מדדים ומחקרים

פריצת דרך היסטורית: בקרוב בחנויות - גלולות למניעת היריון לגברים

מדענים מאוניברסיטת וושינגטון סטייט זיהו גן שהופך זרע באופן זמני לעקר לאחר הסרתו. לגלולה ההיסטורית למניעת היריון לגברים, שצפויה להיות פורצת דרך, לא יהיו תופעות לוואי הורמונליות, והיא עשויה לסייע לשלוט באוכלוסיית יתר של בעלי חיים ולהחליף את הסירוס
מערכת ice |  7
גלולה לגברים (צילום pexels, pixabay)
גלולה חסרת תקדים למניעת היריון לגברים יכולה להיות ממש מעבר לפינה לאחר פריצת דרך גנטית גדולה. מדענים מאוניברסיטת וושינגטון סטייט זיהו גן שהופך זרע באופן זמני לעקר לאחר הסרתו.
צוות המחקר גילה חלבון המקודד על ידי גן זה שנמצא אך ורק ברקמת האשכים של רוב היונקים, אשר הפחית את ספירת הזרע ועיוות את שאר הזרעים כדי להפוך אותם ללא מסוגלים להפרות ביצית בעת שינוי. לגלולה ההיסטורית למניעת היריון, שצפויה להיות פורצת דרך, לא יהיו תופעות לוואי הורמונליות, והיא עשויה לסייע בנוסף לשלוט באוכלוסיית יתר של בעלי חיים ולהחליף את הסירוס.
באופן מכריע, ערעור היציבות של חלבון הפוריות אינו קבוע, כלומר הזרע יתאושש ברגע שהאדם או החיה יפסיקו לקחת את הטיפול. מדענים כינו את התגלית כבעלת פוטנציאל חשוב לעתיד המין האנושי. במחקרם זיהו החוקרים ביטוי של גן בשם Arrdc5 ברקמת האשכים של עכברים, חזירים, בקר ובני אדם.
למרות שמטרות מולקולריות אחרות נראו בעבר לפתח אמצעי מניעה זכריים, הגן Arrdc5 הוא ספציפי לאשכים זכריים וניתן למצוא אותו במספר מינים בעלי דם חם. החוקרים מצאו כי הסרת הגן הובילה לאי פוריות משמעותית על ידי גרימת מצב הידוע בשם oligoasthenoteratospermia - או OAT.
מצב זה הוא האבחנה השכיחה ביותר של אי פוריות גברית בבני אדם, מה שמוביל לירידה בכמות הזרע המיוצר כמו גם שהזרע איטי יותר ומעוות בצורתו, כך שהזרע אינו מסוגל להתמזג עם ביצית . צוות ה-WSU צפה בעכברים זכרים חסרי הגן ומצא שהם מייצרים 28% פחות זרע, שגם נע פי 2.8 לאט יותר מאשר בעכברים רגילים.
כמעט כל הזרע בעכברים חסרי הגן Arrdc5 (98%) היו מעוותים, עם ראש ואמצע חלקים לא תקינים. נראה כי תוצאות המחקר מצביעות על כך שהחלבון המקודד על ידי גן זה חיוני לייצור תקין של זרע. צוות ה-WSU מתכנן כעת לעבוד על עיצוב תרופה שתעכב את הייצור או התפקוד של חלבון זה.
עם זאת, שיבוש הפונקציות של חלבון זה לא ידרוש שום הפרעה הורמונלית, מכשול מרכזי בהתחשב בתפקידים המרובים של טסטוסטרון מעבר לייצור זרע אצל גברים, כולל בניית מסת העצם וחוזק השרירים וכן ייצור תאי דם אדומים. הצוות גם אומר שעיצוב תרופה שמכוונת רק לחלבון זה יהפוך אותו להפיך בקלות כאמצעי מניעה.
"המחקר מזהה את הגן הזה בפעם הראשונה כמתבטא רק ברקמת האשכים, בשום מקום אחר בגוף, והוא מתבטא על ידי מיני יונקים מרובים", אומר ג'ון אוטלי, מחבר המחקר ופרופסור בבית הספר למדעי הביולוגי המולקולריים של WSU, "כאשר הגן הזה מושבת או מעוכב אצל זכרים, הם מייצרים זרע שאינם יכולים להפרות ביצית, וזה יעד מרכזי להתפתחות אמצעי מניעה לגברים".
"אתה לא רוצה למחוק את היכולת ליצור זרע אי פעם - פשוט תפסיק את יצירת הזרע שנעשה בצורה נכונה", מוסיף מחבר המחקר, "אז, בתיאוריה, אתה יכול להסיר את התרופה והזרע יתחיל להיבנות שוב כרגיל".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    נייס
    ניסים 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אישתי סובלת שנים מהגלולות שלה, אם אין תופעות לוואי לגברים(ואפילו אם יש) אני אקח בשמחה
    סגור
  • 5.
    שיביא את זה ליתושים יש יותר מידי בעולם (ל"ת)
    העם 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • חחחח אהבתי
    אנונימית 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משעשע
    סגור
  • 4.
    מקווי שיחלקו בחינם ליוצאי מגרב
    גרב סרח 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אלה ממש מכה, בישראל, ובאירופה
    סגור
  • 3.
    כתבה מהעתיד2
    כתבה מהעתיד2 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    "אישה נכנסה להריון למרות שימוש באמצעי מניעה" תושבת נתניה נכנסה להריון לא מתוכנן, למרות שבן זוגה השתמש הגלולות. הילד נולד עם בעיות בריאותיות עקב פגיעה התאי זרע. המנכ"ל בתגובה- זה יכול לקרות אבל זה מאוד נדיר האישה בתגובה- פתאום בחודש תשיעי הבנתי שמשהו לא בסדר בגוף שלי ויומיים אחרי נולד לי ילד, אני לא מבינה איך זה קרה. בנוסף לא ידוע מי האבא של הילד. להמשיך.. לצוות של ice תשמרו את זה כדאי שלא תטרחו לכתוב כתבה מאפס
    סגור
  • 2.
    כתבה מהעתיד
    כתבה מהעתיד 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    "בשל טעות ביצור אמצעי מניעה לגברים חברת wsu אלפי גברים סורסו" חברת wsu שהיא חברה פורצת דרך בתחום האמצעי מניעה לגברים, תאלץ לשלם פיצויים בסך מיליוני שקלים על עיקור של אלפי גברים. המנכ"ל בתגובה- הייתה תקלה בפס ייצור גברים בורים בתגובה- לא האמנו שזה יכול לקרות לנו.
    סגור
  • 1.
    ואחרי כמה שנים מופיע הסרטן? (ל"ת)
    מיכאל 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור