השוק

החברות מפנימות שהריבית לא תרד מהר ורצות לגייס כסף

מניתוח שנעשה בחברת דירוג האשראי מדרוג עולה כי בחודש ספטמבר גייסו החברות בישראל לא פחות מ-18 מיליארד שקל, סכום שמהווה זינוק של פי 2.5 ביחס להיקף ההנפקות בחודש ספטמבר שעבר
ניצן כהן | 
כלכלה (צילום shutterstock)
מנתונים שנאספו ועובדו על ידי חברת דירוג האשראי מדרוג עולה התמונה הבאה: בחודש ספטמבר זינק היקף גיוסי החוב של החברות בישראל לרמה של כמעט 18 מיליארד שקל, היקף גבוה מאוד של פי 2.5 בהשוואה להיקף הגיוסים בחודש ספטמבר אשתקד.
הניתוח המתבקש לתהליך הזה מדבר על הפנמה של עמדת בנק ישראל לפיה בהינתן המצב המוכר בישראל, לא ניתן יהיה להוריד את הריבית לפחות עד למחצית השניה של השנה הבאה וזה אומר שכל החברות שהמתינו עם גיוסי החוב להתחלת הורדת הריבית, הבינו שזה לא יקרה בקרוב ולכן באו לשוק לגייס כסף, גם בריבית הגבוהה ששוררת כרגע בישראל.
במדרוג מציינים כי בין ההנפקות הבולטות החודש נמנו, בנק לאומי עם גיוס בסך של כ-4.2 מיליארד שקל ע.נ., חברת החשמל עם גיוס בסך של כ-3.3 מיליארד שקל ע.נ., בנק דיסקונט עם גיוס בסך של כ-2.8 מיליארד שקל, ובי קומיוניקיישנס בע"מ עם גיוס בסך של כ-1.0 מיליארד שקל ע.נ..
עוד מלמד הניתוח שביצעו במדרוג כי סקטור הנדל"ן והבינוי המשיך להוביל בגיוסי החוב והיווה כ-45% מסך ההנפקות מתחילת השנה. בחודשים ינואר-ספטמבר 2024, הסתכם היקף ההנפקות בסקטור הנדל"ן בכ-30.6 מיליארד שקל ע.נ., המשקף גידול של כ-44% בהשוואה לכ-21.3 מיליארד שקל ע.נ. שגויסו בחודשים ינואר-ספטמבר 2023, וגידול של כ-27% בהשוואה לכ-24 מיליארד שקל ע.נ. שגויסו בחודשים ינואר-ספטמבר 2022. זאת למרות חוסר הוודאות השורר בענף, על רקע השלכות המלחמה, מחסור בכוח עבודה מיומן וגידול משמעותי בעלות העובדים הזרים.
נתון מעניין נוסף מלמד על כך כי נרשמה עלייה בשיעור המנפיקים המדורגים בקבוצות הדירוג הגבוהות; בחודשים ינואר-ספטמבר 2024, כ-21% מהמנפיקים נמצאו בקבוצות הדירוג הגבוהות Aaa.il-Aa.il לעומת כ-19% בתקופה המקבילה בשנת 2023 וכ-17% בשנת 2022. סך ע.נ. שהונפק בקבוצות הדירוג Aaa.il-Aa.il הינו גבוה יותר ביחס לשיעורם של מנפיקים אלו - כ-43% מסך הערך הנקוב שהונפק מתחילת שנת 2024 לעומת כ-34% וכ-43% לתקופה המקבילה בשנים 2023 ו-2022, בהתאמה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה