בריאות

אם אתם עדיין לא אוכלים את הפרי הזה - מחר הזמן להתחיל

תאמינו או לא, אבל מחר מצוין ברחבי העולם יום האפרסק הבינלאומי. זו הזדמנות מצוינת לסימה פלג, דיאטנית קלינית וספורט במכבי שירותי בריאות, לשכנע אתכם למה כדאי לכם לאכול ממנו והרבה
מערכת ice | 
פירות (צילום Magma Images)
ביום שלישי ה-22.08.23 מצוין ברחבי העולם יום האפרסק הבינלאומי. אמנם לא הפרי הראשון שנחשוב עליו כאשר נחשוב על פירות הקיץ, אבל ללא ספק אחת ההמצאות הטובות ביותר של הטבע. אז מה היתרונות שלו? סימה פלג, דיאטנית קלינית וספורט במכבי שירותי בריאות, מסבירה.
מעבר לניחוח האופייני, המתוק והמרענן ולגוון הכתום-אדמדם המיוחד שנקרא על שמו, לאפרסק יתרונות בריאותיים רבים לרבות שיפור מערכת עיכול, בריאות הלב, מערכת החיסון ועוד. יש המחשיבים את עץ האפרסק לעץ החיים. הפרי הרך והמתוק, טעים במגוון צורות, מבושל, צלוי, אפוי או טרי ומשתלב במגוון מפתיע של טעמים ומאכלים בנוסף להיותו עשיר בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון.

האפרסק הוא מין של עצי פרי בעלי גלעין, נשירים ממשפחת הוורדיים אליה משתייכים גם השזיף, המשמש, הדובדבן והשקד. מוצאם של זני האפרסק המקוריים באזור סין משם הוא הגיע לאיראן (פרס) ומכאן שמו המדעי persica ואף שמו העברי, עם האל"ף שהתווספה מאוחר יותר כדי להקל על ההגייה. בעולם מגדלים מאות זנים של אפרסק צהובים או לבנים, המותאמים לתנאי האקלים השונים והנקטרינה אינה אלא סוג של אפרסק בעל קליפה חלקה ללא השערות הרכות, ולא הכלאה של שזיף ואפרסק, כפי שנהוג לחשוב.
ערכים תזונתיים:
פרי דל קלוריות יחסית. בסה"כ 39 קק"ל ל-100 גרם, כ-60 קק"ל לאפרסק גדול. 
ללא שומן או נתרן, כ-13 גר' פחמימות, 1 גר' חלבון, 3 גר' סיבים תזונתיים וגם מהווה מקור לוויטמינים ומינרלים במיוחד ויטמין A, ויטמין C, ויטמין E, אשלגן מגנזיום וזרחן. 
היתרונות הבריאותיים שבאפרסק:
1. מקור לנוגדי החמצון ויטמין C ו-E
אפרסק בינוני יספק כ-10 אחוזים ממנת הוויטמין C היומית המומלצת. ויטמין זה הוא נוגד חמצון יעיל המגן על מרכיבי התאים השונים מנזקים הנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים מחמצנים. ויטמין C גם תורם למניעת התפתחות טרשת עורקים על ידי הפחתת חמצון ה-LDL (הכולסטרול "הרע"), שיפור בתפקוד האנדותל, רקמת התאים המרפדת את כלי הדם וכך הוא יכול לסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.
ויטמין C פועל גם בכמה מנגנונים להפחתת הסיכון לסרטן. לדוגמה, הוא מגן על ה-DNA מהתקפה יוצרת מוטציות, מונע יצירה של חומרים קרצינוגניים (מסרטנים)  וממריץ את מערכת החיסון. במעי תורם ויטמין C לשיפור ספיגת ברזל ממקור צמחי. גם באפרסק כמות לא מבוטלת של ברזל.
אפרסק בינוני יספק גם כ-6 אחוזים מהמנה היומית המומלצת של ויטמין E. ויטמין זה מהווה נוגד חמצון חשוב, המגן מפני חמצון שומנים, ותורם אף הוא למניעת מחלות לב וכלי דם. 
2. מסייע בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן
האפרסק מהווה מקור לפיטוכימיקלים משתי משפחות: פיגמנטים צהובים-כתומים ממשפחת הקרוטנואידים (בפרט בזנים הצהובים) ופוליפנולים. הקרוטנואידים העיקריים באפרסק הם בטא-קרוטן, בטא-קריפטוקסנטין ולוטאין התורמים להפחתת הסיכון למחלות כגון מחלות לב וכלי דם וסרטן. האפרסק מכיל גם מגוון רחב של נוגדי חמצון ונוגדי דלקת ממשפחת הפוליפנולים, כגון אנתוציאנינים התורמים גם הם להגנה מפני מחלות.
3. מניעת מחלות לב וכלי דם
האפרסק מקור לאשלגן ומכיל כ-200 מ"ג אשלגן ל-100 גרם.
האשלגן תורם להפחתת רמות לחץ דם, כאשר לחץ דם גבוה נחשב לגורם סיכון להתקפי לב, שבץ מוחי ומחלות כליה. לעומת זאת, ובדומה למרבית הפירות, תכולת הנתרן באפרסק ובנקטרינה אפסית. להגברת צריכת האשלגן ולהפחתת צריכת הנתרן חשיבות רבה למניעת לחץ דם גבוה. 
4. יותר אשלגן ופחות נתרן - גם לילדים
אורח החיים המערבי תורם לכך שבשנים האחרונות ישנה עלייה בשיעור הילדים והמתבגרים הסובלים מלחץ דם גבוה. יש חשיבות לתזונה בריאה ומאוזנת, המכילה כמות מספקת של ירקות ופירות טריים בכל שלבי החיים, כאשר מומלץ להעדיף מגיל צעיר צריכת פירות על פני צריכת מזונות מעובדים העשירים בנתרן, סוכרים מוספים ועוד. ניתן לשלב פירות כחלק ממקורות האנרגיה בארוחה, ולהעדיף פירות טריים על פני חטיפים או ממתקים.
5. מסייעים בשמירה על המשקל
האפרסק והנקטרינה דלים בשומן ודלים יחסית גם בקלוריות ומכילים כ-40 קק"ל ל-100 גרם. אפרסק ממוצע שוקל כ-120 גרם. בשרו העסיסי של אפרסק מתוק יכול לענות על הצורך והחשק לקינוח או פינוק מתוק ובזכות תכולת הסיבים רמת הסוכר בדם תעלה באופן מתון לעומת ממתקים. אפשר לחתוך אותו לפרוסות ולהוסיף ליוגורט, דייסת שבולת שועל, שייק או מוזלי. טעמו משתלב נהדר עם קינמון וניל ועוד. 
* הכותבת היא סימה פלג, דיאטנית קלינית וספורט, מחוז דרום, מכבי שירותי בריאות
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה