תרבות ופנאי

"אני": הקליפ של נועה קירל מושקע - חבל שהוא שטחי

אתמול חשפה הזמרת את הסינגל הייחודי שלה "אני". בסוג של מחזמר קצרצר היא בנתה קליפ שמציג את סיפור חייה ב-3 דקות, מה שלטענתה נחשב מקורי. אלא שגם הפעם אנחנו מקבלים שוב מאותו הדבר. ואיזה קליפ היא כאילו חיקתה בלי לשים לב? לא של מייגן טריינור | ביקורת קליפ
אפרת קרסנר |  1
ביקורת קליפ - נועה קירל (צילום יוטיוב/ Noa Kirel)
נועה קירל השיקה אתמול (שני) סינגל חדש והוא כבר מעורר סערה ברשתות ובתקשורת הישראלית. 
לפני חשיפתו טענה הזמרת כי מדובר ביצירה שהיא מעולם עוד לא עשתה: "ככה עוד לא ראיתם אותי".
 
האם באמת מדובר בקליפ שונה מקודמיו? אכן כן. במהלך הקליפ מוצגים אירועים שונים מחייה של הזמרת במעין סגנון של מחזמר קצר, כשקירל מנסה ספק לעקוץ ספק לצחוק על אלו שביקרו אותה בכל פעם מחדש. עם זאת, נראה שמשהו שם הלך לאיבוד ולא ברור לגמרי מה היא ניסתה לעשות.
בתחילת הקליפ מוצג לנו שלא תהיה חסות, ואז במעין הפוך על הפוך אנחנו מקבלים פרסומת לקפה נמס של עלית, שמופיעה כמה פעמים שם. הכישרון של פרסומת טובה היא להסוות את עצמה מבלי שהיא תעצבן אותנו או שנשים לב אליה, והתוכן השיווקי הזה מורגש כאן היטב. אבל אין ברירה, מישהו היה צריך לממן את ההפקה הזאת.

(בחסות קפה נמס עלית. מישהו היה צריך לממן את ההפקה)
משהו חמוד שחשבו עליו בתחילת הקליפ היה התמונה של נועה קירל מעל המיטה שלה, שהיא מעין מחווה לאנדי וורהול לתמונה שעשה של מרלין מונרו בזמנו. ככה נועה קירל רואה את עצמה, כסמל וכאייקון תרבותי בלתי נשכח.

(המחווה לאנדי וורהול ומרלין מונרו)
ואז קירל קמה מהמיטה ומספרת לנו שיש ימים שהיא טיפה בבאסה ולא הכל תמיד סבבה אצלה אבל עדיין היא טוענת שגם אם היא לא הייתה נועה קירל, היא הייתה רוצה להיות נועה קירל. כלומר גם אם היא היתה מסתכלת על עצמה מהצד, היא הייתה רוצה להיות מי שהיא.
קירל מרבה לומר שהמודל שלה לחיקוי היא ביונסה אבל דווקא בפריים הזה היא מזכירה לי את בריטני ספירס מהקליפ האגדי והנפלא שלה "Lucky" כשהיא יושבת באולפן ומסביבה הרבה אנשי הפקה שמתעסקים בתדמית ובמראה החיצוני שלה.
(פריים דומה להפליא, בריטני ספירס בקליפ "Lucky". צילומי מסך מתוך יוטיוב)
ככל הנראה קירל לא התכוונה לחקות את הקטע המדובר, אבל זה יוצא בול אחד לאחד. אלא שבניגוד לסינגל של קירל, השיר של בריטני ספירס הרבה יותר טוב וחושף חלקים מאוד שבריריים ואמיתיים בחיה של הזמרת. אצל נועה קירל זה בעיקר מרגיש כמו הצגה.
בהמשך הקליפ יש לנו רפרנסים לדברים אחרים מחייה של הזמרת אבל שום דבר מהם לא באמת אומר לנו משהו משמעותי מלבד אולי, השורה האמיתית והיחידה שם - "פחות מידה יותר מידה, זה מבלבל". 
קירל ספגה בתחילת דרכה ביקורות רבות על המשקל שלה ואיך הגוף שלה נראה, עד שעשתה מהפך וירדה עשרות קילוגרמים. היה נהדר לשמוע ממנה על ההתמודדות שלה, על מה היא ויתרה בתפריט שלה ועד כמה זה הכניס אותה ללחצים וחרדות. אבל גם הפעם אנחנו לא שומעים ממנה כלום וחבל מאוד. זה היה יכול להיות פתח למשהו טוב.

(אולי הקטע האמיתי היחידי בקליפ. נועה קירל על הביקורות על משקלה)
כאמור שורה אחת בקליפ על נושא כל כך כאוב ואישי עבור הזמרת היה יכול להיות נושא לקליפ שלם, ואנחנו לא באמת מבינים מה עבר על קירל כשהתמודדה עם הביקורות והחצים שהופנו כלפיה בתקופה ששקלה הרבה יותר ממה שהיא עכשיו, ומקבלים רק שורה אחת או שתיים מאוד שטחיות על דימוי הגוף שלה.
עוד דברים שאפשר לשים לב אליהם במהלך הקליפ הם המספר "69" על הג'קט שלה, שזה בעצם רפרנס לשיר השני שהיא הוציאה, "קילר", בהפקתו של הראפר עומרי סגל שמכונה "69". בהמשך גם רואים את זה בפריים מתוך הישיבה במשרד כשמוצג בו גרף עם המילה "פרובוקטיבית" שכך היא כונתה לאחר שהקליפ הזה יצא.

(69. רפרנס לשיר השני שהוציאה "קילר")
בגרף עצמו היא ניסתה כאילו לספר על האירועים המשמעותיים בחייה שזכתה לקבל עליהם ביקורת כמו הזוגיות עם דניאל פרץ והטענות כלפיה שרוברטו בוחר עבורה בני זוג, וגם זאת הסתכלות מאוד שטחית עם הנושא כי הרי ברור שיש שם משהו מאוד עמוק.

(גרף האירועים החשובים של נועה קירל. יש סיבה למה היא חטפה עליהם ביקורת)
קירל דואגת להדגיש בראיונות כמה היא מוקפת באהבה ובמשפחתה ולא משאירים אותה דקה אחת לבד, ומה יקרה אם היא תהיה לבד? האם היא מסוגלת לחשוב על זה? למה בני משפחתה מקיפים אותה כל הזמן? (אמה של נועה מופיעה בתחילת הקליפ) ולמה היא חייבת תמיד להיות בזוגיות? שאלות שעליהן לא קיבלנו מעולם תשובה אמיתית מנועה קירל, ולא בטוח שגם נקבל.
אחרי שקירל מורידה את ג'קט מספר 69 היא בוכה בכי שנראה די מזויף, ולנו באמת קשה להזדהות. מתי נועה קירל נשברת? מתי היא בוכה? מלבד הפעם ההיא בגמר האירוויזיון שראינו כמה היא התרגשה על הבמה. האם יש עוד רגעים כאלה בחייה? האם יש מסרים שיוצאים מפיה שלא עוברים את אנשי היח"צ שלה? כנראה שלא.
לבסוף קירל מסיימת את הקליפ כשהיא יושבת בביתה, צוחקת עם פופקורן וצופה בעצמה. "אם לא הייתי אני, הייתי רוצה להיות אני - אבל אני אני". כלומר לא משנה מה קורה בחיים שלה תמיד טוב לה, גם אם היא קצת בבאסה. כמה אהבה עצמית, זה לא מה שיגרום למעריצים להעריך אותה יותר, כי בימינו דווקא כשמציגים חולשות זוכים לאהדה.
"מצביעים לי ברגליים" - נכון, השירים שלה נהדרים וטובים והם מתאימים להרים את האווירה, אבל כמו תמיד היא מוציאה כל פעם מחדש שוב מאותו הדבר. הפעם הייתה לה הזדמנות למשהו אמיתי, וזה התפספס לה.

(נועה קירל. חיה בסרט? כנראה שכן)
לנועה קירל יש מזל גדול, משפחה שתמיד נמצאת מאחוריה ותתמוך בה וככל הנראה שאת הפריצה הראשונית היא עשתה בחייה בזכות הדחיפה של הוריה. היא אינה משתייכת למעמד ביניים רגיל, למרות שלא התחילה בחייה במעמד של מאיון עליון וכיום היא נמצאת שם, היה לה ולמשפחתה בסיס כלכלי מספיק טוב בשביל להשקיע בה מספיק כסף להפקה של שירים וקליפים, מה שככל הנראה לא תוכל לעשות נערה - מוכשרת ככל שהיא תהיה, שמשתייכת למעמד בו הוריה מרוויחים פחות מהמשכורת הממוצעת.
כך שלנועה קירל היה מזל גדול בחיים, אבל אי אפשר לקחת ממנה את השאפתנות ואת הנחישות, כי גם כסף לא קונה תהילה אם את לא מוכשרת מספיק. לנועה קירל היה את המזל ואת הכסף להתחיל, את הדרך היא עשתה לגמרי בעצמה ולבדה ועל זה מגיע לה לא מעט קרדיט. 
גולשים רבים מיהרו להשוות בין הקליפ של נועה קירל לקליפ של מייגן טריינור Me Too, שאכן מאוד דומה ובמיוחד בפזמון וייתכן ועליו התבססה קירל כשחשבה על הרעיון. אבל דווקא הקליפ הישן יותר של בריטני ספירס שהופק בשנת 2000 ומספר את סיפורה של הכוכבת הגדולה והבודדה, הוא זה שקירל היתה צריכה לחקות.
אפשר לראות את ההבדל בין הבכי המזויף של קירל, לבכי האמיתי של בריטני. בתחילת הקליפ של בריטני רואים אותה מסתכלת כביכול על עצמה ובוחנת את חייה בצורה אמיתית.
"נכון שיש לה מזל, לכוכבת ההוליוודית הזאת? אומרים שיש לה מזל, היא כוכבת אבל היא בוכה בליבה הבודד, חושבת. אם אין שום דבר שחסר בחיי אז למה הדמעות מגיעות בלילה? היא נשארת בתדמית ובחלום אבל אין מישהו שיעיר אותה".

(בריטני ספירס הייתה צריכה להיות המודל לחיקוי של נועה קירל, ולא מייגן טריינור)
מה יקרה כשנועה קירל תתבגר ותגיע מישהי אחרת שתחליף אותה? זה הרי לא יימשך לנצח. האם נועה קירל פוחדת מהמחליפות שלה שממש בקרוב ישתלטו על מצעדי המוזיקה ועל התקשורת?
 
(הביצוע של בריטני ספירס בקליפ המצליח "Lucky")
הקליפ של בריטני ספירס ממחיש את הפחדים והחרדות הללו בצורה הטובה ביותר. כך עושים את זה! אולי בפעם הבאה נועה קירל תעשה משהו דומה, לבינתיים אנחנו מסתפקים בפירורים שהיח"צ שלה מרשה לה לשתף ולנו לקבל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כגודל ההצלחה ככה הכישלון יהיה גדול
    ביי 07/2024/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בוא נדבר עוד 5-10 שנים. אף אחד לא יזכור מי זאת נועה קירל
    סגור