ויראלי

דרמה בגן החיות התנכ"י: החיה הזו תנצל מסכנת הכחדה?

טופאק הקרנף עולה לירושלים: במבצע מורכב, הועבר טופאק, קרנף רחב שפה שנולד בספארי ברמת גן, אל גן החיות התנ"כי בירושלים. המעבר התבצע במסגרת תוכנית הרבייה של ארגון גני החיות האירופאי (EAZA) לשימור המין הנמצא בסכנת הכחדה, בה חברים שני גני החיות. משמעות השם טופאק- לוחם בסוואהילי
מערכת ice |  1
קרנפים (צילום פלאש 90)
טופאק, קרנף רחב שפה זכר בן 8 עבר מהספארי ברמת גן לגן החיות התנכ"י בירושלים. העברה של קרנף במשקל שני טונות מורכבת ודורשת תהליך ארוך בו לימד צוות הטיפול בספארי את טופאק להיכנס בנחת אל ארגז הנסיעה ולשהות בו רגוע ובטוח.
ההכנה של טופאק לקראת ההעברה נעשתה באמצעות אימון, כלי חשוב מאוד בגני חיות, העושה שימוש באמצעות חיזוקים חיובי- בדרך כלל אוכל או נשנוש טעים, כך שבעל החיים לומד לבצע פעולות פשוטות המאפשרות למטפלים לטפל בו בצורה רגועה, ללא מתח או צורך בהרדמה שכרוכה בסיכון עבור בעלי חיים גדולים בפרט.

בספארי קיים גרעין רבייה של הקרנפים רחבי השפה, והם מתרבים בו משנת 1973, כאשר נכון לשנת 2024 עדר הקרנפים מונה 9 קרנפים: עטרי, אב הגורים, מאיה, קרנבלה, קרן פלס ובנותיה קיפנזי וקמילי, ריהאנה ובתה רייני-רפיקי ואחרון חביב- מפנזי, שהגיע לאחרונה אל הספארי מגן החיות בליל שבצרפת, כדי להפוך לקרנף המרביע, בשל הריחוק הגנטי שלו ממשפחת הקרנפים שבספארי
טופאק הוא קרוב משפחתן של שאר הקרנפיות בעדר בספארי. כדי לשמור על השונות הגנטית החיונית לבריאותם של הפרטים בעדר ולבריאות האוכלוסייה בגני החיות רצוי שהנקבות יתעברו מזכר שאינו בן משפחתן. 
בגן החיות התנ"כי נמצאת ה"רווקיה", הדואגת לשמור על קרנפים שאינם מיועדים לרבייה, כחלק מתוכנית השימור של ארגון גני החיות האירופאי. טופאק מצטרף  לקרנף עידן ("אינו"), שהגיע גם הוא מגן החיות בליל שבצרפת. המעבר של טופאק לגן החיות התנ"כי מהווה סגירת מעגל, שכן אימו, טנדה, גדלה בגן החיות התנ"כי, עד שעברה לפני שני עשורים לספארי, כחלק מתוכנית הריבוי לשימור המין.
קרנפים רחבי שפה חיים בסוואנות האפריקניות, לרוב בסמוך למקורות מים. הם בין בעלי החיים היבשתיים הגדולים ביותר וזכרים בוגרים יכולים להגיע אפילו למשקל של 4 טונות. השפתיים שלהם מלבניות ורחבות ועל כן הם קרויים קרנף רחב שפה. השם קרנף לבן נובע משיבוש שמו של הקרנף בשפה אפריקנס במדוברת בדרום אפריקה. המילה Wide שפירושה רחב, הוחלפה עם הזמן במילה Wit  פרושה לבן.

צילום: מיטל צביאלי
כך, הקרנף קיבל את שמו Rhinoceros White ובמקביל הקרנף צר השפה קיבל את השם קרנף שחור. לקרנפים רחבי שפה שתי קרניים הממוקמות במרכז הפנים כשהעליונה קטנה יותר. הקרן הגדולה ארוכה ודקה יותר בנקבות מאשר בזכרים, מכיוון שהן צריכות להגן על הגורים שלהן. יש לציין כי מדובר בבעל חיים שנמצא בסכנת הכחדה בגלל ציד לא חוקי בשל האמונה התפלה שלקרן הקרנף סגולות רפואיות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אני חשבתי על חיה אחרת!!!!
    אנצי!!!! 10/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשאמרו חיה בסכנת הכחדה אני חשבתי על פנדה!!!!
    סגור