מדדים ומחקרים

העסקים בישראל קורסים: מסגרת האשראי גורמת לנזק אדיר

סקר חדש מצא שכ-70% מבעלי העסקים מעידים: מסגרות האשראי מקשות עלינו, דרוש פתרון עדכני לתשלומים, 13.2 אחוז מהמשיבים ציינו כי למעלה מ80% מהפעילות העסקית שלהם מתבצעת באמצעות צ'קים, 67.3 אחוז מהמשיבים היו מעוניינים לשלם את תשלומי העירייה באמצעי תשלום דיגיטלי שאינו תופס את מסגרת האשראי

מערכת ice |  8
משיכת כספים מכרטיס האשראי (צילום shutterstock)
מנתונים שהתקבלו ממחקר שנערך על ידי התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה בשיתוף עם חברת הפינטק וי-צ'ק מצטיירת תמונה עגומה - בעלי העסקים חשים כי מסגרות האשראי חונקות אותם והשימוש בצ'קים מנייר אינו מתאים לעידן הנוכחי. על פי המחקר, כ-70% מבעלי העסקים חשים שמסגרת האשראי פוגעת בתפעול השוטף של העסק ובצמיחתו, וכ-40% מבעלי העסקים מגיעים לתקרת מסגרת האשראי שלהם. עוד עולה מהמחקר כי 36% מבעלי העסקים מעבירים את התקבולים והתשלומים שלהם באמצעות צ'קים, מה שדורש מהם לנהל מערך גביה ושמירה מורכב ויקר.  
על פי נתוני בנק ישראל, בשנה האחרונה עברו בישראל 816 מיליארד שקל באמצעות צ'קים, זאת למול כ-400 מיליארד באמצעות כרטיסי אשראי. הסיבה לשימוש המשמעותי כל-כך בצ'קים, היא שכיום זה אמצעי התשלום היחידי שעדיין יכול לספק פריסה לתשלומים או תשלום נדחה ללא תפיסת מסגרת אשראי וללא עלויות נוספות.

על פי תוצאות הסקר שנערך בקרב בעלי עסקים החברים בהתאחדות המלאכה והתעשייה, עולה כי 40% מהמשיבים עדין מעבירים את תשלומי השכירות החודשית באמצעות צ׳ק נייר ו-65% מהם משלמים כך לספקים. זאת למרות שהשימוש בצ'קים דורש ניהול מוקפד ומסודר, ולמרות שתוצאות אותו הסקר אף העידו כי קרוב למחצית מבעלי העסקים חוו מקרים בהם לא הצליחו לפדות צ'קים.
נתוני חברת הפינטק וי-צ'ק, אשר פיתחה בשנים האחרונות את הצ'ק הדיגיטלי הראשון בישראל, מראים כי בשנתיים האחרונות חל גידול של כ-300% בכמות העסקאות בצ'קים דיגיטליים, ומספר העסקאות ממשיך לגדול בכל חודש. על פי קובי רם, מנכ"ל ומייסד החברה, קיים ביקוש אדיר לאמצעי תשלום דיגיטלי אך כזה שאינו תופס את מסגרת האשראי. "בעלי העסקים אינם יכולים להתבסס על כרטיסי האשראי כמו הצרכן הפרטי, התשלומים שהם מגלגלים הם בסדרי גודל אחרים ואינם מתאימים לכרטיסי אשראי ולמסגרות שלהם." דבריו עולים בקנה אחד עם הנתון שעלה מהמחקר המעיד כי 80% מבעלי העסקים מעוניינים במציאת פתרון שיאפשר להם לשלם את תשלומי המיסים והעירייה בפריסה לתשלומים ולא באמצעות צ'קים. כיום האפשרות היחידה לאותם בעלי העסקים היא או העברה מיידית של כל הסכום או תשלום בכרטיס אשראי, אשר משפיעה באופן ישיר על הוצאות המימון של בעלי העסקים והריביות שהם נאלצים לספוג כתוצאה מכך.
״מנתוני המחלקה הכלכלית של התאחדות המלאכה והתעשיה עולה כי התלות של העסק הקטן באשראי לצורך פעילותו השוטפת היא גדולה - 56% מהעסקים הקטנים והבינוניים נזקקו לאשראי בשנת 2022 למטרות השקעה או הון חוזר. אין ספק כי האשראי לעסקים אלה מהווה חמצן שבלעדיו העסקים עלולים לקרוס,״ משתף יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה הפועלת כארגון מעסיקים יציג המאגד למעלה מ- 100,000 בעלי עסקים ועצמאים.
עוד הסביר: "עם זאת ועל אף החשיבות הרבה שיש לאשראי בעסקים אלה, אנו נוכחים לראות שהעסקים הקטנים חוו ירידה משמעותית בהיקף האשראי והדבר מקבל משנה תוקף מנתוני סקירת האשראי לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה, אשר קבעה כי ברבעון הראשון של שנת 2023 האשראי לעסקים קטנים ובינוניים ירד ב-1.7 מיליארד שקל, בעוד האשראי לעסקים גדולים עלה ב-31 מיליארד שקל. עד שהמדינה תואיל בטובה לעזור לעסקים הקטנים ולמצוא פתרונות אשראי נוספים לעסקים אלה, אנו סבורים שאמצעי תשלום דיגיטלי שאינו תופס את מסגרת האשראי יהווה מקור תמיכה להמשך התנהלות העסק ולעידוד צמיחתו".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    תעמיקו את הבור
    יניב 09/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צתנו לעוד אנשים עוד דרכים לפזר. כסף שאין להם שאין מאחורים כלום ושום דבר. אל תתנו לבעל החוב דרכים להתגונן. Bdi ודן את ברדסטרייד עם נונים נכון ל 2018. תתנו לשופטים ומערכת אכיפת החוק את הפריבילגיה לתת לחייב פשוט לא לשלם תמשיכו להקשות על הזכרים לקבל את שלהם והכי חשוב תתנו להם עוד דרכים להתחמק מתשלום. בוא נראה לאן נגיע…. מדינה בקריסה הנהגה מושחתת למה שהחייבים יהיו צדיקים? כשכל עוד עם חודשיים ניסיון יושב בטיקטוק ומסביר איך להתחמק מתשלום חובות זה מעיד עלינו כחברה, בהצלחה ישראל ברוכה הבאה גרמניה
    סגור
  • 7.
    עד שלא יפסיקו עם השוטף
    התנהלות עקומה 09/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יוקר המחיה יאמיר, מישהו צריך לשלם את. הצקים החוזרים והמוסר תשלומים המקולקל. פה בארץ. בכולם אין שוטף למה פה יש? מאות מליוני שקלים מתגלגלים במדינה בלי ערבויות ובתי המשפט תמיד בצד העבריין. עצוב ועלוב
    סגור
  • 6.
    נראה כמו פרסומת ולא מחקר (ל"ת)
    בר 09/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    כל אשראי מכל סוג שהוא צריך לפרוע
    דרורי 09/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאשר מפזרים שיקים, הרי בסופו של דבר צריך לפרוע אותו. אם עסק יצרוך אשראי יותר מיכולת הפרעון שלו, אז מה יועיל הגדלת המסגרת או אמצעי תשלום מחוץ למסגרת?
    סגור
  • 4.
    אפליה מתקנת
    יובלד 09/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כיום הנוסחה לעסק קטן בפרט בתחום המזון היא להישחק .לכן חייב שנויים ותיקןנ ים מרחיקי לכת להבראת העצמאי הקטן
    סגור
  • 3.
    מצוקת מזומנים מי אמר
    לא יעזור 09/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אחרי החגים בואו נראה אתכם עושים גבייה החגיגה רק החלה.הבנקים יחתכו ויהיה כואב
    סגור
  • 2.
    ארץ אוכלת יושביה...
    עצמאי תל אביבי 09/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נמאס לי
    סגור
  • 1.
    אנשים חושבים שאם פתחו עסק מחר הם מיליונרים (ל"ת)
    נפתול 09/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור