השוק

בית ההשקעות IBI: הגירעון יגדל ב-0.5% מדי חודש

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI אומר שהתארכות הלחימה לצד ירידה בהכנסות המדינה יביאו לעלייה של 0.5% בגירעון וזאת מדי חודש; להערכת גוזלן היקף ההנפקות הגבוה שמתכננת הממשלה יימשך גם בחודשים הקרובים
ניצן כהן | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
"עליית המדרגה בהיקף ההנפקות לא צריכה להפתיע במיוחד על רקע הציפיות לעלייה בגירעון. להערכתנו בשלב זה העלייה הצפויה בהוצאות (מערכת הביטחון, סיוע למפונים ופיצוי לעסקים) לצד הירידה בהכנסות שקולות לתוספת של כ-0.5%-0.4% תוצר לגירעון מדי חודש" אומר היום רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI.
"עד כה הפגיעה בפעילות מזכירה את זו שנרשמה בתחילת משבר הקורונה עם צניחה בהוצאות בכרטיסי אשראי בהיקפים של כ-20%-25%. עם זאת, בימים האחרונים נרשם שיפור מסוים, שמשקף מעבר משיתוק נרחב בפעילות ל"שיגרת מלחמה".

"כך, אמנם עוצמת הירידה הממוצעת מתחילת המלחמה עד כה גבוהה יותר מאשר זו שבתחילת הקורונה, אך סביר לצפות לשיפור מתון, כמובן תחת הנחה שלא תירשם הידרדרות משמעותית במצב המלחמה. זאת, לעומת משבר הקורונה שבה הירידה הוחרפה בתחילת המשבר לכ-40% ביחס לרמות הפעילות של טרום המשבר" מוסיף גוזלן.
"עם זאת" הוא אומר "בניגוד למשבר הקורונה שהתאפיין בשיפור מהיר מאוד בפעילות עם פתיחת המשק, המצב הנוכחי שונה והתפתחות המלחמה (משך והיקף) הם שיכתיבו את התפתחות הפעילות במשק, כך שאמנם לא צפויה ירידה בסדר גודל זהה לקורונה, אך גם לא התאוששות מהירה, בין היתר מתוך ציפייה להרעה ממושכת בסנטימנט.
"בנוסף, בשלב זה הכלכלה העולמית עדיין מאופיינת בקצבי צמיחה סבירים, בעיקר בארה"ב, אך במבט למחצית השנייה של 2024 סביר שההשפעות בפיגור של העלאות הריבית יורגשו במידה רבה יותר ויובילו להאטה ואולי אף למיתון גלובלי. לפיכך, בהנחה ומדובר בלחימה שלא תתמקד רק ברבעון הנוכחי אלא תגלוש גם ל-2024, אך באופן מוגבל מבחינת הגבול הצפוני, אנו מצפים לכל היותר להתאוששות מתונה במשק הישראלי במהלך 2024.
"כך, הצמיחה ב-2023 צפויה להסתכם בכ-2.5%-2%, הערכה שמשקפת ירידה חדה בפעילות ברבעון הנוכחי, ואילו ב-2024 הצמיחה צפויה לנוע להערכתנו לנוע סביב 1% ולהישען במידה ניכרת על  הצריכה הציבורית. תחזית זו מתבססת גם על הערכה להאטה בצמיחה הגלובלית במחצית השנייה של 2024" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה