בעולם

טורקיה מגבירה מאמצים להצטרף ל-BRICS, חשש בנאט"ו

שר החוץ הטורקי הודיע באחרונה שהמדינה מעוניינת להצטרף לגוש מדינות ה-BRICS. טורקיה רואה בכך הזדמנות לחזק את הקשרים שלה עם מדינות מובילות כמו סין והודו ולפתח מקורות מימון חדשים
שרון בירקמן | 
טורקיה (צילום freepik)
שר החוץ הטורקי, האקן פידאן, הצהיר לאחרונה שטורקיה מעוניינת להצטרף לקבוצת BRICS, הכוללת את ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה. לדבריו, המדינה רואה בהצטרפות פוטנציאל לשיתוף פעולה כלכלי ופוליטי שיכול לסייע לה להתמודד עם האתגרים הפנימיים והחיצוניים העומדים בפניה. נראה שבמקביל, היחסים המתוחים עם המערב דוחפים את המדינה לחפש אלטרנטיבות, כשנאט"ו והאיחוד האירופי לא מספקים את הסחורה.
אחת הסיבות המרכזיות למהלך היא הצורך הדחוף בשותפים כלכליים חדשים. טורקיה מתמודדת עם אינפלציה גבוהה ושחיקה בערך המטבע המקומי וזקוקה נואשות להשקעות חדשות ולשיתופי פעולה לייצוב כלכלת המדינה. מדינות ה-BRICS, כמו סין והודו, הן שווקים גדולים ומתפתחים במהירות היכולים להציע אפשרויות חדשות לטורקיה במונחי מסחר והשקעות.
המערכת הפוליטית המערבית, ובעיקר האיחוד האירופי וארצות הברית, אינה חביבה במיוחד על אנקרה בשנים האחרונות. מדינות אירופה מערימות קשיים על הצטרפותה של טורקיה לאיחוד האירופי, והסבלנות באנקרה הולכת ואוזלת. בהצהרותיו ציין פידאן כי מדינות מסוימות באירופה חוסמות את דרכה של טורקיה לאיחוד, ולכן עליה לחפש אלטרנטיבות כמו BRICS.

המהלך להצטרף ל-BRICS יכול לשמש גם כפלטפורמה פוליטית חדשה ובלתי תלויה באישור המערב. טורקיה רואה בכך הזדמנות לחזק את הקשרים שלה עם מדינות מובילות כמו סין והודו בתחום האנרגיה, התחבורה והטלקום, ולפתוח דלתות חדשות ליציבות כלכלית באמצעות מקורות מימון חדשים.
עם זאת, ההצטרפות ל-BRICS מעוררת חששות בקרב בעלי בריתה של טורקיה בנאט"ו. קולות במערב חוששים כי המהלך עלול לסמן התקרבות נוספת לרוסיה ולסין, מה שעלול לפגוע בנאט"ו. טורקיה מנסה להרגיע את החששות האלה, ופידאן הדגיש כי המהלך לא נועד לפגוע בקשריה עם נאט"ו או עם האיחוד האירופי, אלא להרחיב את אפשרויותיה הכלכליות.
באוקטובר הקרוב, פסגת ה-BRICS שתיערך בקאזאן, רוסיה, צפויה לדון במועמדותה של טורקיה. הקרמלין כבר הביע תמיכה ברעיון, אך החלטה סופית טרם התקבלה.
במקביל למאמצי טורקיה, אלג'יריה קיבלה אישור רשמי להצטרף לבנק הפיתוח החדש של BRICS (NDB). במהלך הכינוס השנתי של הבנק בקייפטאון, דרום אפריקה, הכריזה הנשיאה דילמה רוסף על קבלתה של אלג'יריה לחברות בבנק, וזאת לאחר שהמדינה תרמה סכום של 1.5 מיליארד דולר.
אלג'יריה רואה בהצטרפותה לבנק הזדמנות לפתוח דלתות כלכליות חדשות ולהרחיב את קשריה הגלובליים, במיוחד עם מדינות כמו סין. כלכלת המדינה, הנשענת בעיקר על נפט וגז, תנסה לגוון את מקורותיה ולהקטין את תלותה בענף ההידרוקרבונים. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה