כסף וצרכנות
מכה לכיס: כך השפיעה המלחמה על מחיר סל המזון שלכם
הצרכנים הישראלים לקחו את עצמם בידיים ומראים נבונות צרכנית. למרות זאת, היקפי המכירות רושמים זינוק, וכך גם מחירי הסלים. מה גורם לנו לשלם יותר, האם יש פתרון מהותי באופק, ואיזו רשת עם הסל הזול ביותר? כל הפרטים על הסקר של אתר ice והמכון לחקר הקמעונאות
חמישה חודשים חלפו מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, וסוף המערכה אינו נראה באופק. ברקע המצב הבטחוני המורכב, המלחמה הביאה גם לשינויים משמעותיים בתרבות ודפוסי הצריכה של הצרכנים הישראלים.
בחודשים האחרונים, נרשמה תפנית ברורה בהתנהגות הצרכנית. כך למשל, הציבור נמנע מבילויים מחוץ לבית, מה שהוביל לצמיחה בשירותי משלוחים. מסעדות ששרדו את המשבר הסתמכו כמעט בלעדית על מכירות משלוחים, ורשתות המזון דיווחו על עלייה בביקוש למשלוחים.
הצרכנים ובתי העסק עברו התמחות חדשה בצרכנות ומסחר בתקופות משבר, תוך שהם משתמשים בניסיון שנצבר במהלך משבר הקורונה. סלי המוצרים ברשתות השיווק עברו שינויים, כאשר נראה גידול במוצרים בעלי תוקף ארוך, מוצרי פנאי, חטיפים וחומרי גלם לעומת מוצרים טריים.
למרות המצב, שנת 2023 נסגרה עם גידול כספי בהיקפי המכירות של מוצרי הצריכה מול שנת 2022. חודש אוקטובר הציג זינוק של 16.90% בהוצאות משק הבית במוצרי צריכה, מה שמעיד על קצב גידול מהיר בחודשים האחרונים. עם זאת, הצרכן הישראלי לא קונה יותר מבחינה כמותית; הצמיחה בנתוני המכירות מושפעת בעיקר מעליות מחירים בשוק.
המחקרים האחרונים מראים שהצרכנים הפכו לערניים וחכמים יותר בהתמודדותם עם המשבר. עם זאת, הזינוק במחירים מעלה שאלות לגבי ההתמודדות הכלכלית והחברתית עם המצב. תופעת הביקוש וההיצע בשוק מצביעה על דילמה כלכלית שניתן לתאר גם כעושק הציבור.
ערכנו מספר מדגמים לבחינה אילו מוצרים ומותגים מציגים פערים גבוהים במיוחד ומצאנו שהזינוק נמצא דווקא במוצרים שפחות בולטים לנו ברשימת הקניות והמותגים של היצרניות שלא מככבות בכותרות אלו המותגים שזינקו ביחס לא פרופורציונלי
אתר ice והמכון לחקר הקמעונאות ביצעו סקר היכן נמצא את סל הקניות המשתלם ביותר הרכבנו סל קניות שכיח ונפוץ בקרב משקי הבית בישראל עם 80 מוצרים המאופיינים לצריכה דו שבועית, הסל מכיל מוצרי ירקות ופירות טריים, עוף ובשר טרי, מוצרי מכולת, חומרי ניקיון וכביסה, מוצרי חלב ותחליפי חלב, קפה, שתיה קלה, פסטות ושימורים. כל המוצרים הארוזים ממותגים זהים וידועים. ביצענו את הסקר ב-6 רשתות שיווק מובילות ולבחון מה הפערים בין רשת לרשת.
הסל הזול ביותר נמצא ברשת רמי לוי בעלות של 1,007 שקלים מול הסל היקר ביותר במדגם ברשת שופרסל דיל בעלות של 1,150 שקלים הפרש של 142 שקלים שהם 14% על אותו הסל.
*הסקרים בוצעו באמצעות אתר פרייסז ואתר CHP נכון לתאריך 10/03/2024, ט.ל.ח
המשבר הכלכלי והתמודדות הממשלה
מאז פרוץ המלחמה, הצרכנים בישראל מתמודדים עם גל שני של עליות מחירים. בחודש ינואר, קמעונאים הוצפו בדרישות להתייקרות מיידית של מוצרים מן החי והצומח, היבול החקלאי, הבשרים והחלב. רפורמת סימון ארץ המוצא, שהושקה בחציון השני של 2023, נראית כעוד גורם המוביל להתייקרות, מעמיסה עלויות נוספות על שרשרת הסוחרים ובסופו של דבר - על הצרכן.
בתגובה לחשיפות על עליות המחירים, שר הכלכלה ניסה לבלום את התופעה ויצא ל"מלחמה" מול היצרניות והספקיות הגדולות. עם זאת, נראה שהכותרות קדמו לבדיקה מעמיקה של הנסיבות והאפשרויות החוקיות בידי השר. החוק היבש אינו מגביל מחירים לקמעונאי או לצרכן, למעט מוצרים בפיקוח, שגם בהם חווינו עליות מחירים משמעותיות.
המשרד לא יכול להבטיח יציבות מחירי ההובלה והשינוע, ולכן אינו יכול לבלום באופן חד צדדי את דרישות היצרניות. במקביל, משרד האוצר הספיק לייקר את מחירי הדלק ומוצרי הטבק, מה שמדגים את המקורות השונים להתייקרות המחיה.
המשרד לא יכול להבטיח יציבות מחירי ההובלה והשינוע, ולכן אינו יכול לבלום באופן חד צדדי את דרישות היצרניות. במקביל, משרד האוצר הספיק לייקר את מחירי הדלק ומוצרי הטבק, מה שמדגים את המקורות השונים להתייקרות המחיה.
שר הכלכלה חשף את תוכנית הרשימה השחורה, שמטרתה ליצור שיימינג למותגים תוך חוסר בקרה ושליטה. התוכנית מעלה שאלות על אפקטיביות הטיפול בריכוזיות בשוק ומציעה מעט מאוד אלטרנטיבות לצרכן.
עוד ב-
המלחמה הכושלת ביצרניות והחוסר באפשרויות יצירתיות ומחקריות להתמודדות עם המשבר מובילה למצב בו הצרכן ממשיך לשלם את המחיר. יש צורך בגישה חדשנית ומחקרית שתבחן את השפעות המדיניות הכלכלית ותציע פתרונות יצירתיים ואפקטיביים לאיזון ביוקר המחיה, תוך שמירה על אינטרס הצרכן.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה