השוק

בנק לאומי: "הביקוש לרכבים חשמליים עשוי להוריד את מחיר הנפט"

בסקירת המאקרו של שוק הנפט העולמי, אומר הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, כי למרות אי השקט בים האדום, נראה כי מחירי משלוחי הנפט עמידים יחסית למתרחש במזרח התיכון ואינם מושפעים מהמצב הביטחוני והגיאו-פוליטי 
מערכת ice | 
ד"ר גיל בפמן (צילום יחצ, shutterstock)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, אומר בסקירת הנפט השבועית המלאה שלו כי בשבוע החולף, מחירי הנפט התאפיינו בעלייה מתונה. מחיר הנפט היה ברמה של כ-82 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-77 דולרים לחבית מסוג WTI ובסוף השבוע החולף, המחיר היה של כ-85 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-80 דולרים לחבית מסוג WTI. 
הביקוש וההיצע הגלובליים:
מלאי הנפט הגולמי המסחרי בארה"ב, מצוי כ-1% מתחת לממוצע של חמש השנים האחרונות בתקופה זו של השנה. יבוא הנפט הגולמי של ארה"ב ירד בכ-269 אלף חביות ליום, ועמד בממוצע על כ-6.4 מיליון חביות ליום, נכון לשבוע שהסתיים ב-23 לפברואר 2024.
סך מוצרי הנפט שסופקו בארבעת השבועות האחרונים עמד בממוצע על כ-19.8 מיליון חביות ליום, ירידה של 0.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בארבעת השבועות האחרונים, עמד בממוצע על כ-19.5 מיליון חביות ליום, ירידה של 3.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

המדיניות של ארגון OPEC, כפי שהתקבלה בנובמבר 2023, הינה קיצוץ של 2.2 מיליון חביות נפט ביום. מדיניות זו אינה מוגבלת בזמן, ושינויי המדיניות, אם ישנם, נבחנים בעת פגישת חברי המדינות המשויכות לארגון.
עד כה, נראה כי קיצוצי הייצור של OPEC לא התקשו להשיג את היעד, זאת לנוכח הייצוא המוגבר מצד ארה"ב, אשר האפיל על ניסיונות OPEC לייצר עלייה טכנית של מחירי הנפט.
הסיכונים בים האדום נמשכים גם בשבוע החולף. שלושה חודשים לאחר שהחות'ים מתימן החלו לתקוף ספינות סחר, החות'ים ממשיכים בניסיונות לשבש את הפעילות הכלכלית הגלובלית. על אותו רקע, צבאות ארצות הברית ובריטניה ביצעו תקיפות כנגד החות'ים בתימן. מטרת התקיפות היא בראש ובראשונה קיום סחר ימי תקין, ונטרול האיום החות'י על המשלוחים הבינלאומיים.
אך למרות אי השקט בים האדום, נראה כי מחירי משלוחי הנפט עמידים יחסית למתרחש במזרח התיכון; אמנם, המצב הביטחוני והגיאו-פוליטי במזרח התיכון אינו בעל השפעה רבה על מחירי משלוחי הנפט. קיימת השפעה רבה על פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט, אשר הינה תנודתית מאז החלה מלחמת "חרבות ברזל".
תהליכי הפקת הנפט בארצות הברית הופכים ליעילים יותר. זאת בעקבות פרסום של חברת שירותי שדות הנפט, בייקרי יוז, אשר מצביעה על ירידה חדה במספר אסדות הנפט, אך ללא ירידה דומה בתפוקת הייצור.
ממשלת רוסיה הגבילה את יצוא הדלק בפעם השנייה בתוך חמישה חודשים, וזאת על מנת למנוע את המשך עליות מחירי הדלקים בשוק המקומי, תוך הפניית ההיצע לתוך המדינה.
משק הגז הטבעי:
מחיר הגז הטבעי (Henry Hub) בארצות הברית, נכון ל-01/03/2024, עמד על כ-1.85 דולרים ל-MMBtu, זאת לעומת טווח מחירים של 2.7-3.0 דולרים מוקדם יותר בחודש ינואר. הצריכה הכוללת של גז טבעי בארצות הברית ירדה ב-13.3% בשבוע המסתיים ב-28/02/2024, ביחס לקודמו.
מלאי הגז הטבעי הסתכם ב-2,374  Bcf שהם 27% יותר מהממוצע של חמש השנים האחרונות, ו-12% יותר מאשר השבוע המקביל אשתקד. באירופה, מחיר הגז הטבעי, TTF, חווה היפוך מגמה, זאת ביחס למגמת הירידה, בה היה מצוי מתחילת חודש פברואר, ובסוף השבוע החולף עלה מחיר הגז הטבעי באירופה לכ-25.5 אירו למגה-וואט/שעה.
נראה כי העלייה במחירי הגז באירופה מושפעת מהתהליכים השונים בשוק הנפט, אשר מובילים להרחבת הביקושים בשוק הגז, וכתוצאה מכך לוחצים את המחיר כלפי מעלה. בנוסף, גם הירידה במלאים, ברחבי אירופה, מוסיפה להרחבת הביקושים, אשר תורמים לעליות מחירי הגז הטבעי.
מלאי הגז הטבעי בגרמניה עומד על כ-69% מסך הקיבולת, ובאיטליה מלאי הגז הטבעי ירד אל כ-57% מהקיבולת המקסימלית. מחירי הגז הטבעי בארה"ב צפויים להישאר נמוכים יחסית, זאת עקב היצע מקומי רב ומדיניות הממשל האמריקאי בנושא מתקני ייצוא חדשים.
גם מחירי הגז הטבעי באירופה צפויים להישאר בטווח מחירים הנוכחי בחודשים הקרובים. ארה"ב נותרה ספקית הגז הטבעי הנוזלי הגדולה ביותר לאירופה בשנת 2023.
ממשלת אוזבקיסטן מתכננת להשקיע 500 מיליון דולר בהרחבת מערכת הובלת הגז הטבעי שלה, על מנת להגדיל את היבוא מרוסיה, וזאת במטרה לטפל במחסור במאגרי גז ולעמוד בביקוש המקומי הגובר.
בהמשך לסנקציות שהוטלו על רוסיה מצד ארה"ב, נראה כי רוסיה מצליחה למצוא קונים למוצרי האנרגיה שברשותה, ואף לתמרץ השקעות במדינות, אשר הן שותפות סחר, שיעזרו להרחיב את היצוא הרוסי.
הצפי לטווח הקצר והבינוני:
בטווח הקצר, נראה כי קבוצת OPEC+ מתכוונת להאריך את הקיצוצים ביצוא הנפט, ואף להרחיבם. אלו, בשילוב עם שמירה על רמה גבוהה של ביקוש גלובלי לאנרגיה, עשויים להוביל לשמירה על רמה גבוהה יחסית של מחירי הנפט.
מנגד, נראה כי האצת ייצור הנפט בארצות הברית, בשילוב עם קידום פרויקטים נוספים בתחום האנרגיה, עשויים לקזז את הלחץ לעליית המחירים.
בטווח הבינוני, ירידת הביקוש לנפט ותזקיקים, כתוצאה מהליך מתמשך של דה-קרבוניזציה, עשוי להוביל לירידת מחיר הנפט, ומנגד לעליית מחיר הגז הטבעי, כדלק ביניים, כתוצאה ממחסור שעלול להיווצר בחומרי גלם לייצור חשמל.
גם הביקוש הצומח לרכבים חשמליים והיברידיים עשוי להוביל לירידת הביקוש לנפט ותזקיקים, וכתוצאה מכך ללחוץ את מחיר הנפט מטה בטווח הארוך יותר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה