רכב
מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל: זו החברה שעוקפת את כולם בסיבוב
משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסמו לאחרונה את דו"ח הבקרה החצי-שנתי השני לשנת 2024, ממנו עולה כי בפעם השנייה ברציפות - ענקית האוטובוסים אגד זוכה במקום הראשון. הפרמטרים שנבדקו, ואיזו חברה מפתיעה הגיעה למקום השני?
משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסמו לאחרונה את דו"ח הבקרה החצי-שנתי השני לשנת 2024, אשר מסכם את ביצועיהם של כלל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל. בפעם השנייה ברציפות, הדו"ח מציב את ענקית האוטובוסים אגד, שבבעלות קרן ההשקעות קיסטון, בראש טבלת חברות התחבורה הציבורית בישראל, עם ביצועים מרשימים במיוחד.
אגד, בבעלות קרן ההשקעות קיסטון, דורגה שוב במקום הראשון עם ציון מפעיל של 88.92, זאת כאשר הממוצע הארצי עומד על 72.98. בנוסף על השמירה על המקום הראשון, קבוצת אגד גם משפרת משמעותית את הציון מ–83.85 ל–88.92.
הדו"ח, אשר נערך בין יולי לדצמבר 2024, בודק באופן יסודי את איכות השירות של מפעילי התחב"צ באמצעות מערכת בקרה רחבה הכוללת ניטור אלקטרוני של מיליוני נסיעות, סקרים בקרב נוסעים וביקורות תפעוליות בשטח.
הדו"ח, המתפרסם פעמיים בשנה, נועד לבדוק את רמת השירות שמקבל הנוסע הישראלי. במסגרת מדד הבקרה התפעולית - נבדקו עמידה בלוחות זמנים, ניקיון ותחזוקה, אופן התנהלות הנהגים, רמת השירות בעמדות המידע ובמוקדים הטלפוניים, וכן נערך סקר שביעות הרצון הכללית של הנוסעים עצמם.
נאספו נתונים על מעל ל־13.5 מיליון נסיעות מתוכננות, בוצעו מעל ל־56 אלף בדיקות שטח ונאספו יותר מ־58 אלף שאלוני שביעות רצון. הציונים בדו"ח מחושבים באמצעות שקלול של מדדים כמותיים ואיכותיים, ונועדו להוות כלי עבודה חשוב לשיפור מתמיד במערכת התחבורה הציבורית בישראל.
מסקנה מרכזית נוספת העולה מן הדו"ח היא שאגד ממשיכה להוביל ולהציג ביצועים מצוינים במספר פרמטרים משמעותיים במספר רב של אשכולות (אזורים גיאוגרפיים של קווי תחבורה), ובהם: הדרום (ציון 92.53 מהגבוהים בדו"ח כולו, שהוענק בזכות עמידה מצוינת בלוחות זמנים, ניקיון פנימי וחיצוני, ותשתיות מתוחזקות היטב), חיפה עירוני (92.23), ירושלים עירוני (87.987 שיפור של כ־6.6% מהחציון הקודם – הישג משמעותי במיוחד בעיר כה מורכבת תחבורתית), רחובות עירוני (91.31), ורחובות פרברי (87.02).
בחלק מהמקרים מדובר בשיפור של עשרות אחוזים לעומת חציון קודם. כך למשל, באשכול ראשון לציון עירוני, נרשמה עלייה דרמטית של 22.23% בציון לעומת תחילת השנה – מ־73.23 ל־89.51.
אוטובוס של אגד (צילום: קבוצת אגד)
פרמטר חשוב נוסף שנמדד הוא "שיעור אי ביצוע"– כלומר, אחוז הנסיעות שלא יצאו לדרכן או שיצאו בהקדמה/איחור משמעותי. אגד הציגה בפרמטר זה שיעורים נמוכים במיוחד לדוגמא, באשכול אילת עירוני ובינעירוני שיעור אי-הביצוע עמד על 0.18% בלבד, ובאשכולות אחרים כמו חיפה פרברי וירושלים עירוני – הנתונים אף טובים יותר מהממוצע הארצי, שעמד על 1.78%.
תחזוקת האוטובוסים וניקיונם הם מהנושאים המרכזיים שנבדקים בדו"ח. בדיקות אלה כוללות את תקינות המושבים, הרצפה, הניקיון, הימצאות ציוד בטיחות וכיבוי, וכן הצגת שילוט ברור וברמת תחזוקה נאותה.
אגד זכתה להערכה גבוהה במיוחד בתחום זה. בבקרת התחזוקה שיעור הממצאים הלא תקינים של אגד היה מהנמוכים בהשוואה למפעילים אחרים ובבקרות ניקיון פנימי וחיצוני – החברה זכתה לציונים גבוהים ביותר, עם אחוזים בולטים לטובה ביחס לממוצע הארצי.
הדו"ח כולל גם סקר משתמשים ארצי שבו נמדדה שביעות רצון הנוסעים בפועל. אגד הציגה ציוני שביעות רצון גבוהים הן בשירות הנהג, באדיבותו, ובשמירה על נהלי בטיחות, הן בניקיון פנימי שדורג על ידי נוסעים ברמה גבוהה מאוד והן בתחושת ביטחון אישי בזמן הנסיעה – גם באשכולות בינעירוניים וגם באזורים צפופים.
