בריאות

בתי החולים בישראל בסכנת קריסה: גירעון של מאות מיליוני שקלים

ועדת הבריאות דנה בהצעה להארכת הצו המסדיר את ההתחשבנות בין קופות ובתי החולים עבור טיפולים במבוטחים. במהלך הוועדה, מנהלי בתי החולים בישראל הזהירו מפני קריסה כלכלית קשה, אם לא יקבלו תוספת תקציבית ממשרד האוצר. בנוסף, מנכ"ל הדסה, הדגיש את הפער של מאות מיליוני שקל בהוצאות המרכז הרפואי מול ההכנסות
מערכת ice | 
שירותי רפואה (צילום shutterstock)
ועדת הבריאות דנה היום (ראשון) בהצעה להארכת הצו המסדיר את ההתחשבנות בין קופות ובתי החולים עבור טיפולים במבוטחים. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס), הדגיש את חשיבות היציבות הכלכלית של בתי החולים, המתבססת, בין היתר, על התחשבנות קבועה עם הצרכנים הראשיים – קופות החולים. זאת בנוסף, לבדיקה מדוקדקת הנדרשת  בהסדרי השכר החדשים, שאסור שיערערו יציבות זאת.
בדיון התבטאו מנהלי בתי חולים רבים על דרך ההתחשבנות, מועד התשלום של הקופות (שוטף+60) מול תשלום במועד של המשכורות והספקים, העלאות שכר צפויות לרופאים מול חוסר-שיפוי מהאוצר, וחובת הענקת הנחה לקופות על טיפולים וימי אישפוז. הם הזהירו כי מגבלות אלו - יביאו לקריסתם הכלכלית של בתי החולים. 
נעמי טאפיא, רכזת התחשבנות במשרד הבריאות, סיפרה על סוגי ההתחשבנות השונים בעניין תרופות וטיפולים, והסדרי ההנחות הנדרשים ביניהם. טל סיני, מנהלת התחום הפיננסי במשרד, הדגישה את חשיבות יציבות בתי החולים, אך כיום ההכנסות של גופים אלו הם עדיין נמוכות מההוצאות - ומההוצאות הצפויות.
"ברור שלמערכת האשפוז נדרשת תוספת תקציבית – ואנו במו"מ בעניין עם האוצר", אמרה. גאיה עופר, רכזת בריאות באגף התקציבים, הוסיפה כי מחירי הטיפול צריכים לשקף כמעט את העלות בפועל, וההנחה לקופות תופחת עד כמה שניתן. לדבריה, נערכת עתה עבודה על הגדרת מחירים מול טיפולים. 
פרופ' יורם וייס, מנכ"ל הדסה, הדגיש את הפער של מאות מיליוני שקל בהוצאות המרכז הרפואי מול ההכנסות מקופות החולים והאוצר. "האוצר מתייחס ל'הדסה' כבית החולים פרטי – אך דורש ממנו התנהלות ציבורית ואזורית, ולא מתחשב בהוצאות אלו". המשנה למנכ"ל יובל אדר הזהיר כי מדי שנה מופחתים בממוצע 10% מהחזר התקציב.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה) ציין כי חובה לעדכן את הכנסת בעניין הציפיה של העלאת מחירים מול הסדרי השכר, קטי שיטרית (הליכוד) מחתה על יחס האוצר לבתי החולים הציבוריים, מאז ומעולם, למרות מצוקות הקורונוה והמלחמה, ואילו משה רוט (יהדות התורה) הזהיר כי כל הסכם עם האוצר בתחום יגע כתוצאה רק מהפעלת כוח. 
רועי בן משה, מנהל מחלקת הכלכלה במרכז הרפואי צפון (פוריה לשעבר) סיפר כי בחודש הקרוב יפתח – ע"פ החלטת הממשלה - מרכז שיקומי בן 162 מיטות אשפוז שיקומיות ו-30 מיטות יום. זה מרכז השיקום היחיד בצפון, והוא ישרת כ-1.5 מיליון תושבים באזור הצפון. עלות הפעילות המלאה של מרכז השיקום היא כ-140 מיליון שקל, אך פעילות זו חדשה ולא נכללה בתקרות שנקבעו לבית החולים בחוק משנת 2021, חוק שהממשלה מתבקשת להאריכו לשנת 2025.
לפי הקבוע בחוק, על פעילות שיקום מעבר לתקרה רשאי בית החולים לגבות לא יותר מ 30% מהמחיר הקבוע במחירון. הפעילות המלאה של מרכז השיקום נאמדת ב-140 מיליון שקל, ועל פי החוק המובא לוועדה יחוייב בית החולים במתן הנחה של 70% שהם 98 מיליון שקל על פעילות זו.
בנוסף על כך, בן משה הזהיר כי בית החולים, שמחזורו הכספי עומד על 640 מיליון שקל, כולל 'תקציב קבוע' מכוח החוק האמור, לא יכול לספוג הנחה נוספת בהיקף זה, והארכת הצו פירושה דחיית פתיחת מרכז השיקום.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה