בריאות

התרופה מצילת החיים תומחרה במחיר מוגזם: החברה הזו תשלם ביוקר

בית הדין לתחרות אישר: חברת MBI פארמה בע"מ תשלם עיצום כספי של 5 מיליון שקל ונושאי המשרה הבכירים בה ישלמו 200 אלף שקל כל אחד בשל גביית מחיר בלתי הוגן גבה

מערכת ice | 
תרופות (צילום freepik)
ב-3 במאי 2023 אישר בית הדין לתחרות בראשות השופטת תמר בזק-רפפורט, הסדר פשרה שנחתם בין רשות התחרות לבין חברת MBI פארמה בע"מ. בהסדר נקבע כי חברת MBI תשלם עיצום כספי של 5 מיליון שקל, וכי שניים מנושאי המשרה הבכירים בה ישלמו כל אחד 200 אלף שקל.
זאת, בהמשך לקביעת הממונה התקדימית מחודש דצמבר 2022 לפיה החברה ניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופולין בגין קביעת רמת מחיר גבוהה ובלתי הוגנת עבור תרופה מצילת חיים. מדובר בפעם הראשונה בישראל בה קבעה הממונה כי חוק התחרות הופר בגין קביעת רמת מחיר גבוהה ובלתי הוגנת.

MBI היא המשווקת הבלעדית בישראל של תכשיר הלידיאנט, המיועד עבור חולים ב-CTX, מחלה גנטית נדירה ביותר. בקביעה התייחסה הממונה לכך שמחירה של תרופת הלידיאנט זינק במאות אחוזים ביחס לתקופה שקדמה לתקופת ההפרה. משכך נקבע כי MBI ניצלה את מעמדה המונופוליסטי בשוק על מנת לקבוע מחיר מופרז ובלתי הוגן והוטלו עיצומים כספיים על חברת MBI ונושאי משרה בכירים בה.
טרם הגשת ערר פנו באי כוח החברה לממונה, טענו בפניה שאין בידיה את האמצעים הדרושים לתשלום סכום העיצומים הכספיים שנקבע בהחלטת הממונה והציגו אינדיקציות לאמור. על רקע זאת התגבשה פשרה כוללת בתיק במסגרתה הופחת סכום העיצומים הכספיים ל-5 מיליון שקלים חדשים והעיצומים הכספיים על נושאי המשרה הועמדו על סך של 200 אלף שקלים כל אחד. כמו-כן, החברה ויתרה במסגרת ההסדר על זכותה לערור על קביעת הממונה.
בית הדין לתחרות ציין כי ההסדר מגשים את תכלית ההרתעה, מייתר את המשך ההתדיינות בין הצדדים תוך חסכון ניכר במשאבי ציבור, ולפיכך מצא לנכון לאשרו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה