השוק
רכבת ישראל בדרך למהפכה: זו התוכנית של משרד האוצר
משרד האוצר בראשות סמוטריץ' מקדם רפורמה שתפריד בין תשתיות להפעלה ותעביר את הפעלת קווי הרכבת לחברות פרטיות. במשרד התחבורה מזהירים מפגיעה בשירות ובאלפי עובדים, בעוד סמוטריץ' טוען לייעול ושיפור השירות לנוסעים
משרד האוצר בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם מהלך דרמטי לשינוי מבני בחברת רכבת ישראל. לפי טיוטת הצעת ההחלטה שתובא לאישור הממשלה במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, הפעלת קווי הרכבת תצא מידי החברה הממשלתית ותועבר במכרזים לזכיינים פרטיים, בעוד רכבת ישראל תישאר אחראית על התשתיות, הפיתוח והפיקוח על השירות.
לפי ההצעה, הרכבת תהפוך לגוף רגולטורי ומפקח בלבד, ותפסיק להפעיל בעצמה את הקווים והשירותים שהיא מספקת כיום. המשמעות היא כי שירותי נהיגה, תחזוקה, הפעלת קווים ואף עבודות תשתית יעברו לחברות חיצוניות. במשרד האוצר מסבירים כי מדובר בהפרטה חלקית בלבד – כאשר החברה תישאר בבעלות המדינה אך התפעול יעבור לידיים פרטיות.
במשרד התחבורה ובראשו השרה מירי רגב מתנגדים בתוקף למהלך. לדברי גורמים במשרד, זהו צעד הזוי. גורמים נוספים במשרד התחבורה טוענים כי מדובר במהלך פוליטי.
המהלך נולד על רקע משבר מתמשך בחברה, המתנהלת ללא מנכ"ל קבוע מאז יולי, לאחר התפטרותו של שיקו זנה. גם הדירקטוריון מתמודד עם עזיבות של בכירים ואנשי מקצוע, ובשנה האחרונה קיבלה החברה ציון "נכשל" במדד מוסר התשלומים של משרד התחבורה. בנוסף, דו"חות פנימיים חשפו ליקויים חמורים בתחזוקת מערכות החשמול ואף התרשלות בטיפול בתקלות – שהובילו לשיתוק חלקי של השירות בקיץ האחרון.
באוצר מציינים כי למרות השקעות עתק של מיליארדי שקלים בפרויקטים חדשים, בהם המסילה המזרחית ומסילת 431 הצפויות להיפתח בשנים הקרובות, השירות לציבור נותר מאכזב. על פי הנתונים, מספר הנסיעות ברכבת בשנת 2024 ירד ב-6% לעומת 2019, אף על פי שמספר הקווים גדל. רמת הנסועה בישראל נמוכה ב-42% מהממוצע האירופי.
במקביל, מבקרי המהלך מזהירים מהשלכות רוחב קשות. רפורמות דומות שנעשו בעולם, ובראשן הפרטת הרכבת בבריטניה בשנות התשעים, הובילו לתקלות חמורות, עלייה במחירים ולבסוף חזרה לבעלות ציבורית. גם במשרד התחבורה סבורים כי מדובר בשירות חיוני שעל המדינה להפעילו באופן ישיר, תחת פיקוח ציבורי מלא.
ועדי העובדים, שמפעילים כיום כוח משמעותי בחברה, צפויים להיות הנפגעים המרכזיים מהרפורמה. יו"ר ועד העובדים, ליאב אליהו, נעצר לאחרונה בפרשת שחיתות בהסתדרות, אך כוחו הארגוני ברכבת עדיין ניכר. לפי הערכות, המהלך יוביל לצמצום כוחם של הוועדים ולפיטורים של מאות עובדים שיוחלפו בעובדי חברות פרטיות.
שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי תקפה את המהלך ואמרה כי "הממשלה מפרקת את מוסדות המדינה ומעבירה אותם לטייקונים ולמקורבים. כל מדינה שהפריטה את הרכבת הצטערה על כך – אנגליה אף הלאימה אותה מחדש".
לצד ההתנגדות הפוליטית, באוצר מתעקשים כי ההפרטה תביא לייעול משמעותי ולשיפור השירות לציבור. לדבריהם, כיום השקעות עתק אינן מתורגמות לתועלת ממשית לנוסעים, והפרדה בין תחום הפיתוח לתחום ההפעלה תאפשר לרכבת למקד את עצמה בפרויקטי התשתית הענקיים.
עוד ב-
המהלך צפוי לעמוד במרכז עימות נוסף בין סמוטריץ' לרגב, שנמצאים כבר חודשים בעימותים סביב רפורמות אחרות בתחום התחבורה, בהן רפורמת המטרו, נמל אשדוד והרכבת לאילת. בעוד באוצר רואים בכך מהפכה הכרחית לשיקום מערך הרכבות בישראל, במשרד התחבורה מזהירים שמדובר במהלך מסוכן שעלול לפרק את אחת מחברות התשתית החשובות במדינה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(3):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
3.הצעה קשהHaim-Ashdod 11/2025/12הגב לתגובה זו0 0דעתי היא שרכבת ישראל צריכה להיות מנוהלת על ידי חברה אחת, ארגון אחד. לפני 10-15 שנים פורסמו מאמרים רבים על יתרונות חשמול הרכבות. אבל אף מאמר עברי אחד על חסרונות חשמול הרכבות. מאמרים כאלה קל למצוא באינטרנט באנגלית. חשמול הרכבות סיבך באופן אוטומטי מאוד את עבודתם של כמעט כל שירותי הרכבת. הסבירות לתקלות ואפילו לסוגים מסוימים של תאונות גדלה. לדוגמה, קיים סיכון לקריעת כבל חשמלי מגע עילי עקב מידות, גובה או מידות שגויות של המטען ברכבת. זה מה שקרה באוגוסט 2025. לא ניתן עוד לזנוח את רעיון חשמול הרכבות בשנת 2025. ההצעה הקשה שלי היא זו: להזמין חברה אירופאית לנהל את רכבת ישראל למשך 10 שנים לפחות. לחברה זו חייב להיות ניסיון רב בניהול רכבות. עבודה ברכבות דורשת משמעת ואחריות מיוחדת. החלפת שר התחבורה או מנהל הרכבות אינה מספיקה.סגור
-
2.בבחירות נדע במי לבחוראלי 11/2025/06הגב לתגובה זו0 0סמוטריץ אנחנו עובדי הרכבת נזכור אותך בבחירות !!!סגור
-
1.הרעיון נכון, הביצוע צריך להיות שונהגדעון 11/2025/05הגב לתגובה זו0 0הרעיון: אחריות הרכבת על התשתית (פיתוח ואחזקה). התפעול: קבלני משנה גדולים עם עצמאות ואחריות תפעולית. כמו נת"ע ברכבת הקלה.סגור



