טלוויזיה

מהפכה בטלוויזיה בישראל: זה מה שיקרה לערוצים המרכזיים

אושר סופית: הוראת שעה שתאפשר לערוצים הייעודיים לעלות למערך עידן פלוס. שר התקשורת, שלמה קרעי: "בזכות החוק הזה יקבלו את כל הערוצים למערך עידן פלוס. המטרה היא להרחיב את מעגל ההתראות במלחמה, החדשות והמידע לכלל האוכלוסייה"   
מערכת ice |  2
טלוויזיה (צילום shutterstock)
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, של חבר הכנסת אריאל קלנר. 41 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 31 שהתנגדו. בחוק הזה ערוץ 12 ו-13 מקבלים את ההטבה הכי גדולה. ההטבה לערוץ 14, ערוץ 9 והערוץ הערבי קיימת – אבל קיימת סך הכול לחודשיים.
מוצע לקבוע הוראת שעה אשר תחל ביום 7 באוקטובר 2023 ותעמוד בתוקפה עד יום 31 בינואר 2025 לפיה כלל הערוצים המסחריים ותחנות הרדיו יהיו פטורים מתשלום דמי הפצה בשל הפצת שידוריהם באמצעות מערך עידן פלוס. בהתאם לכך, מוצע להעלות את הערוצים הייעודיים למערך עידן פלוס, תוך קביעת הסדר למימון באמצעות סגירת המרבב (מערכת ההפצה של מספר ערוצי טלוויזיה המשדרת אותם באוויר) הראשון של המערך.

חוק הפצת השידורים יתוקן כך שיחייב להעלות את הערוצים הייעודיים לעידן פלוס מה-7 באוקטובר. מאז ה-7 באוקטובר, פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", יהיו הערוצים המסחריים פטורים כאמור מתשלום דמי הפצה, ואת העלות יכסו תאגיד השידור, ערוץ הכנסת ואוצר המדינה. זאת, באמצעות כסף שייחסך מסגירת המרבב הראשון של עידן פלוס. המימון לסגירתו נקבע גם הוא בהצעה, כך ששליש מהעלות ישלם התאגיד, שליש אוצר המדינה ושליש ימומן מכספי קשת ורשת.  
עוד נקבע במסגרת ההצעה, כי הערוצים הזעירים והייעודיים לא יחויבו להעביר לפלטפורמות את השידור החי שלהן בחינם. המרבב הראשון ייסגר עד סוף ינואר 2025 ושר התקשורת יפרסם על כך הודעה ברשומות. במידה שהמרבב הראשון לא ייסגר עד אותו מועד – הגורם המפעיל, נכון להיום הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, יישא בעלויות דמי ההפצה של הגופים הפטורים מתשלום דמי הפצה, מסכום שיעביר אוצר המדינה לשם כך. 
יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן: "בחוק הזה ערוץ 12 ו-13 מקבלים את ההטבה הכי גדולה. ההטבה לערוץ 14, ערוץ 9 והערוץ הערבי קיימת – אבל קיימת סך הכול לחודשיים. לא יכול להיות שערוץ פרטי יממן שירות ממשלתי. עד היום הערוצים הפרטיים מימנו את עידן פלוס. אם רוצים להפסיק את התשלום של ערוצי 12 ו-13 שהוא לא הגיוני, ואם הממשלה רוצה שירות של עידן פלוס היא צריכה למממן אותו. על מנת לעשות זאת צריך לסגור את המרבב הראשון, וסגירתו תחסוך לתאגיד השידור 5 מיליון שקל בשנה. פתרנו את כולם מתשלום – כולל ערוצים 12 ו-13. עשינו פה משהו זמני כדי שהממשלה תבוא עם הסדר קבוע – פעם אחת ולתמיד".   
שר התקשורת, שלמה קרעי: "בזכות החוק הזה יקבלו את כל הערוצים לעידן פלוס. אין לכם מושג מה החוק הזה אומר אם אתם טוענים שהוא פוגע באוכלוסיות מוחלשות. החוק הזה בא להוסיף את כל הערוצים למערך של האוכלוסיות המוחלשות. יש את האוכלוסייה דוברת הרוסית והערבית וצופי ערוץ 14 שאין להם במערך עידן פלוס את הערוצים. המטרה היא להרחיב את מעגל ההתראות במלחמה, החדשות והמידע לכלל האוכלוסייה".  
ח"כ אריאל קלנר, יוזם ההצעה: "מגוון דעות זה לא רק צורך דמוקרטי, זה יכול למנוע גם אסונות. היום זה צעד נוסף להגביר את המגוון כדי שלאנשים שיש להם עידן פלוס יהיו בשלט עוד כמה ערוצים. יהיה מגוון בתקשורת, גם דעות שאתם לא אוהבים – יישמעו".   
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב–2012, קובע אילו שידורים יופצו באמצעות מערך תחנות השידור הספרתיות, עידן פלוס. בשידורי הטלוויזיה המופצים באמצעות המערך אפשר לצפות באמצעות ממירים ייעודיים, והם אינם מחייבים תשלום תקופתי לבעלי הרישיונות לשידורי כבלים ולשידורי לוויין. 
נוכח המצב הביטחוני השורר בישראל מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, התגבר הצורך להנגיש עבור הציבור את שידוריהם של כלל גופי השידור, כך שכל אדם יוכל לקבל התראות והודעות מגורמי הביטחון באמצעות גוף השידור שאליו הוא חשוף. הצעת החוק המתפרסמת בזה נועדה להבטיח כי לציבור הישראלי תהיה נגישות לכלל שידורי הטלוויזיה והרדיו הישראליים הכוללים התראות והודעות כאמור באמצעות מערך עידן פלוס".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    עידן +? עידן - ומטה. כבר חודשים שיש
    שלום, נוף הגליל 08/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בקושי קליטה אצלי במכשיר בגלל המלחמה (ככה אמרו לי בשירות לקוחות).
    סגור
  • 1.
    ה 7 לאוקטובר 23 כבר עבר אם לא שמתם לב
    אור 08/2024/06
    הגב לתגובה זו
    4 0
    קראתי את כל גיבוב המילים המוזר הזה, הכלתי למעלה כדי לבדוק שלא בטעות נכנסתי לכתבה מלפני שנה. ויש לי חדשות בשבילכם אנשי החדשות - ל"עמך" אין מושג מה אתם רוצים מהחיים שלנו, ומי זה בכלל עידן פלוס. למי שאין טלויזיה חכמה קנה סטרימר ויש לנו את הערוצים שאנחנו רוצים. בלי טובות. היה לי אמנם קצת קשה לא לראות את האולימפידה בחי, אבל איזה כיף לא לשמוע את הקשקשת של הקריינים.
    סגור