דיגיטל וטק

החברה של היזם הישראלי עוברת לידי הסעודים

מג'יק ליפ של היזם הישראלי רוני אבוביץ לא מצליחה להרוויח כסף גם אחרי 12 שנות פעילות – אך זה לא מפריע למשקיעים לשפוך עליה מיליארדי דולרים. כעת היא עוברת לשליטת קרן השקעות סעודית, ואולי תהפוך למתחרה המרכזית של מיזם המטאוורס השאפתני של מארק צוקרברג
יאיר מור |  1
משקפי Magic Leap 2 (צילום יח"צ)
קרן ההשקעות הציבורית של סעודיה השתלטה סופית על חברת המציאות הרבודה Magic Leap, כך דיווח אתמול (שני) העיתון הבריטי טלגרף על בסיס מסמכים רשמיים שהגישה החברה באירופה וחושפים באיחור אירוע שלפי הניסוח נראה כי קרה כבר לפני מספר חודשים.
לפי המסמכים, במהלך השנה הובילה הקרן הסעודית סיבוב השקעות בסכום אדיר של 450 מיליון דולר במג'יק ליפ, והפכה לבעלת יותר מ-50% ממניות החברה, מה שאומר שהיא כעת בעלת הבית, וארבעה מתוך שמונת חברי הדירקטוריון בחברה ממונים על ידיה.
סיפורה של מג'יק ליפ הוא כנראה סיפורו של תחום משקפי המציאות הרבודה בכלל: החברה הוקמה בארה"ב ב-2010 על ידי היזם הישראלי רוני אבוביץ, והחזיקה מרכז פיתוח גדול בישראל. רק לאחר 5 שנות עבודה היא הציגה סרטון טיזר ראשון למוצר שפיתחה, ורק בשלהי 2017 הציגה אותו בפועל – זוג משקפיים בגודל לא מאוד מסורבל, שמסוגל 'להלביש' אלמנטים וירטואליים על גבי העולם האמתי.
ב-2018 הושקו המשפיים של החברה במחיר של 2,300 דולר – מצד אחד, הרבה (הרבה, הרבה) מעל כל משקפי מציאות מדומה (שבניגוד למשקפי מציאות רבודה אינם מבוססים על מסכים שקופים, אלא רגילים, וחלקם כוללים מצלמות כדי להראות למשתמש את העולם האמתי שסביבו), אך מצד שני הרבה פחות מהמחיר של המתחרה העיקרי – משקפי ה-HoloLens של מיקרוסופט, שעלו 3,000-5,000 דולר בזמנו.
אבוביץ חזה מכירה של מיליון יחידות – אך בשלהי 2019, שנה וחצי לאחר ההשקה, דווח כי נמכרו פחות מ-6,000.
למרות זאת, החברה המשיכה להיות מוקד עניין אדיר למשקיעים: ב-2020, לאחר שאיימה בגל פיטורים, גייסה 350 מיליון דולר וביטלה את הגל, אם כי מאוחר יותר כן פיטרה כ-1,000 עובדים. זו היתה גם השנה בה עזב אבוביץ את החברה. בשנה שעברה היא גייסה עוד כחצי מיליארד דולר, וכאמור, השנה שוב גייסה סכום דומה, שהביא את סך ההשקעות בה אל כ-4 מיליארד דולר. זאת למרות שכבר יותר מעשור היא אינה רווחית. בין המשקיעים בה מלבד הסעודים, נמצאות קרנות ההון סיכון של גוגל, AT&T ועליבבא. השנה היא השיקה דור שני למשקפיים שלה, במחיר של 3,300 דולר – שוב מעל כל משקפי מציאות מדומה, אך עדיין פחות מהמוצר המתחרה, HoloLens 2, שמתחיל מ-3,500 דולר.
כאמור, מדובר בסיפור דומה לכלל התחום של המציאות המעורבת: גם חטיבת הולולנס של מיקרוסופט לא הצליחה, למרות החלוציות שלה, והביקורות על המוצרים שלה די איומות (כך, למשל, הצבא האמריקאי הביעה חרטה של ממש על הזמנת אלפי זוגות לאימוני חיילים). כעת, כידוע, מתמודד מארק צוקרברג עם ביקורת קשה מצד משקיעים שלא מבינים למה הוא 'שורף' את כספה של פייסבוק (ובכוונה לא כתבנו כאן את השם החדש) על מיזם המציאות המדומה/מעורבת Reality Labs, המוכר לעולם כמפתח המטאוורס.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ע''ח הפנסיות והקרנות
    אזרח 12/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חלומות באספמיה
    סגור