רכב

Moovit מסכמת את 2023: כמה מהנוסעים מרוצים מהתחבורה הציבורית?

אפליקציית Moovit פרסמה את סיכום שנת 2023 בתחבורה הציבורית ממנו עולה כי קרוב לחצי מהמשתמשים מרוצים מחווית שירות הנסיעה, כאשר מי שלא מרוצה, טוען שזה בגלל האיחורים, רק 34% מתושבי המרכז העידו כי הם משתמשים בתחבורה הציבורית
מערכת ice | 
חברת מוביט (צילום Magma Images)
ספקית פתרונות ניידות כשירות (MaaS) מובילה ומפתחת אפליקציית הניידות העירונית מס' 1 בעולם לה למעלה מ-2.5 מיליון משתמשים בישראל, ערכה במהלך חודש דצמבר סקר בקרב אלפים מנוסעי התחבורה הציבורית לגבי עמדותיהם והרגלי השימוש שלהם בשנה החולפת. כמו כן, הסקר בדק כיצד פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, סלילת נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים ומלחמת ״חרבות ברזל״ השפיעו על נוסעי התחבורה הציבורית.
ל- 70% מנוסעי התחבורה הציבורית אין מכונית או אופנוע, ורובם (55%) משתמשים בתחבורה הציבורית באופן יומי. רוב נוסעי התחבורה הציבורית עושים בה שימוש בכדי להגיע למקום עבודתם. אמצעי התחבורה הפופולרי ביותר בתחבורה הציבורית הוא האוטובוס (71%) .
בקרב נוסעי תחבורה ציבורית שאינם בעלי רכב פרטי (מכונית/אופנוע), המהווים כאמור 70% מעוני הסקר, 82% מציינים כי הסיבה המרכזית לכך שהם משתמשים בתחבורה הציבורית, היא מאחר שאין להם אפשרות אחרת. 9% מציינים כי הבחירה בתחבורה ציבורית היא קודם כל מטעמים כלכליים (האפשרות הזולה ביותר). 
בין אלו שיש בבעלותם כלי רכב פרטי (מכונית/אופנוע), כ-30% מציינים כי הסיבה המרכזית לשימוש בתחבורה הציבורית הינה החלטה כלכלית שמהווה את האפשרות הזולה ביותר. בנוסף כ-29% מבעלי הרכב המשתמשים בתחבורה ציבורית, מציינים שהסיבה העיקרית עבורם הינה נוחות (היכולת להשתמש בזמן הנסיעה לדברים אחרים). כ – 21% טוענים שנסיעה בתחבורה ציבורית מקצרת את זמני ההגעה שלהם. כ – 9% מציינים כי כלי הרכב הפרטי אינו זמין להם, ולכן עליהם להשתמש בתחבורה ציבורית. 
כ -46% מרוצים ומרוצים מאוד מהתחבורה הציבורית זאת כאשר מספר דומה נרשם גם בקרב מי שאינם מרוצים כ- 45%.  בקרב מי שאינם מרוצים הסיבות המובילות הן: עמידה בלוחות הזמנים (35%), תדירות הקווים (31%)  ותנאי הנסיעה (צפיפות, ניקיון וחווית נסיעה) (12%). כ-51% מנוסעי התחבורה הציבורית לא הרגישו שינויים משמעותיים ברמת השירות בתחבורה הציבורית השנה ביחס לשנה שעברה. כ-30% חשים שהיא השתפרה. 
בשנים האחרונות נסללו נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים רבים. במענה על השאלה האם הם שיפרו את זמני ההגעה, השיבו כ- 56% כי הם שיפרו את זמני ההגעה. רק 35% טענו כי אין הבדל. מדובר בעלייה של למעלה מ- 10% מסקר שנערך לפני כשנתיים בו טענו 45% לשיפור בזמני ההגעה. 
לתפיסתם של נוסעי התחבורה הציבורית, הגורם המרכזי שיגרום לאחרים להשתמש בתחבורה הציבורית הוא תדירות קווים גבוהה יותר (28.6%) ולאחר מכן, שירות אמין יותר כולל עמידה בלוחות הזמנים (26.9%). 
בנוגע לרכבת הקלה: ארבעה חודשים חלפו מאז שהושקה בגוש דן. עם זאת רק כ- 34% מתושבי המרכז עושים בה שימוש. בנוסף, משתמשי הרכבת הקלה במרכז העידו שרובם (52%) משתמשים ברכבת הקלה לעיתים רחוקות. רק 8% העידו כי הם משתמשים בה כל יום. 
 
מתוך כלל משתמשי הרכבת הקלה, כ- 80% חשים שהיא עמדה בציפיות ואף התעלתה עליהן. מדובר בעלייה בשביעות הרצון בהשוואה לסקר שנערך כחודש לאחר השקת הדנקל בו נרשמה שביעות רצון של 73%. 
בתוך כך, כ- 77% העידו כי ה-עמידה בלוחות הזמנים של הרכבת היא טובה וטובה מאוד. בעניין זה שומרת הרכבת הקלה על המגמה החיובית, שכן לפני כשלושה חודשים בשאלה זו נרשם נתון כמעט זהה.  
בזמן תקופת המלחמה: ביום ראשון שלאחר השבת השחורה, צנח השימוש בתחבורה הציבורית ב-72% ביחס ליום ראשון רגיל. עם הכניסה לשגרת חירום זהירה, עלה מספר המשתמשים בהדרגה בכל שבוע. רוב עוני הסקר (66%) טענו שהרגלי השימוש שלהם לא השתנו בעקבות המלחמה. עם זאת, כ- 12% ענו כי השימוש ירד בעקבות חשש מאזעקות בזמן הנסיעה או הרגשת חוסר ביטחון כללית.
כ-45% מרוצים מתפקודה של התחבורה הציבורית בזמן מלחמת חרבות ברזל, זאת לעומת כ-21% שאינם מרוצים כלל. אחוז דומה הוא של אנשים שמרגישים בטוחים יחסית בנסיעה בתחבורה הציבורית בזמן מלחמה (כ-45%), לעומת כ-25% שמרגישים חוסר ביטחון לנסוע בתחבורה ציבורית בזמנים האלו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה