השוק

בנק הפועלים מותיר את תחזיות האינפלציה ומזהיר מעליית מחירי המזון

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מותיר את תחזית האינפלציה לשנת 2024 ללא שינוי, בתחום יעד יציבות המחירים ושואל את השאלה החשובה ביותר שנוגעת לבנק ישראל
ניצן כהן | 
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעלה בסקירה השבועית שלו את שאלת השאלות: האם בנק ישראל יקדים את הפד וה- ECB בשני צעדים? "בנק ישראל הקדים את ארה"ב ואת אירופה, כאשר הפחית את הריבית בינואר.
"הפד וה- ECB ציננו בשבוע החולף את הציפיות להפחתת ריבית, ונראה שאלו יידחו לסוף הרבעון השני של השנה. בישראל שיעור האינפלציה השנתי צפוי לרדת לאחר פרסום מדד ינואר לשיעור של כ- 2.8%, כלומר בתחום יעד האינפלציה של בנק ישראל שעומד על 1.0% עד 3%.
"הפד וה- ECB מכוונים ליעד של 2.0%, ומבחינה זו לבנק ישראל יש קצת יותר גמישות בניהול המדיניות המוניטרית. מנגד, הסיכונים בישראל גבוהים עתה מאלו שבחו"ל, ואלו מהווים שיקול שתומך בהמתנה עם הריבית. אנו סבורים שבנק ישראל ימתין עם המשך הפחתות הריבית בכדי לצבור יותר ביטחון שהאינפלציה ממשיכה לרדת, אם כי ההחלטה הפכה בשבוע האחרון להיות פתוחה לאור התחזקות השקל" כותב בהר.
באשר להתפתחויות האינפלציוניות, כותב בהר כי נתוני חודש דצמבר מראים גידול מהיר של הצריכה הפרטית. הרכישות בכרטיסי אשראי עלו בשיעור חד של 12% והפדיון של רשתות השיווק עלה ב- 7.6%. אומדנים לחודש ינואר מצביעים על התמתנות קלה לעומת חודש דצמבר, אולם עדיין הרמה גבוהה.
"הזינוק בצריכה בדצמבר מוסבר ברובו בהסטה של צריכה מחו"ל לשוק המקומי, זאת בשל ירידה בתיירות היוצאת. ניתן לראות לדוגמה גידול חד במיוחד ברכישות בכרטיסי אשראי של מוצרי הלבשה והנעלה בתקופה זו – מוצרים שהצרכנים מרבים לרכוש בחו"ל ובאתרים אונליין (שסובלים מקשיים במשלוח) ועתה הם נצרכים ברשתות המקומיות.
"מחירי החשמל עלו בתחילת החודש בשיעור ממוצע של 2.6% ומחיר הדלק עלה אף הוא בכ-2.0%. בד בבד חלק מיבואניות המזון הודיעו על התייקרויות שכנראה יכנסו לתקפן בהדרגה (בדיקה מדגמית שביצענו העלתה התייקרויות חלקיות).
"מחירי המזון בישראל עלו בשנה האחרונה בשיעור גבוה של 4.2%, זאת לעומת 2.7% בארה"ב ו- 3.4% באירופה, אך יש לקחת בחשבון שמחירי המזון בארה"ב ובאירופה עלו בשנתיים הקודמות בשיעורים דו-ספרתיים גבוהים, בעוד שבישראל הלחץ על היבואניות ורשתות השיווק מיתן את עליות המחירים, וכן ששער השקל נחלש בשנה האחרונה. עליות המחירים פועלות עתה לצמצום הפערים של השנים האחרונות, וסביר שהן מושפעות מעליות השכר ועלויות נוספת.
"סעיף הדיור פועל בכיוון ההפוך והוא ממתן את האינפלציה. אנו רואים שמחירי שכר-הדירה, בעיקר במרכז הארץ, יורדים כנראה על רקע המלחמה, שעצרה את כניסת התיירים לישראל (דירות Airbnb לדוגמה), ואולי זה מושפע גם מרפיון בהייטק, שמתבטא בשכר נמוך יותר. אנו מותירים את תחזית האינפלציה על 2.8% לשנה הקרובה" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה