בארץ

מהפכה בפינוי האשפה בישראל: זה מה שיקרה ליד הבית שלכם

המשרד להגנת הסביבה מקדם תחבורה ירוקה - לראשונה עם משאיות אשפה חשמליות ומונעות מימן: המשרד מפרסם קול קורא לסיוע לבעלי משאיות אשפה, לרבות רשויות מקומיות ואשכולות, לרכוש משאיות אשפה מאופסות פליטות בתקציב של 10 מיליון שקל
מערכת ice |  1
פינוי אשפה-אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל, קובי גדעון)
המשרד להגנת הסביבה מפרסם קול קורא לסיוע לבעלי משאיות אשפה, רשויות מקומיות ואשכולות ברכישת משאיות איסוף אשפה מאופסות פליטות במטרה לצמצם את זיהום האוויר ואת פליטות גזי החממה מתחבורה הפוגעים באיכות החיים ובבריאות הציבור והסביבה. לשם כך הקצה המשרד להגנת הסביבה 10 מיליון שקל מתקציב קרן הניקיון למשאיות אשפה מונעות חשמל או מימן.
משאיות לאיסוף אשפה בישראל מונעות ברובן בדיזל, דבר הגורם לפגיעה באיכות האוויר בקרבת אוכלוסייה, למטרדי רעש וכן מגביר את פליטות גזי החממה ומאיץ את משבר האקלים. העלות החיצונית המשקית הכוללת של משאיות כבדות (מעל 3.5 טונות) בישראל כתוצאה מנזקי פליטות מזהמי אוויר וגזי חממה היא 2.1 מיליארד שקל בשנה. עלות הזיהום ממשאיות אלו מהווה 29% מהעלות הכוללת של תחבורה הכבישית למרות שהן אחראיות רק על 6% מהנסועה הכוללת. אחוז הפליטה של  NOX (תחמוצות חנקן) ו-PM2.5 ממשאיות ביחס לסך הפליטה הכבישית הוא 40% ו-24.7% בהתאמה.
 
משאיות אשפה מאופסות פליטות - חשמליות או מונעות מימן - הן בעלות פוטנציאל רב לצמצום פליטות מזהמים אלו, אך הן יקרות כיום ביחס למשאיות אשפה המונעות בדיזל. לכן המשרד להגנת הסביבה מקדם מעבר לחלופה נקייה על ידי סיוע לתמיכה ברכישתן למי שיוביל את השינוי.
בישראל לא פועלות כיום משאיות אשפה מאופסות פליטות - חשמליות או מימניות. תמיכת המשרד להגנת הסביבה ברכישת משאיות אלו תסייע בהורדת חסמים המקשים על חדירת טכנולוגיה חדשה לציי הרכבים הכבדים בישראל, בהגברת החשיפה הציבורית לטכנולוגיה זו ובהפחתת מפגעי זיהום האוויר והרעש בריכוזי האוכלוסייה ופליטות גזי החממה מסקטור הרכבים הכבדים.
בנוסף, תמיכת המשרד מסייעת למדינת ישראל בעמידה בהתחייבויות הבין-לאומיות להפחתת פליטות מציי רכב כבדים. כאשר בדצמבר שעבר במסגרת ועידת האקלים בדובאי COP 28, חתמו השרה להגנת הסביבה ושרת התחבורה על מזכר הבנות בין-לאומי להצטרפות ישראל למחויבות גלובלית לאיפוס פליטות מציי רכב כבד ובכך להירתם למאבק הבין-לאומי בשינוי האקלים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פלפלים מתובלים בסולר
    A 09/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה כלום לעומת הפלפלים עם ארומה של סולר. עשרות שנים יש את התופעה הזאת .
    סגור