השוק

אל על וישראכרט בפגישה דרמטית: עסקת המיליארדים יוצאת לדרך

מנכל"ית אל על, דינה בן-טל גננסיה, מיהרה לשלוח את ההצעה המפתה רגע לפני כניסת החג כדי לא לפספס את המומנטום - בעסקה שהגיעה בהפתעה גמורה לענקית האשראי שדנה עד כה רק בהצעה של מנורה. פגישות ראשוניות בין הצדדים כבר השבוע. האם מנורה תעלה הילוך? כל הפרטים | בלעדי
יהודה לוינגר |  1
דינה בן טל גננסיה, רן עוז (צילום גיא כושי ויריב פיין, תמי בר שי, דוברות אל-על, shutterstock)
רגע לפני כניסת חג הסוכות, מנכל"ית אל על, דינה בן-טל גננסיה, הטילה פצצה עם הצעה לרכישת 45% ממניות ענקית האשראי לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל. חברת התעופה הישראלית שגרפה רווחים לא מבוטלים בשנה האחרונה, מנצלת את גשם המזומנים בהצעה מפתה ראש-בראש מול מנורה.
ההבדלים המשמעותיים בין ההצעה של אל-על למנורה, לפחות על הנייר, הם באחוזי הרכישה (אל על הציעה 45%, מנורה ב-32% וכלשונה של בן-טל גננסיה "שיעור ההחזקה אותו מציעה אל על לרכוש, גדול יותר משיעור ההחזקה האחר שהוצע לחברה, כך שהסכום שתקבל החברה ואשר יתרום ליציבותה הפיננסית ולפיתוח עסקיה, גדול יותר"), כאשר המחיר גבוה אצל שתי החברות - לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל, חלוקת הדיבידנד ("אל על אינה שוללת חלוקה של דיווידנד לפני סגירת העסקה, אולם היא אינה מתנה את העסקה בחלוקה כזו או בשיעור מוכתב מראש שלה"), והפיתוי שהגישה אל על הוא בדמות מועדון הלקוחות החזק שלה והאפשרות לשיתופי פעולה. 
מנכל"ית אל על מיהרה, כאמור, לשלוח את ההצעה  ליו"ר ישראכרט תמר יסעור ומנכ"ל ישראכרט רן עוז, שעות ספורות לפני כניסת החג, בטיימינג יוצא דופן, על אף ששני הצדדים לא יבצעו עסקאות במהלך החג וחול המועד. ניתן לשער שבאל על חששו שבין מנורה וישראכרט כבר החלו להירקם הבנות רציניות - ולכן היא החליטה "להטיל פצצה" גם בצמוד לכניסת החג.
מנכל"ית אל על הדגישה את רצונה למקסם כמה שיותר מהר את המו"מ בין הצדדים, במכתב ששלחה: "סיכומם של דברים, אנו מבקשים בזה לקבוע פגישה בין הנהלת החברה והנהלת אל על, מיד בצאת חג הסוכות, בכדי לקדם נמרצות וללא שום דיחוי הסכם בין החברה ובין אל על, להשקעה של אל על בחברה כאמור לעיל. אנו גם מאמינים כי קיום פגישה כזו, מתחייב בנסיבות העניין מבחינת החברה. אל על מחזיקה באמצעים הכספיים הנדרשים, והיא מחויבת לפעול במלוא המהירות והיעילות לחתימה על הסכם בין הצדדים, ובהמשך גם לסגירתו בכפוף לכל האישורים וההליכים הנדרשים".
כפי שפורסם בגלובס, מי שאמון אצל ישראכרט על הליך קבלת ההצעות הוא בנק ההשקעות ווליו בייס, שלאחר הצעת מנורה כבר נכנס לעניינים לצורך מקסום ההצעה ותחילת המו"מ. בעוד עבור מנורה זו אינה הפעם הראשונה שהציעה לישראכרט את עסקת המיליארדים, בישראכרט קיבלו את הצעת אל על בהפתעה גמורה כאשר לא היה "גישוש" טרומי, כביכול, מצד ענקית התעופה.
כפי הצעתה של מנכל"ית אל על, שני הצדדים ייפגשו לפגישות ראשוניות כבר השבוע כדי לדון בפרטי העסקה, כאשר על הפרק גם הצעתה של המנכל"ית בכל הקשור ל-" יכולת חדשה ומשמעותית מאד לפתח פעילות בשווקים חדשים", אם כי למשל מועדון הנוסע המתמיד הוא תחת החברה החברה המתחרה כאל, דבר שמצריך בירור עד מתי המחוייבות של ענקית התעופה לחברת האשראי.
כזכור, לפני שבועיים וחצי, הודיעה חברת הביטוח מנורה כי לאחר כמה שבועות של שיחות עם בכירי ישראכרט על הצעת רכישה של 32% ממניות חברת האשראי בתמורה למיליארד שקל - היינו רכישת ענקית האשראי לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל - הצעה גבוהה משמעותית ממחיר המניה דאז. כחלק מהעסקה, יחולק לבעלי המניות דיבידנד מיוחד בסכום הנע בין 700 מיליון למיליארד שקל, עוד לפני השלמת העסקה. יש לציין כי הצעתה של מנורה נמוכה ב-6% מההצעה שהציעה הראל בעסקה שלא אושרה על ידי רשות התחרות. באל על, כאמור, מציעים רכישת 45% מהמניות לפי אותו שווי, היינו הזרמה של 1.4 מיליארד שקל.
מנכל"ית אל על חתמה את מכתבה לישראכרט בכך ש-"אל על מחזיקה באמצעים הכספיים הנדרשים". על פי נתוני דו"חות הרבעון השני של 2024 שהתפרסמו באוגוסט השנה, מדובר ברבעון הטוב בתולדותיה של ענקית התעופה הישראלית, כאשר  החברה סיימה את הרבעון עם הכנסות של כ-839 מיליון דולר, צמיחה של כ-33% לעומת כ-630 מיליון דולר ברבעון המקביל. בחברה אומרים כי חלק מהגידול נובע מעליה של כ-29 מיליון דולר בפעילות המטען והיתרה מפעילות הנוסעים. ה-EBITDAR (רווח תפעולי תזרימי) ברבעון השני לשנת 2024 הסתכם לכ-281 מיליון דולר, צמיחה של כ-72% לעומת כ-163 מיליון דולר ברבעון המקביל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מניה בלי תיקון משמעותי שנים
    תומר 10/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    -70%
    סגור