נבחרת אייס
מירי רגב שוב טועה | יריב אופנהיימר
מירי רגב הגתה השבוע את הצעת החוק החדשה להשתת קנסות על סך 10,000 שקל בגין שימוש בנייד בעת הנסיעה, מדובר בפתרון קל שלא מצריך שום מאמץ אך כדי לעצור את הקטל בכבישים צריך משהו יותר יצירתי
מצבים קיצוניים מצריכים מעשים קיצוניים, חשבה בליבה רגב כשהגתה את הצעת החוק החדשה להשתת קנסות של 10,000 ש״ח בגין שימוש בנייד בעת הנסיעה נשמעת רדיקלית. 400 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2025 העלולה לשבור שיא של שני עשורים במספר הקורבנות בכבישים. על מנת לעצור במשהו את הביקורת הציבורית ולהראות עשיה, שרת התחבורה, מירי רגב, שוב שולפת פתרונות קלים שלא מצריכים שום מאמץ, וספק אם יביאו לירידה בתאונות הדרכים, אולי אף להיפך.
מבחינה מעשית העלאת הקנסות היא פתרון קל, אין צורך בעבודת מטה, אין צורך בהגדלת מצבת השוטרים, ואין צורך בתקציבים. להיפך, הצעת החוק תכניס למדינה עוד אלפי שקלים מאזרחים שיתפסו.
אבל במבחן התוצאה, מחקרים בארץ ובעולם הוכיחו כי הגדלת סכום הקנס אינה מביאה לשינוי ההתנהגותי המביא לירידה בתאונות הדרכים, וכי הבעיה אינה גובה הקנס, אלא -״הרגשת היתפסות נמוכה״ ותחושת חוסר הסיכוי להיתפס. כשהסיכוי להיתקל בשוטר או אמצעי אכיפה אחר מוגבל עד כדי לא קיים, גם קנס גבוה לא ירתיע. נהגים ימנעו מלבצע עבירות תנועה רק אם יחששו בסבירות גבוהה להיתפס, ולא כתוצאה מפחד מגובה הקנס.
ביחס להגדלת מספר המכוניות והכבישים, בשנים האחרונות שוטרי התנועה נעלמו כמעט לחלוטין ממרבית הכבישים בישראל, התחושה על הכביש היא שאין דין ואין דיין. רמזורים אדומים הפכו המלצה בלבד, מהירות הנסיעה בלתי מוגבלת, רוכבי אופנוע חותכים את הנתיבים ללא מספר זיהוי, והשימוש בטלפון הנייד נפוץ מתמיד. התנהגות פרועה זאת נובעת בראש וראשונה מהתחושה בקרב הנהגים שהסיכוי להיתפס זעום. וכשאין מספיק ניידות, כשאין השקעה באמצעי אכיפה משוכללים, הכביש הופך לג׳ונגל.
הוכחה להשפעת האכיפה האינטסיבית על התנהגות ניתן למצוא בנתיבי התחבורה הציבורית במרכזי הערים שזוכים לעדנה ונותרים פנויים על אף ולמרות הפקקים הכבדים. מרבית הנהגים מוכנים לבלות דקות ארוכות בפקק מאשר לחתוך לנתיבי התחב״צ העירוניים, מתוך ידיעה שהאכיפה ודאית והקנס בוא יגיע. בשונה משאר כבישי ישראל ועבירות תנועה אחרות, הסמכות לאכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית העירוניים הועברה לרשויות המקומיות המגלות (מסבותיהן הכלכליות) יעילות מרשימה במתן קנסות לנהגים הסוררים. האכיפה מבוצעת באופן אוטומטי על ידי מצלמות ואמצעים טכנולוגים. הקנס נמוך יחסית, אבל המצלמות הפרוסות ברחבי העיר מביאות לוודאות כמעט מוחלטת באכיפה, המייצרת הרתעה ושינוי התנהגות בהתאם.
ההצעה של רגב להגדיל את הקנסות היא גם מעשה אנטי שוויוני ואנטי חברתי מובהק, ככל שהנהג מגיע ממעמד סוציואקונומי גבוה, כך גובה הקנס אינו משמעותי עבורו ועבור משפחתו. אך השפעת קנס כזה על נהגים ממעמד ממעמד סוציו אקונומי עלולה להיות קטלנית ותקשה עליהם לעמוד בקנס כזה, הדבר יכול להשפיע עליהם בצורה דרמטית ולפגוע גם במשפחתם. שלא לדבר, על רבבות של ישראלים המתפרנסים מנהיגה, ויהיו חשופים עוד יותר לקנסות עתק.
עוד ב-
לכן, במקום כותרות וחוקים המעידים על פופוליזם ועצלות, השרה רגב יחד עם שר המשטרה צריכים להפסיק לשלוף ולהתחיל לעבוד. בעולם טכנולוגי, מערכות אכיפה אלקטרוניות בכל צומת הן הכרח. אין צורך להגדיל את הקנסות, יש צורך דרמטי להגדלת האכיפה, תוך שימוש בכלים טכנולוגים ויצירת אווירה אחרת בכביש שתשנה את אופי הנהיגה, רק שינוי דרמטי באכיפה לצד השקעה בתשתיות ותחבורה ציבורית יעילה תאפשר שינוי בעקומת תאונות הדרכים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(4):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
4.כל מה שמירי רגב תגיד או מישהו מהממשלה יגיד. תגיד הפוךהכט 12/2025/04הגב לתגובה זו0 0הרי לא צריך להיות גאון גדול שאתה לא מדבר מתוך עניין אלא רק מתוך פוזיציה. ובנתיים אתה אחד האנשים נטועים במדינה אז למה שנקשיב לקישקושיך?סגור
-
3.למרות שאני בנט ללא מנדטי אני חושב שצריך להוציא את יריבבנט 0 מנדטים!! 12/2025/03הגב לתגובה זו1 1ממערכת אייס. פשוט בושה שמעסיקים את הבנאדם הזהסגור
-
2.בושה שמערכת אייס מחזיקים את יריב סינוואר נסראללה (ל"ת)יריב סינוואר 12/2025/03הגב לתגובה זו1 1סגור
-
1.כרגיל יריב צודק (ל"ת)עידו 12/2025/03הגב לתגובה זו1 2סגור




