השוק

מעלות S&P: ההנפקות מתאוששות; לאומי לקח יותר מחצי מהכסף

בחברת הדירות S&P מעלות אומרים שקשה עדיין לקבוע אם מדובר בשינוי מגמה או בהתאוששות נקודתית של שוק ההנפקות; כך או אחרת במאי גוייסו 7 מיליארד שקל כשיותר מחצי מהסכום הזה היה חוב קצר של בנק לאומי
ניצן כהן | 
רונית הראל בן זאב (צילום אסנת רום)
"לאחר חודשיים של פעילות דלה במיוחד בשוק הנפקות האג"ח, חודש מאי התאפיין בהתעוררות מסויימת בפעילות ההנפקות שהסתכמה בקרוב לכ-7 מיליארד שקל. בנק לאומי הוביל את הפעילות עם הנפקה בהיקף הגבוה ביותר של כ-4 מיליארד שקל, וגייס חלק משמעותי ממנו כחוב טווח קצר על רקע הריבית הגבוהה. יתר ההנפקות בוצעו בעיקר על ידי חברות מסקטור הנדל"ן בעלות צרכי מיחזור לטווח הקרוב" אומרים בחברת דירוג האשראי S&P מעלות. 
"במבט קדימה" הם מוסיפים "אנו רואים חברות נוספות עם תוכניות לבצע הנפקות בשבועות הקרובים, לרבות הנפקות מתוכננות בהיקפים משמעותיים יחסית של מעל מיליארד שקל על ידי חברת חשמל ובנק מזרחי טפחות כמו גם, הנפקות בהיקפים נמוכים יותר שצפויות להתבצע ידי  אלדן בהיקף של כ-250 מיליון שקל וקופרליין בהיקף של כ-90 מיליון שקל.

"למרות ההתעוררות בפעילות ההנפקות במאי, מוקדם מדי לקבוע האם מדובר בשינוי מגמה על רקע הסתגלות החברות לסביבת הריבית ומרווחי הסיכון או לחילופין ניצול של חלון הזדמנויות לגיוס חוב בעקבות ירידה מסויימת במרווחי הסיכון בחודשיים האחרונים. ניכר כי השוק פתוח בעיקר לחברות בעלות איכות אשראי גבוהה יחסית. 
"בדומה למדיניות המוניטארית של הבנקים המרכזים המובילים בעולם, גם בישראל נמשכת העלאת הריבית, במטרה לרסן את האינפלציה. בהחלטת הריבית האחרונה במאי בנק ישראל העלה את הריבית בפעם העשירית ברציפות ל- 4.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2006. העלייה המשמעותית בעלויות המימון והאינפלציה בשנה החולפת, מעיבה על תזרימי המזומנים של החברות, רמת הרווחיות שלהן  והיחסים הפיננסים, ומצריכה מהחברות לבצע התאמות בפעילות הפיננסית ועשויה להקשות במידה רבה יותר בעיקר על חברות עם רמת איכות אשראי נמוכה יחסית".
באשר למרווחי הסיכון, אומרים ב-S&P מעלות כי אלה "משקפים המשך ירידה מסויימת בחודש האחרון במרווחי הסיכון, כאשר מרווחי הסיכון של אגרות חוב בדירוגים נמוכים ירדו באופן משמעותי יותר בהשוואה למרווחי סיכון של איגרות בקטגוריות הדירוג ilA ו-ilAA, בהן ניכרת יציבות. עדיין במבט מתחילת השנה ניכר כי מרווחי הסיכון של רמת ה- ilBBB   הינם ברמה גבוהה יחסית לרמתם בתחילת 2023.
"ניכר כי הפעילות בשוק החוב עשויה להיות מושפעת מהפעילות הכלכלית המקומית, ההתמודדות עם ריסון האינפלציה, פעילות הצריכה הפרטית, התפתחויות בפעילות ההייטק וסקטור הנדל"ן וכן התפתחויות פוליטיות ככל שיהיו. הפעילות והסנטימנט בשווקים הגלובליים ימשיכו להיות ברקע ולתת את אותותיהם גם על הפעילות בשוק המקומי" הם מסיימים את הניתוח שלהם לשוק החוב המקומי בחודש מאי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה