רכב

מהפכה בעולם הרכב: אלו התקנות החדשות שייכנסו ב-1.1.2026

החל מתחילת השנה הקרובה סין תחייב בתקנה חדשה רישיונות יצוא לרכבי נוסעים חשמליים. ניהול רישיונות יצוא יוחל על רכבי נוסעים שמספרי הזיהוי שלהם מצויים על רכבים המצוידים אך ורק במנועים חשמליים
דסק תחבורה |  1
ירידה במכירות כלי רכב (צילום unsplash, Pixabay)
ארבעה משרדי ממשלה בסין, כולל משרד המסחר, פרסמו הודעה משותפת המכריזה על כך שהמדינה תחייב רישיונות יצוא לרכבי נוסעים חשמליים החל מ-1 בינואר 2026. באופן רשמי, הצעד נועד "לקדם את ההתפתחות הבריאה של הסחר ברכבים עם מערכות הנעה חלופיות", כך נכתב בהצהרה. אולם מאחורי הניסוח הדיפלומטי מסתתרת החלטה שעלולה לשנות באופן דרמטי את כללי המשחק בשוק הרכב החשמלי העולמי, ולהעניק לבייג'ינג כלי מדיני חזק להפעלת לחצים על מדינות יעד ועל יצרני רכב בינלאומיים כאחד.
ההודעה עצמה קצרה באופן מפתיע ומכילה רק שלוש הוראות מרכזיות. הראשונה קובעת שניהול רישיונות יצוא יוחל על רכבי נוסעים שמספרי הזיהוי שלהם מצויים על רכבים המצוידים אך ורק במנועים חשמליים. הנקודה השנייה - המשמעותית ביותר לתעשייה - מפרטת כיצד חברות יכולות להשיג רישיונות אלו.

באופן ספציפי, הליכי הבקשה ל"כשירות יצוא" יתבצעו בהתאם למסגרת חוקית מוכרת משנת 2012 הקרויה "הודעה על סטנדרטיזציה נוספת של רצף היצוא של מוצרי רכב ואופנועים". בנוסף, "בדיקת המכס של רכבי נוסעים חשמליים מיוצאים תתבצע על בסיס הקטלוג התקף הנוכחי של סחורות יבוא ויצוא הטעונות בדיקה". הנקודה השלישית פשוטה: "הודעה זו תכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026".
ההכרזה מעוררת חששות טבעיים שמצב דומה לזה שנוצר עם יצוא מתכות אדמה נדירות עלול להתרחש גם עם מכוניות חשמליות בתחילת השנה. לאחר איסור יצוא שהוטל באמצע אפריל בתגובה למחלוקת המכסים שיזם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בייג'ין אפשרה חידוש היצוא ביוני, אך רק בתנאים מחמירים ביותר. מאז, חזרו ונשמעו דיווחים על בעיות ברישיונות יצוא למתכות אדמה נדירות חלקן בגלל זמני עיבוד ארוכים במיוחד לבקשות, וחלקן בגלל שרירותיות לכאורה במתן הרישיונות, למשל כאשר לפתע מתגלים טעויות פורמליות בבקשה.
תרחיש זה עלול לאיים גם על מכוניות חשמליות החל מינואר, שכן הרשויות הרגולטוריות עומדות להחמיר משמעותית את השליטה על היצוא עם ההחלטה החדשה. בעתיד, הן יוכלו להחליט מי רשאי לייצא את המכוניות החשמליות המיוצרות בסין לחו"ל, ומי לא. הדבר משפיע לא רק על יצרני רכב סיניים, שמרחיבים יותר ויותר את פעילותם בחו"ל, אלא גם על יצרנים בינלאומיים המייצרים מכוניות חשמליות בסין לשווקים אחרים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה בלבול הביצים הזה?
    אבניאון 10/2025/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תכתבו על תה ואורז שיש בסין הארץ הנידחת
    סגור