסך ההלוואה – מחשש שבעתיד הריבית עוד תזנק וההחזר החודשי יתייקר. על הנימוק הזה חזרו שוב ושוב הנגידים הקודמים, סטנלי פישר וקרנית פלוג, גם כאשר ההגבלה נראתה חסרת טעם ועלתה לרוכשים בעשרות אלפי שקלים: "אנחנו שומרים על הצעירים דרך איסור על נטילת הלוואות מסוכנות מידי" – הסבירו השניים בהתבטאות אופיינית ב-2013, בוועדת הכספים של הכנסת. אלא שבשנה שעברה קיבל מחליפם, פרופ' אמיר ירון, החלטה הפוכה – להתיר הגדלה של הפריים עד לשני שלישים מהמשכנתא – ובעקבותיה בחרו קונים רבים להיחשף יותר ויותר לריבית שקובע בנק ישראל, הנושקת כבר ל-45% (!) מהתיק כולו. לרוע המזל, בדיוק בשלב ההוא גברו לחצי האינפלציה, שכמעט אף כלכלן לא חזה מראש, וכך הפך המסלול הפופולרי למעיין מלכודת מתוצרת בית: עשרות מיליארדי שקלים הוסטו בעידוד הנגיד מריביות קבועות ולא צמודות אל עבר הפריים, שאותו הוא עצמו ייקר כמעט ב-2%. כמובן שלא לתוצאה הזו כיוון בנק ישראל מלכתחילה, אך יש לו בהחלט אחריות לקושי שחווים כעת רבים בעקבותיה.
 
7. "העלאת הריבית מרסקת את הדולר והאירו, היצואנים מפסידים ויפטרו עובדים"
ברור ששיעורי ריבית גבוהים, למשל לעומת גוש האירו, משפרים את האטרקטיביות של המשק הישראלי להשקעות זרות – כך שהשקל מתחזק מול המט"ח. בתקופה שבה הכלכלה האירופית נכנסת ממילא להאטה, בעיקר בשל הצמצום במסחר בין גרמניה לרוסיה, חולשת האירו בולטת יותר – עד כדי כך שבאופן חריג, הדולר עקף אותו השבוע. הצניחה בשערי המטבעות מקטינה את הכנסות היצואנים, ואילו את ההוצאות הם עדיין נדרשים לשלם כאן בשקלים, באופן ששוחק את רווחיהם ומעלה חשש מפיטורי עובדים. בנק ישראל יכול אמנם לרכוש מט"ח כדי לאזן את המגמה, כפי שעשה שוב ושוב בסכומי עתק לאורך השנים האחרונות, אך במבחן התוצאה הכיוון נותר ברור: העלאת הריבית מחלישה עוד יותר את הדולר והאירו – לשמחתם של הנופשים בחו"ל, ולצערן של חברות המשווקות את מוצריהן מעבר לים. בינתיים, לפחות כל עוד האבטלה נשארת נמוכה, לא נראה שהצרות האלה משחקות תפקיד מרכזי בקבלת ההחלטות של הנגיד על הריבית.
לסיום, כמה מילים על אחריות אישית: באופן די אבסורדי, וחרף עליות הריבית האחרונות, רוכשי הדירות ממשיכים להגדיל את החשיפה דווקא למסלול הפריים – שהגיע בחודש שעבר לראשונה ל-45% מתיק המשכנתא הישראלי; הכול למרות שבאפיק הזה ממש, הבנקים העלו את הריבית אפילו מעבר להתייקרות שיזם הנגיד עצמו – כלומר, הגדילו את רווחיהם מפעולות מימון במאות מיליוני שקלים. הלקוחות האלה צריכים להביא בחשבון אפשרות שהריבית תמשיך לעלות – וגם הם ישלמו את המחיר.
בעוד כשבוע נכנסת לתוקף רפורמה צרכנית בתחום, שתחייב כל בנק להציג ללווים שלושה סלי משכנתא אחידים – על גבי טופס זהה ובשפה קבועה – כך שייעשה פשוט יותר להשוות בין הצעות מתחרות. אולם, במציאות של ריבית מזנקת, ספק גדול אם צעד כזה יוביל לחיסכון משמעותי בגובה ההחזר החודשי למשפחה. מצוקתם של הזוגות הצעירים אמנם מורגשת היטב כבר היום, אך ייתכן שהיא עדיין לא הגיעה לשיאה.
 
תגובות לכתבה(32):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 26.
    אין ביבי אין חיים
    פפה 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק ביבי יעשה לנו סדר לפיד מודה לא מבין כלום בכלכלה וליברמן רק בלה בלה בלה סתום דפוק
    סגור
  • 25.
    הלוואות משכנתא
    פפה 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בקיצור מי שקפץ מעל הפופיק ושילם כל מחיר על דירה שיאכל קש או שיקפוץ מהקומה העשירית ראש
    סגור
  • 24.
    מחירי הדיור לא ירדו
    ערן 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל עוד יש היטל השבחה על מכירת דירות יד 2. מחירי הדיור לא ירדו. ללובי המושחת והחזק במדינה שלוחץ על חברי הכנסת לסבך את נושא היטלי ההשבחה. ומרוויח תוך כדי כך מיליונים על חשבון הציבור. וגורם למעשה להעלאת מחירי הדיור עוד ועוד. רק ביטול היטל ההשבחה יכול להוריד את מחירי הדיור.
    סגור
  • 23.
    תפקיד מיותר עוד פקיד שמסביבו עוד אלפי פקידים
    אלי 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על הגב של האזרחים,שעובדים קשה כדי לממן אותם,לפטר את כולם,נותן לבנקים הטבות על חשבוננו,גם אם תעלה ריבית ב10 אחוז האינפלצייה תישאר,רק בעלי הבנקים יתעשרו,תמצא אפיקים אחרים יגאון להילחם ביוקר המחייה,אתה מיותר וקשה לנו לסחוב אותך על הכתפיים,אנחנו מתרסקים כאן למטה,כמוך לבטל את מוסד הנשיאות מיותר,את כל השרים,חברי הכנסת,כל ראשי השב"כ,מוסד,משטרה,והקציניםוהרכבים,לא עושים כלום כל אוכלי החינם האלה,תקשיבו לאלוף בריק,כל חיל האויר מיותר כמו חברי אגד,רק טילים וכתבמי"ם,סגור טייסות ים של כסף,במחיר טייסת אחת אפשר להקים מערך טק"ק,שאף אחד לא יתעסק איתנו-ראה מלחמת רוסיה אוקריאינה הצבא הרוסי הגדול,המטוסים,והטנקים מורידים אותם צ'יפסים פוטין האפס מחפש כתבמ י"ם באירן.
    סגור
  • 22.
    נגיד תהיה בעזה לא פה משת"פ של הבנקים., (ל"ת)
    צ 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 21.
    פופוליזם זול, כשיש אינפלציה חובה להעלות ריבית (ל"ת)
    אוהד 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 20.
    ריבית נמוכה בפיקוח לדירה ראשונה
    האחד 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנגיד פועל כמו זומבי לפי כללים שלמד לפני עשורים. ההעלת הריבית לא פתור דבר כי אנחנו משק קטן והגורמים לעלליית המחירים הם מלחמה בעולם רוסיה אוקראינה ועלייה כללית הנובעת ממחסור. יחד עם זאת ריבית נמוכה מסובסדת לרוכשי דירה ראשונה עם הגבלת סכום עד 2.5 מיליון בערך ייכולה להיות פתרון היברידי מתאים גם לדיור גם ליוקר המחייה. קצת לחשוב ולהיות עם ראש יצירתי אבל כלכלנים בבנק ישראל שבויים בתפיסות ישנות.
    סגור
  • 19.
    הנגיד טועה בענק רק מאפשר לבנקים לגזור קופון על האזרחים
    אזרח 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 2
    והאזרחים השבויים ב4 בנקים שהם קרטל אחד עם ריביות מתואמות ולא ברור לא אמרו שכלכלת ישראל חזקה אז למה היה צורך לעלות ריביות כמו בארצות חלשות!!!
    סגור
  • 18.
    מזעזע
    טלי חיון 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממשלה הזויה המצב,במדינה נהיה קשה ואז אנשים נפשית ופיזית מרגישים רע הולכים לבית חולים ואופס שביתה..גמרו אותנו??
    סגור
  • 17.
    סטנלי וביבי
    רפול 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אבות יוקר הדיור.שניהם הורידו את הריבית ל אפס יצרו אשליית צריכה מטורפת בתים,מכוניות,אשראים, הלוואות הכל בחינם.הצעירים ישלמו את הביזיונות וביוקר.
    סגור
  • 16.
    ‏אתה כלכלן ‏אתה נותן לבנקים להתעשר עוד יותר
    ל 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ‏אתה נותן לבנקים להתעשר עוד יותר ‏מה אכפת ‏לא יש לו משכנתא ‏איפה ‏למדת הכלכלה
    סגור
  • 15.
    הנגיד צודק
    איש 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לקיחת משכנתא של מיליון זה כבר לא הגיוני, מי שלקח משכנתא ענקית צריך למכור את הנכס ולעזור בהורדת מחירי הדיור. כשהכל ירד תקנו שוב
    סגור
  • 14.
    לקבוע רף למחיר הדירות
    ודיע עאמר 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום להלות את הריבית וכביכול לדאוג לזוגות הצעירים, צריך לקבוע רף מסויים סביר למחירי הדירות בהתאם לאיזורים השונים בארץ. הרי כנראה נעלם מעינו של הנגיד כי ישנם יותר זוגות צעירים ולא צעירים שלקחו משכנתאות והלוואות בריבית פריים יותר מאשר זוגות שעתידים לקחת הלוואות או משכנתאות. נתון קטן, המלחמה של
    סגור
  • 13.
    שטויות במיץ, חיזוק השקל פוגע במאזן התשלומים, טעות קשה (ל"ת)
    פנחס 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    כנסו
    איש פשוט וחכם 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    4 3
    ליברמן עם שתיקתו של לפיד, הרגו את המדינה, בגודל ורצחו את הכלכלה!! יהיו לכך השלכות מכאיבות עת האזרחים מהרבה בחינות!!!!!
    סגור
  • שטויות
    יוסי 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה חוסר מחשבה בתגובה אחת , הבעיה היא עולמית ואם כבר מדברים אז חברך זה שתבחר בו שוב שמסביר לך שיציל אותך , הוא ורק הוא דאג להטביע אותך בים חובות ובחוסר שקיפות ובחוסר תחרות אז צא ולמד מהנמלה לפני שאתה כותב שטויות בלי שום היגיון
    סגור
  • 11.
    לא רק הוא
    רון1970 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    3 2
    זה לא רק הנגיד החלול שיוצר את הבעיה זה גם הממשלה האטומה שלא מבצעת כלום להורדת האינפלציה ממשלה יכולה להוריד מחירים דלק חשמל ארנונה מע''מ מס הכנסה ככה כל שאר הדברים גם ירדו.והנגיד אוי הנגיד שימו לב לפני שנה השקל היה חזק קנה מיליארדי דולרים וזה לא עזר שוב קנה ולא עזר חלול לגמרי
    סגור
  • עוד גאון
    יוסי 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי תהיה נגיד , אולי תהיה שר אוצר ואולי תשב בשקט כי הורדת את המיסים , שנים של חוסר תחרות , שנים של חוסר עשיה וזה לא רק בשנה הזאת זה. עשרים שנה שלא עושים כלום אבל כותבי השטויות יודעים להיות מאחורי המקלדת ולא לצאת להפגנות או לחרם אז תחזור למקלדת אבל אל תגע בה
    סגור
  • 10.
    כל הז**
    אזרח חושב 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הנגיד הוא המחליט והזוגות הצעירים לא מעניינים אף אחד. למה מלכתחילה מישהו דאג להם שיוכלו לקנות דירה במחיר שפוי,לא. אז גם עכשיו הם לא מעניינים אף אחד. וזה שהם לקחו משכנתא גבוה וקשה להם,נו מישהו צריך להידפק.
    סגור
  • שודדים אותנו
    ח 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יש לצאת במחאה גדולה
    סגור
  • 9.
