השוק

נגיד בנק ישראל על מהפכת האשראי: הסקנו מסקנות ממשברים קודמים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון שהיה בין הדוחפים הגדולים למהפכת האשראי שאושרה אתמול בוועדת השרים לחקיקה מרגיע את החששות מני היווצרות בועת אשראי בסגנון הסאב פריים בארה"ב; "לקחנו את המסקנות מהמשברים האלה בחשבון"
ניצן כהן |  5
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, יונתן זינדל)
אתמול אישרה ועדת השרים לחקיקה את חוק האיגוח החדש שאמנם שמו לא אומר יותר מידי אבל הוא מהווה מהפכה של ממש בעולם האשראי הישראלי. נסביר לרגע את הדברים בקליפת אגוז.
בנקים, חברות כרטיסי אשראי וחברות מימון חוץ בנקאי (כמו מימון ישיר) נותנות הלוואות לציבור הלוואות שבדרך כלל לא מגובות בבטוחה או לכל היותר בטוחה שהיא כלי רכב שסובל מירידת ערך מהירה. ההלוואות האלה מאופיינות בכך שהן הלוואות שנחשבות לקצרות והריביות שלהן גבוהות.
עכשיו ברגע שהחברה נותנת הלוואה הרי שהיא מרתקת הון לטובתה (על פי כללי החשבונאות המקובלים ועל פי רגולציה שונה) וזה אומר שעד שההלוואה לא מוחזרת, הבנק או חברת האשראי לא יכולה לתת הלוואה חדשה אלא אם היא מגייסת כסף נוסף.
הפתרון לבעיה הזו נמצא באיגוח את ההלוואות האלה. כך למשל חברת כרטיסי אשראי יכולה לקחת 100 הלוואות שנתנה בהיקף כולל של 10 מיליון שקל, לאגח אותם ולמכור אותם למוסדיים, למשקיעים ואפילו להנפיק את המכשיר הזה בבורסה. זה מפנה לה כסף לתת הלוואות חדשות.
מצד המשקיעים הרי שמדובר במכשיר השקעה קצר טווח עם ריבית עודפת על שוק האג"ח הרגיל וזה מצוין לכולם.
כדי שכל הטוב הזה יקרה היה צריך לאסדר את הנושא הן בנאותות הדיווח (רשות ני"ע אחראית על זה), הן בהבטי מיסוי (רשות המסים אחראי על זה) והן בהיבטים יציבותיים בראייה רחבה וזה עושה בנק ישראל שנחשב בעידן של פרופ' אמיר ירון, לגוף יעיל ואיכותי מאוד.
החשש הגדול הוא שתהליך האיגוח יכניס את הכלכלה הישראלית לסחרור אם הוא לא יתנהל כמו שצריך ועל זה אחראי בנק ישראל. פרופ' אמיר ירון מרגיע היום שהסיכונים נלקחו בחשבון ובנק ישראל הסדיר את הנושא וגם יעמוד על המשמר בכל התהליך הזה וזה חשוב מאוד.
"אישור תזכיר חוק האיגוח הוא צעד משמעותי בפיתוח וייעול המערכת הפיננסית בישראל. האיגוח, המהווה כלי מקובל במדינות מפותחות רבות, צפוי לתרום להגברת התחרות, להרחבת מקורות המימון במשק ולהוזלת עלויות האשראי. יתרה מכך, הוא יאפשר פיזור סיכונים יעיל יותר בכלכלה ויסייע בפיתוח שוק האשראי החוץ-בנקאי. 
"חשוב לציין כי החוק גובש תוך הפקת לקחים ממשברים פיננסיים גלובליים, ומדגיש את חשיבות ניהול הסיכונים הנאות והרגולציה המתאימה. אנו בבנק ישראל נמשיך לפעול לקידום ופיתוח המערכת הפיננסית, תוך שמירה על יציבותה ועל האינטרסים של הציבור. בנק ישראל ימשיך ללוות את תהליך החקיקה ויפעל להבטיח את יישומו המיטבי של החוק, לטובת המשק והציבור בישראל". אמר ירון.
נזכיר כי דבריו של ירון מהווים לקיחת אחריות על התהליך המשמעותי שעבר על החוק הזה כשבנק ישראל היה שותף מרכזי בקידומו, תוך שיתוף פעולה הדוק עם משרד המשפטים, משרד האוצר, רשות המיסים, רשות ניירות ערך ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. הבנק תרם מהידע והניסיון המקצועי שלו בתחום הפיננסי, תוך דגש על שמירת היציבות הפיננסית ואימוץ סטנדרטים בינלאומיים מחמירים.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    טעות
    סמי 07/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא יגביר את התחרות,יגיעו בסוף למשבר מהסוג של הסאבפריים
    סגור
  • 4.
    הנגיד האטום והגרוע בתולדות ימי העולם
    אונן 07/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גרם לאינפלציה וריבית גבוהה שומר על חזירי הבנקים
    סגור
  • 3.
    חחחחח זה נגיד של הנגידים (ל"ת)
    מערבב את כולנו 07/2024/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    בנאי על מלא... (ל"ת)
    פרמידה שחורה 07/2024/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    120 גרבצנים פלוס נגיד דבע
    שורד 07/2024/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חשבתי בהתחלה שהנגיד יודע מה הוא עושה היום אני מבין שהוא סתם בובה כמו כולם שלא רוצה לשנות כלום במדינת הנאצים
    סגור