השוק

בבנק לאומי מנתחים: מחירי הדלק לא יזנקו?

הכלכלן הראשי של בנק לאומי גיל בפמן קובע: "המשך התחזקות הדולר מהווה גורם נוסף הממתן את עליית מחיר הנפט"

מערכת ice |  1
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
על פי סקירת הנפט השבועית המלאה מאת הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, עליית מחירי הנפט נמשכה בשבוע החולף ומחיר חבית נפט מסוג BRENT הגיע לכ-95.1 דולרים לחבית ועל כן מלאי הנפט המסחרי של ארה"ב עלה בשבוע שהסתיים ב-8 בספטמבר 2023. המלאי עלה בכ-4.0 מיליון חביות נפט, כמות אשר קטנה מירידת המלאי בשבוע שלפני כן, והוא הגיע לרמה של כ-420.6 מיליון חביות.
עליית מלאי הנפט צמצמה את הפער בין רמת המלאי המסחרי הנוכחית לבין הרמה הממוצעת לעונה זו בחמש השנים האחרונות, מכ-4% לכ-2%. מלאי הדלק של ארה"ב עלה בשבוע שהסתיים ב-8 בספטמבר 2023 ב-5.6 מיליון חביות, העלייה הגדולה ביותר מאוגוסט 2022. נשיא ניגריה הציב יעד להעלאת קצב הצמיחה השנתי ל-6%. יעד זה משקף צפי להגדלת תפוקת הנפט הניגרי לפחות ב-300-400 אלף חביות ביום.
במידה וניגריה תצליח לשמור על רמת תפוקה גבוהה לאורך זמן גם בראשית 2024 וכן במידה וערב הסעודית לא תמשיך את ההפחתה מרצון של תפוקת הנפט שלה מעבר ליעד הנוכחי של סוף שנת 2023, ההיצע עשוי לגדול באופן ניכר במחצית הראשונה של שנת 2024, מה שיכול להביא לירידה במחיר הנפט, בפרט לאור הצפי בשוק שצמיחת הפעילות הכלכלית תישאר מתונה במהלך שנת 2024, כך שהביקושים לא צפויים לצמוח באופן ניכר.
הגורם המרכזי אשר ישפיע על תפוקת הנפט של לוב הוא מידת היציבות הפוליטית במדינה ושמירה על הסכם הפסקת האש בין הממשלה לבין השבטים המקומיים אשר בעבר שיבשו את הפקת וייצוא הנפט. להערכת ה-EIA מחודש ספטמבר, הארכת תקופת ההפחתה מרצון של תפוקת הנפט של ערב הסעודית עד לסוף שנת 2023 תביא ברביע האחרון של 2023 לירידה של כ-0.2 מיליון חביות ביום במלאי הנפט הגלובל. לצד זאת, תפוקת הנפט של ארה"ב צפויה לעלות השנה לרמה ממוצעת של 12.78 מיליון חביות ביום, לאחר שבשנת 2022 ארה"ב הפיקה כ-11.91 מיליון חביות ביום.
הביקושים לדלק בארה"ב ירדו בכמיליון חביות ביום בשבוע שהסתיים ב-8/9/2023 והגיעו לכ-8.31 מיליון חביות ביום. לצד זאת, עליית מחיר הסולר נמשכה, והיא נתמכת על ידי רמות מלאי התזקיקים הנמוכות בארה"ב, אך המחיר נותר נמוך מהמחיר בתקופה המקבילה אשתקד. הביקושים לדלק מטוסים בארה"ב עלו בשבוע שהסתיים ב-8/9/2023 לרמה של כ-1.8 מיליון חביות ביום
להערכת ה-EIA מחודש ספטמבר, הביקושים לדלק בשנת 2023 יהיו בממוצע כ-8.9 מיליון חביות ביום, אך צפויה ירידה של כ-200,000 חביות ביום בצריכת הדלק הממוצעת בשנת 2024. לצד זאת, ה-EIA העלתה את תחזיתה בנוגע למחיר גלון סולר לצרכן בכ-3.5% השנה ובכ-3.4% בשנת 2024. הביקושים לנפט בסין עלו בחודש אוגוסט, לאור הגידול בביקושים של בתי הזיקוק במדינה אשר הגדילו את פעילותם על מנת לענות על הביקושים המקומיים, שעלו במהלך הקיץ, יחד עם הגידול בייצוא תזקיקים של סין.
משק הגז הטבעי:
מחיר הגז הטבעי בארה"ב עלה בשבוע החולף לכ-2.64 דולרים ל-MMBTU, אך הוא נותר בטווח בו הוא נע בשלושת החודשים האחרונים, 2.47-2.77 דולרים ל-MMBTU, מלאי הגז הטבעי בארה"ב מצוי ברמה הגבוהה בכ-6.8% מעל הרמה הממוצעת לעונה זו בחמש השנים האחרונות וברמה הגבוהה בכ-16.1% מהרמה שהייתה בתקופה המקבילה אשתקד. מגמת העלייה במלאי במאגרי הגז הטבעי של ארה"ב צפויה להגיע לסיומה בראשית הרביע האחרון של שנת 2023 ולאחר מכן יתחיל מחזור ירידת המלאי עד למרץ-אפריל 2024.
באירופה, מחיר הגז הטבעי עלה בשבוע החולף לכ-35.40 אירו ל-MWh. כאשר, העלייה הייתה בראשית השבוע, אך במרבית השבוע האחרון מחיר הגז הטבעי נותר יציב. המחירים עלו באופן מתון מראשית חודש יוני בשל החששות מפני התממשות של תרחיש פסימי יותר בו הביקושים יעלו יותר מהציפיות הנוכחיות בשוק, מה שעלול להביא לעודף ביקוש זמני של גז טבעי באירופה. לצד זאת, מתקני הגז הטבעי הנוזלי (LNG) באוסטרליה של חברת CHEVRON האמריקאית, המהווים יותר מ-5% מקיבולת הגז הטבעי הנוזלי העלומית, חזרו לפעילות מלאה.
הצפי לטווח הבינוני:
מחיר הנפט צפוי להיות מושפע בעיקר מהחלטות של קבוצת OPEC+ בטווח הקרוב בנוגע למכסות הייצוא של כלל חברות הקבוצה וכן מהמשך הקיצוץ הוולונטרי בייצור או בייצוא הנפט של ערב הסעודית ורוסיה, הירידה בחששות מפני מיתון בכלכלת ארה"ב עשויה לתמוך בביקושים לנפט, מנגד, המשך הרעה במצב היציבות הפיננסית של ענף הנדל"ן בסין, תוך כדי פגיעה בצמיחת הביקושים, עלול להביא להאטת הביקושים. המשך התחזקות הדולר מהווה גורם נוסף הממתן את עליית מחיר הנפט. במבט כולל, המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי להיות בהמשך 2023 סביב רמה של כ-85-95 דולר לחבית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אין התייחסות לרכבים חשמליים
    צחי 09/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עדיין הצריכה שלהם מהווה טיפה בים?
    סגור