    צעירים הזויים
    רונית 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    3 1
    קיבלו דירות מסובסדות בהגרלה וכמו רק חדש מפואר ולא בפריפריה וגם שתי מכוניות והרבה ילדים . ריבית היא חלק מובנה של הלוואה . לא מסכימה שיסבסדו לכם הלוואה על חשבון צרכים אחרים
    סגור
  • 8.
    זבל של ממשלה.במקום לעזור.רק מקשים (ל"ת)
    אור 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • עוד גאון
    יורם 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי יציל אותך , הימין ששלט פה כמעט שני עשורים ( 20 שנה ) ומבטיח להציל אותך עכשיו שוב ממה שלא עשה , מי , מספיק לכתוב שטויות , צריך שרים מקצועיים שלא קשורים לימין ולא לשמאל
    סגור
  • 7.
    הנגיד
    שיין 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הנגיד הוא עושה דברו של ליברמן ושל הבנקים, המרוויחים הגדולים מהעלאת הריבית. שניהם בונים על זה שהצעירים יילכו לגור עם ההורים ויבלעו את הצפרדע. חייבים להעיף את הממשלה הארורה הזו לכל הרוחות.
    סגור
  • 6.
    ריבית לדירה ראשונה
    משה 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    3 5
    כאשר זוג לוקח משכנתא ראשונה על דירה ראשונה שלו הרבית לא צריכה לעלות נגיד הבנק צריך לעלות רבית על הלוואות לדירות שנייה ומעלה ככה סוגות הצעירים לא יסבלו מעליית הרבית
    סגור
  • אפשר לקחת 100% קלץ
    אוהד 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שלקח מסלולים משתנים לקח סיכון שהריבית תעלה ויש לו גם את האפשרות למכור את הדירה ולהחזיר את המשכנתא בלי כנסות. היחידים שמסכנים במדינה הם חסרי הדיור שהמחירים של הדירות והשכירות קפצו להם ואין להם איך לתמרן מלבד לעזוב את הארץ.
    סגור
  • 5.
    נו באמת ..
    גיל 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    11 0
    מה חושבים אלה שקונים דירה הלוואה בלי ריבית . אנשים לקחו בלי הכרה הלוואות וקנו דירה או שניים שימכרו דירה אחת הנגיד היה צריך מזמן להעלות את הריבית וכך מחיר הדירות היה נורמלי ומה עם אלה שמחזיקים כספים ללא ריבית מה לא מגינ להם ?
    סגור
  • 4.
    הכתבה מטעה לחלוטין
    אזרח 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    4 6
    אתה לא מתייחס לשני דברים הכי חשובים ??? האם עלאת הריבית תפתור את בעיית האינפלציה ?? האם האינפלציה הגבוהה נוצרה מריבית נמוכה ? האם אפשר לפתור את האינפלציה בדרכים אחרות ? האם עלאת הריבית לא תיצור בעיה נוספת? אם הנגיד היה צריך לשלם על טעויות הוא היה חושב פעמיים .הנגיד יוביל את המשק למיתון מבלי לפתור את בעיית האינפלציה בישראל.
    סגור
  • 3.
    נגיד
    חיים 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    2 6
    נגיד מנותק לגמרי . איך הוא בא לראיון טלוויזיוני עם צחוק מאוזן לאון . ברור שזה לא מזיז לו כהוא זה אחרי שסיבך את נוטלי המשכנתאות עם ריבית הפריים לשני שליש מהמשכנתה . צריך וועדת חקירה ?!!!!
    סגור
  • הנגיד סיבך? אמיתי?
    חיים שלי 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אתה כנראה עוד אחד מהרבה טיפשים ללא הפסקה שלקחו חובות ענק בחוסר אחריות משווע..למי אתה בא בטענות? אתה ועוד הרבה כמוך הבאתם את מחירי הדיור לשמים. כמה הדירה שלי עלתה הפך להיות ספורט לאומי ועכשיו מתחילים ליילל. הריבית צריכה להיות לפחות עוד 1.5...
    סגור
  • 2.
    כנסו
    ליטל 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אנחנו מוכרים הכל! בגדי נשים, טייצים, טופים, מכנסיים, חליפות ספורט, שמלות ערב ועוד, לפרטים חפשו בגוגל : בגדי נשים - htofashion
    סגור
  • 1.
    שיתפלל הזבל. (ל"ת)
    יובי 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור