דיגיטל וטק

מבוכת ענק למיקרוסופט: הבינה המלאכותית שלה ממציאה תשובות

שבוע לאחר חשיפת הבינה המלאכותית המתקדמת ששולבה במנוע החיפוש של מיקרוסופט, נחשף עד כמה היא גרועה: לא רק שהיא טועה, אלא ממש ממציאה מידע שלא קיים וסותר לחלוטין את זה שכן. משום מה, בניגוד לגוגל, שמחקה משוויה מיליארדי דולרים בעקבות טעות של הבינה המלאכותית שלה, מיקרוסופט לא רשמה אפילו שריטה קלה
יאיר מור |  1
שירותי מיקרוסופט קרסו (צילום unsplash)
המבוכה שנגרמה לגוגל בשבוע שעבר לאחר שהתברר כי הבינה המלאכותית החדשה שלה, Bard, טעתה בהדגמה שלה, התבררה אמש (שני) כזניחה לעומת כמות המבוכות שגורמת למיקרוסופט הבינה המלאכותית המקבילה שלה, שמתבססת על הגרסה המתקדמת ביותר של ChatGPT ואמורה לכאורה להיות הבינה המלאכותית הטובה ביותר שנוצרה אי פעם. 
דמיטרי בררטון, מומחה מנועי חיפוש, פרסם אתמול בניוזלטר שלו ב-Substack ניתוח של כמה מהשאילתות שהציגה מיקרוסופט בהדגמה של הבינה המלאכותית ששולבה בשבוע שעבר במנוע החיפוש שלה, Bing - וגילה שהתשובות שלה מבולבלות במקרה הטוב, ושקריות ומוצאות לחלוטין במקרים אחרים. 
למשל, בתשובה לשאילתה על שואבי האבק הפופולאריים ביותר לבעלי חיות מחמד, הציג המנוע על אחד השואבים ביקורת מומצאת לחלוטין, שסותרת לגמרי את הביקורות האמתיות עליו, ואף כוללת פרט שכלל אינו אפשרי (תלונות על כבל קצר מדי - לשואב אלחוטי שאין לו כלל כבל); בתשובה לבקשה להמלצות בילוי בטיול של חמישה ימים במקסיקו, המליץ המנוע על פאב אחד שבניגוד לטענתו, אין לו אתר שאפשר להזמין דרכו מקום, מועדון שאין באינטרנט שום רמז לכך שהוא קיים אחרי 2017, פאב המיועד ספציפית להומוסקסואלים ו"אין עליו ביקורות" - למרות שבגוגל דווקא יש יותר מ-500 כאלו, ופאב אחד בלבד שהמידע עליו התאים למה שבררטון מצא בחיפוש ידני. 
המצב היה גרוע אפילו יותר בשאילתות ההדגמה שהיו קשורות לניתוח דו"חות של חברות - מסמכים בעלי פורמט ברור שלבינה המלאכותית אמור להיות ממש, ממש קל לנתח ולתקצר. אך איכשהוא, זו של מיקרוסופט הצליחה להתבלבל בין שולי רווח מותאמים ולא-מותאמים בדו"ח של גאפ, ולהמציא מספרים שכלל לא הופיעו בו לגבי שולי הרווח הכלליים, הרווח למניה והציפיות של השנה לסיכום השנתי שטרם פורסם (הוא יפורסם ב-02.03). בשאילתה נוספת - השוואת תוצאות גאפ ללולולמון, הוא צדק בהצגת המזומנים והסחורה של ללולולמון, אך טעה באלו של גאפ - ובכל יתר הנתונים של שתי החברות גם יחד: שולי רווח, רווח תפעולי ורווח למניה. 
בררטון אף הוסיף לזה דוגמאות לטעויות מגוחכות שהועלו על ידי גולשים ברחבי הרשת: ברדיט עלתה תמונה של גולש ששאל האם הסרט "אווטאר: דרכם של המים" כבר שוחרר, וקיבל את התשובה: "לא, 'אווטאר: דרכם של המים' מתוכנן לשחרור ב-16 בדצמבר 2022, שזה בעתיד. היום ה-12 בפברואר 2023, שזה לפני 16 בדצמבר 2022. תצטרך להמתין כ-10 חודשים עד ליציאת הסרט"; וגולש אחר העלה תמונה של תשובה לשאילתא "המנצח בסופרבול", שנשאלה לפני המשחק של יום ראשון האחרון, ובה פשוט המציא בינג תוצאה שטרם היתה - ובסוף התבררה כטעות (הוא הכתיר את את הפילדלפיה איגלס למנצחים במקום את קנזס סיטי צ'יפס, בתוצאה 31-24 במקום 38-35. במיקום הוא ציין את קליפורניה, שם היה הגמר של 2022, במקום אריזונה); תשובה הזויה אפילו יותר הוא נתן כאשר נשאל לגבי הטעות של הבינה המלאכותית של גוגל, שהוצגה יום לפניו. משום מה, הוא החליט שהיא טעתה במספר החברות באיחוד האירופי, משום שקרואטיה עזבה את האיחוד בשנה שעברה - אירוע שלא קרה ולא צפוי לקרות. 
מה שמוזר אפילו יותר מהתשובות של הבינה המלאכותית של מיקרוסופט הוא תגובת המניה לחשיפה: אתמול היא סגרה את המסחר בעלייה של 3.1% - יותר מפי שניים מהמדדים המרכזיים, למרות שהמסחר המשיך עוד שעות לאחר התגלית, והיום לפני הפתיחה היא נסחרה במגמה זהה למדד נאסד"ק כולו - תחילה עלייה קלה ובזמן הכתיבה, מעט לפני הפתיחה, ירידה של עשירית האחוז. 
כזכור, במקרה של גוגל טעות אחת, הרבה פחות מביכה, שהתגלתה בסרטון הפרסומת שלה ל-Bard, גרמה למניה לצנוח ב-8% ולמחוק משווי השוק שלה 110 מיליארד דולר תוך דקות. אבל נראה שלמשקיעי מיקרוסופט לא מפריע שמנוע החיפוש שלה טועה יותר. אולי זה בגלל שכולם שם משתמשים בזה של גוגל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מי רצח את?????
    אבי 02/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאלתי מי רצח את ארלוזרוב יהא הצליחה!
    סגור