דיגיטל וטק

ספוטיפיי במשבר? זו התשובה המוזרה של החברה

אפליקציית התכנים הקוליים מנסה לרצות את האנשים שקוראים להחרים אותה בשל הבמה שהיא מספקת לדעות שונות בנושא הקורונה – ועל הדרך מוכיחה למה זה היה רעיון גרוע מלכתחילה
יאיר מור | 
ספוטיפיי (צילום pixabay)
ספוטיפיי מצאה את עצמה בשבוע האחרון במשבר מתמשך, שמסרב לדעוך ואף מחמיר, כאשר מיום ליום מתרבות הקריאות להחרים אותה – והכל בגלל שהיא לא הסתפקה במוזיקה ורצתה להפוך לספקית מרכזית של כל סוגי תוכן האודיו הקיימים, בדגש על פודקאסטים, המדיום המרכזי כיום שמציב אלטרנטיבה לתקשורת המסורתית.
אתמול הכריזה הסופרת והחוקרת בְּרֶנֶה בראון כי היא עוצרת את שחרור הפרקים החדשים בשני הפודקאסטים שלה, Unlocking Us ו-Dare to Lead (מקומות 19 ו-35 בארה"ב, הרחק מאוד מתחת למגיש שסיבך את החברה). "לא אוציא פודקאסטים כלשהם עד להודעה חדשה. לקהילות שלנו, אני מצטערת ואודיע לכם אם וכאשר זה ישתנה", כתבה בראון בטוויטר ללא כל הסבר – אך הקהל הסיק מייד כי מדובר בחרם על ספוטיפיי.
 
הסיבה לחרם הזה, כזכור, היא ג'ו רוגן, מגיש הפודקאסט הפופולארי בעולם, The Joe Rogan Experience, שהזכויות על הפצת הפרקים המלאים שלו באופן בלעדי נרכשו על ידי החברה השוודית ב-2020 תמורת סכום מדווח של כ-100 מיליון דולר. רוגן מארח בתוכנית שלו, שאורכה מגיע לעתים קרובות אל שלוש שעות ומעלה, מרואיינים רבים שהתקשורת המרכזית בארה"ב מסרבת לאפשר להם להביע את דעותיהם – בעיקר בנושא מגפת הקורונה. בשבוע שעבר הודיע הזמר הקנדי ניל יאנג כי בעקבות הבמה שרוגן מעניק לרופאים שמאמינים כי ההתמודדות הממשלתית עם הקורונה מלאה שקרים ומניפולציות, הוא מעמיד בפני החברה בחירה: או שיסירו את רוגן, או שיסירו את המוזיקה שלו. ספוטיפיי בחרה, באופן טבעי, במגיש הפופולארי להחריד. בעקבות זאת הודיעה זמרת קנדית נוספת, ג'וני מיטשל, כי היא דורשת שספוטיפיי תסיר את המוזיקה שלה, כדי להביע מחאה נגד פתחון הפה שהיא מאפשרת לאנשים בעלי דעות שאינן עומדות בקנה אחד עם העמדה הרשמית המרכזית בנושא הקורונה.
ביממה האחרונה העלה רוגן לאינסטגרם סרטון תגובה שלו לשערורייה, שבאופן אופייני למי שמגיש תוכנית שבועית שנמשכת מספר שעות, נמשך כ-10 דקות.
"הפודקאסטים האלה מוזרים מאוד, מפני שהם בסך הכל שיחות, ולפעמים אין לי מושג על מה אני הולך לדבר עד שאני מתיישב לדבר עם אנשים", הוא אמר. "זו הסיבה שחלק ממה שאני אומר לא מוכן או מחושב מראש – מפני שאני מביע אותם בזמן אמת. אבל אני עושה את המיטב, ואלו רק שיחות, ואני חושב שזה גם סוד המשיכה של התוכנית. זה אחד הדברים שהופך אותה למעניינת".
"אני רוצה להודות לספוטיפיי על התמיכה שלה בתקופה הזו, ואני מצטער על מה שקורה להם ושהם חוטפים על זה כל כך הרבה", הוא אמר, והביא תמיכה בהודעת החברה עצמה, שזמן קצר לפני כן הכריזה כי תעשה יותר מאמצים להגן על מאזיניה מפני מידע שגוי בנושא המגפה, החיסונים וכדומה.
לפי ההודעה המדוברת, שהועלתה לבלוג החברה ומיוחסת למנכ"ל, דניאל אק, החברה החליטה להוסיף לפרקי פודקאסטים העוסקים בקורונה קישורים לפודקאסטים (בספוטיפיי, כמובן) של כלי תקשורת גדולים כגון BBC, ABC ומגזין Foreign Policy, כדי לעודד אותם לקבל מידע מאוזן ובדוק יותר, כך לפי תפישתה. "למיטב ידיעתנו, המלצות התכנים הללו הן הראשונות מסוגן בפלטפורמת פודקאסטים גדולה" – מה שנכון בעיקר מכיוון שספוטיפיי היא פלטפורמת הפודקאסטים היחידה בעולם שמתערבת במה שמוצג למי שמאזין בה לתוכניות כאלו.
בנוסף, פרסמה החברה לראשונה את מה שאק הדגיש כי הוא מדיניותה בנושא הסרת תכנים או הוספת תיוג "מידע שגוי" וקישורים לתוכן "מאזן" מאז תחילת 2020, אז החלה מגפה הקורונה ואיתה הקרב בין התקשורת המסורתית לבין הפודקאסטים על הפצת מידע מהימן בנושא.
"ידוע לנו שאנו משחקים תפקיד מרכזי בתמיכה ב(חופש)ביטוי ליוצרים, תוך איזון שלו מול בטיחות המשתמשים שלנו", כתב אק. "בתפקיד הזה, חשוב לי שלא ננקוט בעמדה של צנזור תכנים, במקביל לווידוא כי קיימים כללים ותוצאות עבור מי שמפר אותם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה