דיגיטל וטק

אילון מאסק ו-X בצרות: באיזו מדינה הרשת החברתית נאסרה לשימוש?

במהלך השבת, ובעקבות החלטת בית המשפט העליון במדינה, חסמה ברזיל את הגישה לטוויטר לשעבר למיליוני אזרחיה. החוק הברזילאי מחייב חברות הפועלות במדינה למנות נציג משפטי מקומי, אך X סגרה את הנציגות שלה בברזיל ב-17 באוגוסט. ברזיל היא שוק חשוב עבור X, עם כ-40 מיליון משתמשים פעילים, המהווים כחמישית מהאוכלוסייה
מערכת ice | 
אילון מאסק והרשת החברתית X (צילום shutterstock)
ברזיל חסמה עבור אזרחיה את הגישה לרשת החברתית X, טוויטר לשעבר, במהלך סוף השבוע, כך דיווח הבוקר (שבת) הניו יורק טיימס. זאת, בעקבות החלטת בית המשפט העליון במדינה. החסימה, שהתרחשה בשבת, הותירה את הגולשים הברזילאים, כולל הנשיא לואיז אינאסיו דה סילבה, ללא גישה לפלטפורמה.
ההשפעה של החסימה הייתה מידית: ניסיונות לגשת ל-X באמצעות דפדפן אינטרנט או אפליקציה נתקלו בהודעות שגיאה, דבר שהגביל את הגישה לתוכן והפנה את משתמשי הרשת למקורות אחרים. ההשעה הזו מתרחשת לאחר שבית המשפט העליון של ברזיל הוציא ביום שישי את ההוראה לסגור את הפלטפורמה במדינה, בעקבות סירוב של אילון מאסק למנות נציג משפטי ל-X בברזיל.
 
החוק הברזילאי מחייב חברות הפועלות במדינה למנות נציג משפטי מקומי, אך X סגרה את הנציגות שלה בברזיל ב-17 באוגוסט לאחר איומים של השופט אלכסנדר דה מוראס להעמיד לדין את נציגי החברה המקומיים בשל חוסר שיתוף פעולה עם פקודות לחסום משתמשים מסוימים. המהלך מחמיר את הסכסוך המתמשך בין X לבית המשפט הברזילאי בנוגע לחופש הביטוי, חשבונות ימין קיצוני ומידע שגוי.
בית המשפט העליון של ברזיל הוציא צווים לחסום מספר חשבונות בפלטפורמה כחלק מהחקירה הגורפת על הפצת מידע מוטעה ודברי שטנה שמטרתם לערער את הדמוקרטיה במדינה. ביום רביעי בלילה, דה מוראס הזהיר את מאסק כי אם לא יעמוד בדרישות למינוי נציג משפטי, X תיחסם בברזיל. מאסק לא הצליח לעמוד במועד האחרון שניתן, ובכך החסימה הפכה לעובדה מוגמרת.
המשבר התרחב ביום שישי כאשר בית המשפט העליון דחה את ערעורה של חברת סטארלינק - גם היא בבעלות מאסק - לבטל את הקפאת החשבונות הפיננסיים שלה בברזיל. החשבונות נחסמו ביום חמישי במטרה להבטיח תשלום קנסות שהוטלו על X. סטארלינק, המספקת שירות אינטרנט לווייני, פועלת במדינה ומשרתת יותר מ-250,000 משתמשים, במיוחד באזורים כפריים ויערות הגשם.
במהלך הערעור, טענה סטארלינק כי החברה אינה קשורה לסכסוך המשפטי נגד X, וכי ההגבלות על חשבונותיה מפרות את זכויות הקניין הבסיסיות שלה. החברה הודיעה כי תמשיך לספק שירותים בחינם בעקבות הצו השיפוטי שמונע ממנה לבצע עסקאות פיננסיות.
 
ברזיל היא שוק חשוב עבור X, עם כ-40 מיליון משתמשים פעילים, המהווים כחמישית מהאוכלוסייה. מאסק, המוכר כ"אמסולוטיסט חופש הביטוי", טוען שוב ושוב שהמהלכים של דה מוראס מהווים צנזורה, וטיעוניו זוכים לתמיכה מהימין הפוליטי בברזיל. מנגד, מגיניו של דה מוראס טוענים כי הצעדים שננקטו הם חוקיים ומיועדים להגן על הדמוקרטיה במדינה הנמצאת בתקופה רגישה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה