השוק

טסלה, מאחורייך: הכירו את ענקית הרכב הסינית שכובשת את עולם המשקיעים

עם מכירות של 3 מיליון רכבים בשנה ורווח נקי שזינק בכ-80%, BYD פועלת בקנה מידה עצום. אז למה רוב המשקיעים במערב עדיין לא שמו לב אליה?
אלרואי אגם |  2
טסלה מול BYD (צילום shutterstock)
בזמן ששמות כמו טסלה תופסים את הכותרות, יש שחקנית אחת שפועלת בנחישות ובעקביות, והולכת ותופסת את מקומה כמעצמה עולמית אמיתית - BYD. החברה הסינית, שהחלה את דרכה דווקא בתחום הסוללות בשנת 1995, הפכה בעשור האחרון ליצרנית רכב חשמלי ורכב היברידי מובילה, ובשנת 2023 עקפה לראשונה את טסלה בכמות מכירות הרכבים החשמליים הכוללת, אם סופרים גם את הדגמים ההיברידיים נטענים.
עבור משקיעים שמחפשים חשיפה לתחום הרכב החשמלי העולמי - לא דרך החברות המוכרות מאליהן - BYD עשויה להציע שילוב מעניין של חדשנות, יציבות וצמיחה שקטה.
הנתונים הפיננסיים האחרונים של החברה תומכים ברושם הזה. בשנת 2023, BYD מכרה יותר מ־3 מיליון רכבים - עלייה של כמעט 62% לעומת השנה הקודמת. מתוכם, מעל 1.5 מיליון היו רכבים חשמליים לחלוטין. ההכנסות השנתיות חצו את רף ה־70 מיליארד דולר, עם רווח נקי של כ־4.1 מיליארד דולר - זינוק של כמעט 80% לעומת השנה שקדמה לה.
גם הרבעון הראשון של 2024 הציג מגמת המשך: הכנסות החברה צמחו ב־20% נוספים, והרווח הנקי טיפס ב־10% לעומת רבעון מקביל. הנתונים האלה מרשימים במיוחד כשמביאים בחשבון את האינפלציה הגלובלית, עלויות חומרי הגלם וירידות כלליות בביקוש בשווקים מסוימים. למרות האתגרים, BYD לא רק שומרת על רווחיות - היא ממשיכה להתרחב, להשיק דגמים חדשים, ולחזק את נוכחותה באירופה, דרום אמריקה, אסיה וגם בישראל.
אחת הסיבות המרכזיות להצלחה של BYD טמונה באינטגרציה האנכית שהיא יישמה - כלומר, ייצור עצמי של כמעט כל רכיבי הליבה של הרכב: החל בסוללות (תחום שבו BYD נחשבת לשנייה בגודלה בעולם אחרי CATL), דרך השבבים, ועד למנועים ומערכות ניהול אנרגיה. הגישה הזו מקנה לה יתרון עצום בזמני אספקה, שליטה על עלויות והפחתת תלות בספקים חיצוניים - יתרון קריטי בשנים של שיבושי שרשרת אספקה. בנוסף, BYD לא שוקטת על השמרים: בשנתיים האחרונות החברה משקיעה משאבים עצומים בפיתוח שבבים ייעודיים לרכבים חכמים, מערכות עזר מתקדמות לנהג, ופתרונות AI לניהול אנרגיה חכם ברכב.
מעבר לתחום הרכב, BYD פעילה גם בפתרונות תחבורה ציבורית (אוטובוסים חשמליים), מערכות רכבת מונורייל עירוניות, אחסון אנרגיה, ואף מצברים ביתיים ומסחריים. הפיזור הזה מקנה לה רגליים נוספות מעבר לשוק הרכב המסורתי, והופך אותה לחברת טכנולוגיה-אנרגיה רב־תחומית ולא רק יצרנית רכבים. היא חתומה כיום על פרויקטים עם ממשלות ומועצות מקומיות בברזיל, תאילנד, יפן, אוסטרליה, בריטניה ואחרות - מתוך מטרה להטמיע את הפתרונות שלה במערכות התחבורה העתידיות של ערים חכמות.
חשוב להבין ש-BYD אינה פועלת במנותק מהשוק הגלובלי. ההצלחה שלה אינה תוצאה רק של תמריצים בסין, אלא של מדיניות ייצוא אגרסיבית, השקת דגמים שמתאימים לשווקים בינלאומיים, ושותפויות עם שחקנים מקומיים באירופה, אפריקה ודרום אמריקה. בישראל, למשל, דגם האטו 3 של BYD כבש את שוק החשמליות בשנה שעברה, והחברה ממשיכה להרחיב את ההיצע המקומי עם דגמים נוספים ברמות מחיר שונות - תוך הצגת תמורה נאה למחיר.
למרות התחרות ההולכת וגוברת בשוק החשמליות, ל-BYD יש יתרון בגיוון ובמהירות תגובה: היא מציעה רכבים ממגוון רחב של קטגוריות - משפחתיות, קרוסאוברים, רכבי יוקרה, ואפילו טנדרים - כך שהיא פונה לפלחי שוק רבים ולא תלויה בדגם אחד או נישה צרה. השילוב הזה בין חדשנות, קנה מידה גדול וניהול תפעולי הדוק, מביא את המשקיעים לראות בה אלטרנטיבה הולכת ומתחזקת לשמות הגדולים בתחום, מבלי לנקוט גישה קונפרונטיבית כלפי חברות אחרות - פשוט מתוך ההבנה שיש שחקנים נוספים בשוק עם ביצועים מרשימים מאוד.
עבור משקיעים מישראל, BYD עשויה להיות מעניינת לא רק כמותג שכובש את הכבישים המקומיים, אלא גם כהזדמנות להיחשף לחברה שמציגה תמהיל מאוזן של צמיחה, חדשנות ורווחיות. מניית החברה נסחרת בהונג קונג (1211.HK) ובשוק המשני בשנזן, אך קיימים תעודות סל וקרנות שמחזיקות בה באופן ישיר או עקיף - מה שפותח אפשרויות גם למשקיעים שלא סוחרים בבורסות אסיה באופן ישיר. בשוק שהולך ומתבגר, וחברות רבות בו כבר מתומחרות בגבהים, BYD ממשיכה להציג יחס מכפיל מתון יחסית לצמיחה, ולהוות מוקד עניין גם בעיני בתי השקעות מערביים שמרחיבים כעת כיסוי עליה.
לסיכום, אפשר לומר ש-BYD מציבה עצמה כאחת מההזדמנויות הבינלאומיות היותר מרתקות בשוק הרכב החשמלי של השנים הקרובות - בזכות עבודה סבלנית, מודל עסקי יעיל, ויכולת להמציא את עצמה מחדש בכל שנה. עבור מי שמביט קדימה אל העתיד של תחבורה חכמה, החברה הזו בהחלט שווה מבט נוסף.

הכתבה אינה מהווה המלצה להשקעה. 
 
אלרואי אגם: חוקר ואסטרטג השקעות המשלב מומחיות בשוק ההון, הייטק ועולם הקריפטו. מספק ניתוחים ותובנות לאיתור הזדמנויות השקעה בנכסים מסורתיים ודיגיטליים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    לא מי יודע מה
    דנינו 06/2025/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכפיל 67, רווח נקי כ 5% בלבד
    סגור
  • 1.
    רכב סיני
    יואלי 06/2025/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לקנות בכלל רכב סיני
    סגור