בדו"ח הוצגו בדיקות שנערכו למוקדי המידע הטלפוניים של כל מפעיל כללו פרמטרים כגון זמן המתנה, אדיבות הנציגים, דיוק בתשובות והנגשת המידע. גם כאן אגד בלטה לטובה עם ציון של 4.7 מתוך 5, ציון משוקלל גבוה שמעיד על תודעת שירות גבוהה והיערכות תפעולית נכונה.
בנוסף אגד ממשיכה להשקיע בתחזוקת התחנות והעמדות לאורך הקווים, ועל פי הדוח בקטגוריה של עמדות שירות לאורך הקווים (כגון תחנות מרכזיות ועמדות "על הקו"), אגד קיבלה את הציון הגבוה ביותר האפשרי – 5.0 – בכלל הפרמטרים: מיקום נכון, תצוגת מידע, זמינות נציגים ואיכות השירות. בתחום השירות לאובדן חפצים קיבלה החברה ציון של 4.8, ובתחום אי הניקיון החריג באוטובוסים הציגה אגד ירידה של כמעט 50% במספר החריגות לעומת החציון הקודם – מ־4,975 ל־3,023 בלבד.
איך מתחרות אחרות נראות בהשוואה? הציון הענפי נותר ללא שינוי בהשוואה לחציון הקודם (חציון 1 2024) כאשר הציון של שתי חברות הורע משמעותית (חברת דן וחברת תנופה) ואילו שאר החברות שיפרו ביצועים. במקום השני דורגה חברת סופרבוס עם ציון מפעיל של 85.33 ואחריה קבוצת נתיב אקספרס עם ציון מפעיל משוקלל של 81.81.
מעניין לראות את נתוני הבקרה בירושלים, בה מתקיים מצב ייחודי של שלושה מפעילים, אשר מעניקים שרות לאותו אזור, וגם בו אגד מובילה מול החברות המתחרות בפער משמעותי (אגד ירושלים- 87.97 , סופרבוס ירושלים -81.6 , אקסטרה ירושלים – 73.14 ).
כמו כן, אגד מפעילה את שירות התחבורה הציבורית ב-8 מתוך 10 הערים המובילות (דימונה, חיפה, ראשל"צ, ירושלים, רחובות עירוני, רחובות פרברי, חדרה וחולון). העיר שבה ניתן שרות תחבורה הציבורי העירוני הטוב ביותר בארץ הינה דימונה, שם מפעילה אגד את השירות.
אחת הנקודות המרכזיות בדו"ח היא ההתמודדות עם אתגרים ביטחוניים – שיבושי GPS, מלחמה בדרום ובצפון הארץ, חסימות כבישים ואירועים חריגים. אגד נדרשה להתמודד עם הפסקת קווים, שינוי מסלולים והתאמות תפעוליות בזמן אמת – ובכל זאת הצליחה לשמור על רמת שירות גבוהה ולשפר את מרבית המדדים החיוניים.
במשרד התחבורה מבהירים כי הדו"ח משפיע הניקוד במכרזים עתידיים, כמו גם על סנקציות ופעולות שיפור מול כל מפעיל. הדו"ח מהווה גם כלי חשוב עבור הנוסעים – כדי להבין מי מספק שירות טוב יותר. אגד, לפחות לפי הדו"ח הזה, ממשיכה להוביל – עם ביצועים מרשימים כמעט בכל פרמטר, הן אלו הנבדקים באופן מדיד על ידי משרד התחבורה, והן אלו הנמדדים בסקרי שביעות רצון שהקיפו אלפי משתמשים.
גלעד ריקלין, מנכ"ל קבוצת אגד, מסר: "אנחנו שמחים לראות את אגד ממשיכה להוביל את התחבורה הציבורית בישראל, וגאים על הציונים הגבוהים המשתקפים בדו"ח של משרד התחבורה. שירות איכותי ואמין הוא הבסיס לתחבורה ציבורית, והמדדים הגבוהים שלנו משקפים תהליך של השקעה מתמשכת בשיפור השירות לנוסע, זאת לנוכח האתגרים הביטחוניים הרבים שהתמודדנו איתם לצד שירות מילואים פעיל של מאות מעובדי אגד. אני מודה לאלפי עובדי אגד שבזכותם אנחנו ממשיכים להשתפר ולספק תחבורה ציבורית איכותית לציבור הנוסעים בכל רחבי הארץ".
עוד ב-
גלעד ריקלין (צילום: גל חרמוני)
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.בושה למדינהאני 04/2025/20הגב לתגובה זו0 0גועל נפש, כבר העלתם מחירים שנה שעברה, אז עכשיו מעלים ב33% , זה עושק לאור יום , תתביישו לכם, איך מעבירים את זה בכלל , איך מעלה ברמת אחוזים כזו גבוהה ופוגעים בציבור???? איך???? בושה וחרפה מדינת ישראל !!!!!!!!!!!!!!!סגור



