קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: אילו מטבעות יצמחו לצד הביטקוין?

הביטקוין שואב את מירב תשומת הלב בשוק הקריפטו כמטבע המוביל - אך האם חוץ ממנו תתכן צמיחה של מטבעות נוספים? לאילו מטבעות קריפטוגרפים כדאי לשים לב, וממה להיזהר? נבחרת הקריפטו של ice עם התשובות
מערכת ice | 
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
מטבע הביטקוין עובר תמורות רבות בשנה האחרונה, כאשר לאחר אישור תעודות הסל ואירוע החציה הגיע לשיא כל הזמנים כשחצה את קו 70 אלף הדולרים למטבע בודד, לאחר מכן ירד לכ-58 אלף דולר, ועלה חזרה נכון לעכשיו לכ-66 אלף דולר למטבע. מטבע הדברים, הביטקוין כמטבע המוביל שואב את מלוא תשומת הלב בעולם הקריפטו. אך האם לצדו תיתכן צמיחה של מטבעות נוספים?
נבחרת הקריפטו של ice התכנסה לענות על השאלה הזו. יודגש כי אין מדובר בהמלצות רכישה למשקיעים.

יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold הפלטפורמה הישראלית המפוקחת למסחר במטבעות דיגיטליים: "שוק הקריפטו מאופיין בחדשנות טכנולוגית רבה וכל הזמן עולים מטבעות המנסים לפתור בעיות קונקרטיות. לתשומת לב זוכים המטבעות המציעים טכנולוגיה המאפשרת סליקה מהירה של עסקאות פיננסיות והקלה על העברות מטבעות. כמובן שאין זאת המלצת קנייה, אך מטבעות מסקרנים עם פוטנציאל צמיחה שניתן לשים אליהם לב הם Solana ו-XRP, כשלכל אחד המאפיינים הטכנולוגים הייחודיים שלו.
מטבע XRP מנסה להתמודד עם אתגר העברות הכספים בעולם ומיועד לשימוש לתשלומים בינלאומיים, כפי שמערכת swift מאפשרת, רק על הבלוקצ׳יין. מטבע נוסף עם פוטנציאל צמיחה הוא Sol שמכוון להחליף את מערכת רישום העסקאות בנאסד״ק דרך טרנזקציות מהירות וזולות יותר. זה המקום גם להזהיר, כדאי מאוד לקרוא ולהעמיק לפני שנכנסים להשקעה בכל סוג מטבע".

יובל רואש. צילום: יעל צור​

חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit: "בעוד שהביטקוין מושך את רוב תשומת הלב בשוק הקריפטו, ישנם מטבעות נוספים המציגים פוטנציאל צמיחה מרשים. הנה שלושה מטבעות שחשוב לשים לב אליהם:
1. אית'ריום (Ethereum): חשבו על אית'ריום כעל ה'אינטרנט' של עולם הקריפטו. הוא מאפשר למפתחים אפליקציות מבוזרות שמשתמשות בטכנולוגיית בלוקצ'יין בצורה גמישה. המעבר ל-Ethereum 2.0 מביא שיפורים משמעותיים כמו מהירות גבוהה יותר וצריכת אנרגיה מופחתת. בנוסף, גידול בכמות המשתמשים היומיים על גבי "רשתות השכבה השנייה" שבנויות על גבי אית'ריום, מגדיל את הדרישה למטבע ומחזק את מעמדו כמטבע מוביל בשוק הקריפטו. ב-12 החודשים האחרונים האית'ריום רשם עליה של כ-65% , ושווי השוק שלו כיום עומד על כ-361 מיליארד דולר.
2. סולנה (Solana): סולנה זה כמו 'כביש מהיר' לעסקאות בקריפטו, עם יכולת לבצע עסקאות במהירות ובעלות נמוכה. סולנה מושכת פרויקטים רבים מבוססי בלוקצ'יין בזכות הטכנולוגיה המתקדמת שלה, מה שמקנה לה יתרון תחרותי משמעותי בשוק. המטבע מושך אליו משתמשים רבים ואף פרויקטים כמו אפליקציות, משחקים ורשתות חברתיות מבוססות בלוקצ'יין. בסה"כ סולנה רשם עליה של כ-676% ב-12 החודשים האחרונים וכיום שווי השוק של המטבע עומד על כ-73 מיליארד דולר.
3. דה-גרף (The Graph): הוא כמו 'גוגל' של הבלוקצ'יין. הוא מאפשר למפתחים למצוא ולשלוף נתונים במהירות מכל מיני מקורות בלוקצ'יין שונים. זה עוזר להפוך את עולם הקריפטו ליותר נגיש ופשוט לשימוש, כמו שגוגל עוזר לנו למצוא מידע באינטרנט. ב-12 החודשים האחרונים הדה-גרף רשם עליה של כ-150% ושווי השוק שלו, נכון להיום, עומד על כ-2.9 מיליארד דולר.
לסיכום, לא רק הביטקוין כאן כדי להישאר. כל התחום צומח ומתפתח במהירות תוך שהוא מקבל הכרה מגופי השקעה מרכזיים בעולם. לצידו, מטבעות נוספים שהזכרתי, כמו אית'ריום, סולנה ו-The Graph ממשיכים לצמוח תוך שהם עושים שימוש בטכנולוגיה מרשימה. הם פותחים דלתות לאפשרויות חדשות ולפיתוחים שיכולים לשנות את הדרך בה אנו חושבים על כסף וטכנולוגיה".
חיים ונציה. צילום: יעל צור
שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey: "אחד הדברים הכי יציבים בתחום הקריפטו, הוא היחס בין ביטקוין ליתר התעשיה. למעשה, לא ניתן להשוות את הביטקוין למטבעות נוספים.
לאורך כל שנות התעשיה, ביטקוין הוביל במחיר ביחס לכל יתר המטבעות. בימים אלו שווי השוק של ביטקוין הוא מעל ל 50% מכלל שווי כלל המטבעות וככה הוא מרבית הזמן. יחד עם זאת, במהלך תקופת ״השוק השורי״ של ביטקוין, לרוב אנחנו רואים את שווי השוק של ביטקוין קטן ביחס לכל יתר המטבעות.
יש לזה סיבות רבות אבל הבולטת שבניהן היא המעגל הבא: משקיע קונה ביטקוין לראשונה. לאחר מספר ימים הוא מחליט אם הוא מעוניין להמיר חלק מהשקעתו למטבע X עליו שמע מחבר, והוא בעל פוטנציאל צמיחה גבוה משל ביטקוין. לאחר מכן הוא ממיר חלק מהביטקוין שלו עבור מטבע X. לאחר שמטבע X כושל, שווי השוק של ביטקוין גדל חזרה באופן יחסי, ולאחר כמה שנים אנחנו צופים בתופעה חוזרת שוב ושוב.
הפעם, בשונה מעבר, למשקיעים יותר קשה להמיר תעודת סל למטבע קריפטוגרפי אחר, ולכן, אנחנו צופים בשוק שונה, בעל השפעות שונות. אבל אני מאמין שהתנהגות המשקיעים לא תשתנה ומשקיעים רבים יאבדו את כספם בניסיון לאתר את הביטקוין הבא".

שאולי רג'ואן. צילום: יעל צור

נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי: "שוק המטבעות הדיגיטליים מכיל אלפי סוגי מטבעות, שרובם המוחץ איננו בעל ערך. המובילים והמוכרים מבין המטבעות הם ביטקוין ואית'ריום שמסביבם הקהילות הגדולות ביותר. יש הרבה פרויקטים שמפתחים על גבי הבלוקצ'יין שלהם והם גם המבוזרים ביותר.
קשה מאוד לדעת איזה מטבע "יפרוץ" ויעלה במחיר ואיזה לא, ולכן מומלץ לנסות לעשות מחקר על המטבעות, מה עושה אותו פרויקט ומאיפה מגיע הערך שלו? האם הוא פעיל ויש מפתחים שעובדים עליו? האם הם עומדים באבני הדרך שהבטיחו למשקיעים? איפה נסחר אותו מטבע ומדוע הוא הכרחי לפרויקט? וגם אם כל התשובות לשאלות הללו חיוביות, אין לדעת מה יעלה במחיר ומה לא.
לרוב בתקופות של עליות, כל השוק עולה אבל באותה מידה שהוא עולה הוא גם יכול לרדת, קשה לדעת מראש מה "ינצח את השוק" ואיזה מטבע יתרסק. ישנן לא מעט הונאות בסגנון 'פאמפ אנד דאמפ' שבהן מנפיקי המטבע שולטים במחיר המטבעות ומי שלא חלק מההונאה עשוי לאבד את כל כספו. ולכן גם אם נראה לכם שמטבע מסוים נוסק ומצליח, אם אין מאחוריו תוכן אמיתי, הערך שלו כנראה לא יישמר לטווח ארוך".

נעה משיח. צילום: יעל צור
*  אין לראות בכתוב במאמר זה כהמלצות רכישה למשקיעים
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה