השוק
רכבת ישראל שוברת שיאים: הרווחים מזנקים, הדיוק בזמנים ירד
רכבת ישראל מסכמת את תוצאותיה לשנת 2023 ומציגה את אחת השנים הטובות בתולדותיה מבחינה פיננסית, הרווח הגבוה בכל הזמנים, אבל ממוצע דיוק רכבות הנוסעים בשנת 2023 עמד על 94.2 אחוזים בהשוואה ל-95.6 אחוזים בשנת 2022
רכבת ישראל מפרסמת הערב [חמישי] את תוצאותיה לשנת 2023, שמציגות את הרווח הגבוה ביותר שרשמה רכבת ישראל אי פעם, ומעידות על מגמה ברורה של חיזוק איתנותה הפיננסית של חברת רכבת ישראל, זאת על רקע כניסתו לתוקף של הסכם ההפעלה והפיתוח שמבטא את תהליך ההתפתחות והייצוב של החברה, המחושב באופן רטרואקטיבי החל מינואר 2022, לצד המשך השקעות רחבות היקף ברכבת ישראל ובתחבורה הרכבתית.
הסכם ההפעלה החדש מביא בשורה לנוסעי הרכבת, הן ברמת השירות לנוסעים, והן עבור האיתנות הפיננסית של הרכבת. תוצאותיו ניכרות ברווחיות השנתית של 973 מיליון שקל המשקפת את פעילות החברה, המסתכמת בכ-210 מיליון שקלים כתוצאה מתפעול יעיל ואיכותי וכ-763 מיליון שקלים הנובעים מעדכון ערך נכסי החברה לנוכח תחזיות הרווח העתידיות (השבת ערך).
לצד הסכם ההפעלה, התוצאות החיוביות מיוחסות לפעולות רבות שנעשו בשנים האחרונות בהובלת הנהלת החברה והדירקטוריון בראשות עו"ד משה שמעוני, אשר כללו שיפור משמעותי בתפעול הרכבות המביא לצמיחה עקבית במספר הנסיעות, האצה של פריסת תשתיות מתקדמות (חישמול, מערכת איתות חדשה וכ'), הפעלה מדורגת של קווים חשמליים חסכוניים יותר הן לרכבת ישראל והן מבחינת פליטת מזהמים, וחתימת הסכם קיבוצי חדש אשר שיפר את איתנותה התפעולית של החברה ויחסי העבודה בה.
הסכם ההפעלה החדש במגזר הנוסעים נחתם בחודש מאי האחרון לאחר עבודה של שנים שבוצעה על ידי החברה אל מול גורמי המדינה וביניהם משרד התחבורה, אגף החשב הכללי ואגף התקציבים במשרד האוצר, ובליווי דירקטוריון החברה בראשות עו"ד משה שמעוני ורשות החברות הממשלתיות. כל אלה ואחרים פעלו רבות לטובת חיזוקה של רכבת ישראל כקטר התחבורה של המשק, ולשיפור השירות לנוסע.
בין היתר כולל הסכם ההפעלה החדש שיפור הכנסות הרכבת מהמדינה על נסיעות של רכבות חשמליות (בהשוואה לדיזל), תגמול לפי מספר הקרונות המופעלים בכל רכבת, לטובת שיפור השירות לנוסע והקטנת הצפיפות בקרונות, התאמת תשלומי המדינה לרכבת לפי גודל התחנות, דגש על שירות לנוסע בכל המובנים (ניקיון, דיוק, זמני מענה של מערך השירות וכ') ועוד. עוד כולל ההסכם תמריצים גבוהים יותר לשינוע מטענים באיזורים הסובלים מגודשי תנועה, עידוד פיתוח איזורי המסחר והתעסוקה בסביבת תחנות הרכבת ועוד.
יו"ר דירקטוריון החברה עו"ד משה שמעוני אמר: "רכבת ישראל הופכת הלכה למעשה לקטר התחבורה של המשק, אשר יביא בשנים הקרובות לשיפור דרמטי של מרקם החיים של אזרחי ישראל. אני מודה לשותפים לדרך בהנהלת הרכבת, משרד התחבורה, האוצר ורשות החברות על הליווי והסיוע בהתפתחות הרכבת, והפיכתה לחברה חזקה ומובילה בנוף החברות הממשלתיות."
מנכ"ל רכבת ישראל שיקו זנה: "למרות האתגרים הרבים העומדים בפני הרכבת, ובדגש על המלחמה וסוגיות הנגזרות ממנה, המשכנו לחזק את איתנותה וחוסנה של רכבת ישראל, לצד שיפור מתמיד בשירות לנוסעים. אני רוצה להודות לדירקטוריון החברה, לעובדי הרכבת ולמשרד התחבורה והאוצר על השותפות והמסירות בדרך אל הפיכתה של רכבת ישראל לראש החץ התחבורתי של ישראל. "
הסעת הנוסעים: במהלך שנת 2023 בוצעו 62.5 מיליון נסיעות, בהשוואה ל- 54.7 מיליון נסיעות בשנת 2022. מספר הנסיעות הושפע כמובן ממלחמת חרבות ברזל שהחלה ברבעון הרביעי. ממוצע הנסיעות היומי בשנת 2023 עמד על 242 אלף נסיעות ביימה, בהשוואה ל-219 אלף נסיעות ביממה בשנת 2022. ההכנסות מהסעת נוסעים לשנת 2023 הסתכמו לסך של כ- 283 מיליוני שקלים, בהשוואה ל-296 מיליוני שקלים בשנת 2022. ממוצע דיוק רכבות הנוסעים בשנת 2023 עמד על 94.2 אחוזים בהשוואה ל-95.6 אחוזים בשנת 2022.
הובלת המטענים: בשנת 2023 הובילה רכבת ישראל כ-6 מיליון טון מטענים, בהשוואה ל -6.6 מיליון טון בשנת 2022. נפחי ההובלה הושפעו ממלחמת חרבות ברזל שהחלה ברבעון הרביעי. הכנסות הרכבת מהובלת מטענים עמדו בשנת 2023 על כ- 149 מיליוני שקלים, בהשוואה ל-160 מיליוני שקלים בשנת 2022. הפסד מגזר המטענים בשנת 2023 עמד על כ- 5 מיליוני שקלים, בהשוואה להפסד של 82 מיליוני שקלים בשנת 2022.
ההפסד במגזר המטענים מיוחס בין היתר להקטנת כמות רכבות המטען המופעלות, בשל הפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח, כמו כן לצורך עבודות לחישמול רשת המסילות. בשנת 2020 החלה רכבת ישראל בביצוע פרויקט המסילה המזרחית אשר תהווה ציר עוקף למסילות החוף ופרוזדור איילון, ותגדיל משמעותית של הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים.
עד עתה הובלת מטענים ברכבת אינה מתועדפת על ידי המדינה וכן פיתוח תשתיות המסילה והחישמול פוגעים ביכולת ההובלה וברווחיות התפעול באופן ניכר. מצב זה צפוי להשתנות רק עם השלמת המסילה המזרחית ו/או תעדוף ממשלתי וסובסידיה המביאה בחשבון את התועלות המשקיות של ההובלה ברכבת. מצב זה צפוי להשתנות רק עם השלמת פיתח המסילה המזרחית ו/או תעדוף ממשלתי וסובסידיה המביאה בחשבון את התועלות המשקיות של ההובלה ברכבת.
עוד ב-
הובלה באמצעות הרכבת יקרה יותר בהשוואה למשאיות, ולכן נדרשת סובסידיה ממשלתית המשקפת את האינטרס הלאומי שהינו הפחתת הגודש בכבישים, הזיהום, ותאונות הדרכים. בשל כך, נעשית ההובלה כיום בעלויות שאינן משקפות את עלויות ההובלה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה