כסף וצרכנות

אמישראגז נקנסת ב-3 מיליון שקל: זו הסיבה לצעד נגדה

בית המשפט המחוזי מרכז נתן תוקף של צו מוסכם להסדר בין הממונה על התחרות לבין חברת אמישראגז חלף ההליך הפלילי 

מערכת ice | 
אמישראגז (צילום shutterstock)
חברת אמישראגז תשלם לאוצר המדינה סך של 3,000,000 שקל. כן הוסכם כי אמישראגז תמנה בקר חיצוני (מוניטור) למשך שלוש שנים לשם ביצוע ביקורת על עמידתה ועמידת עובדיה בהוראות החוק, וכן תבקר את פעילות החברה ועובדיה באכיפה פנימית לצורך מניעת עבירות לפי החוק. מדובר במקרה הראשון בישראל שבו תחויב חברה למנות בקר חיצוני לעניין דיני התחרות
ברקע לבקשת הצדדים לאישור הצו המוסכם, חקירת רשות התחרות בגין חשדות לעבירות על החוק על ידי אמישראגז (החברה האמריקאית ישראלית לגז בע"מ) וספקיות גז נוספות וכן עובדיהן ונושאי משרה בהן באשר להתנהלותן העסקית בעיר באר שבע. בתום החקירה והליכי שימוע, הוגש כתב אישום נגד אמישראגז, סמנכ"ל המכירות של החברה, איש מכירות שלה, ונגד איש מכירות בחברת פזגז בגין עבירה של צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות.

מעובדות כתב האישום עלה כי הנאשמים היו צדדים להסדר כובל שלפיו החברות אמישרגז ופזגז לא יתחרו ביניהן על לקוחות ביתיים בבאר שבע וכי איש המכירות של פזגז לא ישכנע לקוחות אמישראגז לעבור לצרוך גז מפזגז. לאחר הגשת כתב האישום, וכעבור זמן, עוכבו ההליכים נגד כל הנאשמים למעט חברת אמישראגז, אשר נותרה הנאשמת היחידה בתיק. במסגרת הליך גישור, הצדדים הגיעו להסכמה בדבר נקיטה באמצעים האמורים, שיבואו חלף ההליך הפלילי. 
במסגרת הביקורת שיערוך הבקר החיצוני, יהיה עליו לבחון את עמידת אמישראגז ועובדיה בכל הדרגים בהוראות החוק ואת הטמעתן ויישום של תוכניות האכיפה של החברה ביחס לחוק, הלכה למעשה, בכל הדרגים ואת התאמת תוכנית האכיפה לגורמי הסיכון העיקריים של אמישראגז בהתאם למאפייניה. הבקר החיצוני יהיה מוסמך לדרוש מאמישראגז ומעובדיה כל מסמך הנחוץ לו לביצוע הביקורת, והוא יוכל לבצע ביקורות וראיונות עם מי ממנהלי או עובדי אמישראגז. 
הבקר החיצוני יערוך מעת לעת ביקורת מידגמית באמישראגז ויהיה רשאי לערוך ביקורת במשרדי ההנהלה ובסניפים לפי שיקול דעתו. הבקר החיצוני ישמש כתובת נוספת, בנוסף ליועמ"ש החברה, לעובדי אמישראגז המבקשים לדווח על חשד להפרות של דיני התחרות- ויקים גם ערוץ תקשורת אנונימי לשם כך. ככל שיעלה לפני הבקר החיצוני חשד בדבר הפרת החוק או נהלי אמישראגז ותוכניות האכיפה הפנימית שלה בתחום דיני התחרות, יהיה עליו לדווח באופן מיידי למנכ"ל החברה וככל שיסבור שיש הצדקה לכך ידווח גם לדירקטוריון אמישראגז. 
הבקר החיצוני יעביר דוחות שנתיים במסגרתם יפרט את מסקנותיו והמלצותיו בנוגע לעמידת אמישראגז בהוראות החוק ויישום תכנית האכיפה של החברה בפועל למניעת עבירות לפי החוק. כן יפרט הבקר את המסמכים שבחן ואת כלל הצעדים בהם נקט עליהם מבוססות מסקנותיו. הבקר החיצוני יהיה רשאי לבצע פעולות נוספות שלא פורטו בצו המוסכם, לשם ביצוע הביקורת. על אמישראגז למלא אחר דרישות הבקר החיצוני, כאשר הפרה מצד החברה של דרישה של הבקר החיצוני תהווה הפרה של הצו המוסכם. 
בית המשפט נתן, כאמור, תוקף לצו המוסכם תוך שקבע כי בנסיבות העניין הצו המוסכם מהווה את האמצעי הראוי להשגת מטרות החוק, חלף המשך ניהול ההליך הפלילי. הצו תואם את האינטרס הציבורי ובכלל זה קידום הרתעה, יעילות דיונית וחיסכון במשאבים ציבוריים, כאשר הממונה על הרשות שקלה שיקולים רלוונטיים וראויים בהחלטתה להגיע לצו מוסכם ובכלל זה המורכבות המשפטית הכרוכה בהמשך ניהול ההליך הפלילי (בין היתר בשל מצבו הרפואי של אחד מעדי התביעה שהיה עלול למנוע הבאתו לעדות), ייחודיות התנאי המחייב את החברה למינוי בקר חיצוני והסכום המשמעותי שצפויה החברה לשלם לאוצר המדינה.
מינוי בקר חיצוני על ידי החברה צפוי לקדם את האינטרס הציבורי בתחום אכיפת הוראות החוק על תאגידים מפרים. בקר חיצוני צפוי לסייע בווידוא ציות לחוק בחברה. בהקשר זה ניתן משקל משמעותי לכך שמדובר במקרה הראשון בישראל שבו תחויב חברה למנות בקר חיצוני לעניין דיני התחרות, דבר המקובל במדינות שונות. יש לצפות כי מקרה זה יסלול את הדרך לשימוש נרחב יותר בכלי זה של מינוי בקר חיצוני בהקשר של דיני התחרות, ומכאן שיש בצו המוסכם כדי להשיג מטרה של מניעת הישנות עבירות וקידום האינטרס הציבורי בכללותו. מינוי בקר חיצוני כאמור לא היה אפשרי, אלמלא הצו המוסכם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה