השוק

בנק הפועלים: הריבית בישראל לא תוכל לרדת בלי התייצבות במצב הביטחוני

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים כותב בסקירה השבועית שלו שישראל לא תוכל להצטרף לטרנד הורדת הריבית שפוקד את העולם ללא התייצבות במצב הביטחוני; "קצב הפחתות הריבית בישראל יפגר אחרי העולם"
ניצן כהן | 
ויקטור בהר (צילום ענבל מרמרי, shutterstock, Magma Images)
"בנק ישראל לא יוכל להצטרף בקרוב לטרנד הפחתות הריבית בעולם. קצב עליית השכר, הפיחות בשער השקל ועליית פרמיית סיכון המדינה, לא יאפשרו הפחתות ריבית בחודשים הקרובים.
"לאור הצפי לקצב הפחתות ריבית מאוד מהיר בארה"ב, ובכלל זה הפחתות של 50 נקודות בסיס בכל החלטה, אנו סבורים שאם המצב הגיאופוליטי בישראל יתייצב, הפחתת ריבית תעמוד על הפרק לקראת סוף השנה.
"הריבית בישראל בנקודת הזמן הזו צפויה להיות דומה ברמתה לזו שבארה"ב. קצב הפחתות הריבית עדיין צפוי לפגר אחר העולם. השווקים מגלמים עתה ריבית של כ-4% בישראל בסוף 2025, לעומת 3.25% בארה"ב ו- 2.25% באירופה" כך מעריך היום ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים.
בהר כותב בסקירה השבועית שלו כי "ההמתנה למתקפת נגד של חיזבאללה או איראן הזניקה את פרמיות סיכון המדינה והחלישה את השקל בשבוע החולף. בד בבד התגברו הציפיות להאטה בכלכלה העולמית, ואולי אפילו גלישה למיתון. המגמה בשוקי המניות התהפכה וכל אלו מהווים חדשות לא טובות לכלכלה המקומית, ובעיקר לשער החליפין של השקל.
"פרמיית סיכון המדינה כפי שהיא נמדדת באג"ח הדולריות של מדינת ישראל לטווח של עשר שנים הגיעה לכ-190 נקודות בסיס (הייתה ירידת תשואה חריגה בטרז'רי), וחברת דירוג האשראי S&P פרסמה אזהרה מפני תרחיש אפשרי של הסלמה במצב המלחמה בצפון או הצטרפות של איראן למלחמה.
"תרחישים אלו לא נכללו בדירוג האשראי הנוכחי של ישראל, ואם יתממשו הם עשויים להיות טריגר להפיכת האופק השלילי של התחזית להפחתת דירוג אשראי נוספת. השקל פוחת בשיעור של 3.4% מול סל המטבעות בשבוע האחרון. הפיחות נבע בעיקר מהמתיחות הביטחונית, אך יתכן שגם ירידות השערים בשוק המניות בעולם השפיעו".
באשר להתפתחות האינפלציונית בישראל, כותב בהר כי השכר הממוצע במשק עולה בקצב מהיר, שאינו עולה בקנה אחד עם יעד האינפלציה. "השכר בחודש מאי היה גבוה ב- 6.8% לעומת מאי אשתקד. המגמה בישראל שונה מזו שבארה"ב לדוגמה, שם קצב עליית השכר נמצא בהאטה. אם נוסיף לעליית השכר, את הגירעון התקציבי הגבוה והפיחות שחל בשבועות האחרונים בשער השקל, עלייה במחירי הטיסות לאור ביטולי הטיסות של חלק מחברות התעופה הבינלאומיות, אנו מקבלים סביבת אינפלציה בישראל שצפויה להיות גבוהה ביחס לזו שבעולם. חלק מהגורמים עשויים להיות להתברר כזמניים, אך בסט הנתונים הנוכחי, אנו סבורים שהסיכונים לאינפלציה הגבוהה מ- 3% עלו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה