השוק

גוגל הפתיעה את כולם: זה מה שהיא מתכננת להמשך

אנליסטים רבים בשוק הזהירו מפני נפילה במניית גוגל והחשש שה-AI יהרוג את עסקי החיפוש - הם טעו, המניה זינקה מעל 30% השנה לשווי שוק של 3 טריליון דולר, והיא לא מתכוונת לעצור
רוי שיינמן | 
הדמיית טיזר מכשיר חדש של גוגל פיקסל (צילום אילוסטרציה, AI)
שנת 2025 הפכה עבור גוגל לאחת השנים המפתיעות ביותר בתולדותיה. מניית החברה זינקה בלמעלה מ-30% מתחילת השנה, והובילה את אלפאבית לשווי שוק חסר תקדים של מעל ל-3 טריליון דולר.
חלק ניכר מהאופטימיות נבע מהפסיקה הפדרלית בארה"ב, שקבעה כי החברה לא תיאלץ למכור את דפדפן כרום, צעד שהיה עלול לטלטל את כל מודל ההכנסות של ענקית החיפוש. ההחלטה הזאת הסירה איום כבד וריחפה מעל החברה במשך שנים, והבהירה למשקיעים כי אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של גוגל נשאר בידה.
עם זאת, השופט אמית מהטה לא הוציא את גוגל לגמרי מכלל סכנה. הוא אמנם עצר את הדרישה למכירת כרום, אך קבע מגבלות חדשות: איסור על הסכמים בלעדיים, חובת שיתוף נתונים עם מתחרים והגבלות נוספות שנועדו להבטיח תחרות הוגנת. במילים אחרות, גוגל שומרת על הנכס הקריטי ביותר שלה - אבל עם מחיר לא קטן.
בשנים האחרונות ליוותה את גוגל עננה נוספת: החשש שהבינה המלאכותית תייתר את החיפוש המסורתי ותדרדר את החברה למטה. התחזיות הקודרות גרסו כי צ'אטבוטים ויכולות AI ישנו את הדרך שבה אנשים מחפשים מידע ויעקפו את גוגל.
אלא שבינתיים, המציאות מוכיחה אחרת. גוגל עצמה הבינה שעליה "לאכול את עצמה" - כלומר לפתח כלים שמאיימים על החיפוש המסורתי לפני שמישהו אחר יעשה זאת במקומה.
כך נולד ג'מיני - מתחרה ישיר ל-ChatGPT, שמשתלב כבר היום בתוצאות החיפוש ויוצר חוויית משתמש משולבת. המהלך הזה לא רק שצמצם את הסיכון, אלא גם הפך את גוגל לאחת המובילות בתחום ה-AI. במקום ש-AI יחסל את החיפוש, גוגל מנסה למזג בין השניים ולשמור על שליטתה בנתוני המשתמשים ובפרסום הדיגיטלי.
במקביל להצלחות בשוק ההון, גוגל נוקטת קו ברור של התייעלות. החברה קיצצה אלפי משרות ניהול קטנות, ביטלה מנויים יקרים לכלי מדיה ואף יצאה בתוכניות פרישה מרצון בחטיבות שונות.
מהצד השני, היא ממשיכה להשקיע סכומי עתק בפיתוחי AI, תשתיות ענן ושירותים חדשים. השילוב הזה, צמצום עלויות לצד השקעה אגרסיבית בצמיחה, מאפשר לה להציג תוצאות מרשימות ברווח ובתזרים, מבלי לאבד את מעמדה כחדשנית ומובילה.
האסטרטגיה הזאת לא חסינה מסיכונים - קיצוצים חדים עלולים לפגוע במורל העובדים ובחדשנות הפנימית, ואילו ההשקעות ב-AI דורשות הון עתק שלא בהכרח יניב תשואה בטווח הקצר. אך המשקיעים בינתיים מצביעים ברגליים - והמניה לא מפסיקה לשבור שיאים.
הצמיחה של גוגל ב-AI לוותה גם בעימותים מול מו"לים וגופי חדשות. פיצ'ר ה-AI Overviews, שמספק סיכומים ישירות בתוצאות החיפוש, הוריד דרמטית את התנועה לאתרים חיצוניים וגרר ביקורת חריפה מצד חברות מדיה.
בשונה מ-OpenAI, שחתמה על שורת הסכמים עם גופי תוכן גדולים, גוגל נמנעה ממהלכים רחבים ונשארה בעיקר עם עסקאות נקודתיות. הדבר משאיר אותה חשופה לעימותים משפטיים ולחצים רגולטוריים נוספים, במיוחד בארה"ב ובאירופה.
אלא שגם כאן היתרון של גוגל ברור: שליטה של כ-90% בשוק החיפוש. כל עוד היא מחזיקה במאגרי נתונים עצומים וממשיכה לפתח את הכלים המובילים בתחום, יכולת המיקוח שלה מול מו"לים ומתחרים נותרת חזקה במיוחד.
העתיד של גוגל מרתק אך גם מאתגר. מצד אחד, החברה נהנית משוק יציב, שווי שוק שנמצא בשיא, ומוצרים מובילים הן בחיפוש והן ב-AI. מצד שני, הלחץ הרגולטורי מתגבר, וההשקעות הכבדות בבינה מלאכותית עשויות להעמיד אותה במבחן בעתיד הקרוב. מה שברור הוא שהחברה לא נבהלת מהשינויים, אלא מנסה להוביל אותם בעצמה - בדיוק כפי שעשתה פעמים רבות בעבר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה