מדדים ומחקרים

תחזית מדאיגה: "ישראל דוהרת אל נקודת האל-חזור"

עתיד עגום: פרופ' דני בן דוד מזהיר שאם לא יהיה שינוי בהתנהלות המגזר החרדי, ישראל תהפוך למדינת ענייה ונחשלת
מערכת ice | 
חרדים (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
פרופסור דני בן דוד, נשיא מוסד שורש למחקר כלכלי חברתי וכלכלן בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב, התראיין לאתר מאקו וסיפק תמונה עגומה לעתיד ישראל. מחקר שבחן מגמות דמוגרפיות בישראל מצא שבעוד עשרות לא רבות של שנים ישראל תהפוך לאחת מהמדינות הכי צפופות ועניות בעולם – "ישראל דוהרת אל נקודת האל-חזור הדמוגרפית-דמוקרטית. אי אפשר יהיה להחזיק את המשק. הסיפור הולך להתפוצץ".
פרופ' בן דוד כי הבעיה עם הגידול בדמוגרפיה הוא שהקבוצות העיקריות שאחריות על הגידול, והחרדים בראשם, סובלות מחינוך ברמה של מדינת עולם שלישי. "אי אפשר יהיה להחזיק את המשק אם נמשיך להתעלם מרמת החינוך במגזר החרדי", הוא מזהיר.
"אי אפשר יהיה להחזיק את המשך אם נמשיך להתעלם מרמת החינוך במגזר החרדי", המשיך להזהיר והסביר. "ילדים שלא מקבלים השכלה לא יוכלו לתרום לפריון במדינה. קומץ קטן יאלץ לממן מערכת בריאות, רווחה או צבא. אם זה יקרה בישראל, מדינת ישראל לא תהיה".
אזהרתו לא מתייחסת רק לעניין לימודי הליבה, אלא גם לביטחון. "מיקומה של ישראל באחד האזורים המאתגרים ביותר בעולם מחייב שיהיה לה צבא חזק כדי להתקיים, עם כל המשתמע מכך לגבי קיומה הפיזי של ישראל בעתיד".
בשנים האחרונות ישנם ניסיונות לשלב את האוכלוסייה החרדית במגזר התעסוקתי ואף בגיוס לצבא, אך גם פה פרופ' בן דוד לא אופטימי – "אין קיצורי דרך בחיים: מרבית הילדים שנמנעו מהם לימודים ליבה רציניים לא יוכלו לסגור את הפער אחר כך".
הוא מציע פתרון, אך הדרך להגיע לפתרון לא ידועה – "ישראל זקוקה לילדים חרדים, ביחד עם ילדים מכל הזרמים והסקטורים של החברה, שיגדלו להיות רופאים, מהנדסים ומדענים שיוכלו לשמור על ישראל איתנה כלכלית, עם מערכת בריאות טובה ועם בטחון מפני איומים חיצוניים. רק חינוך יפתור את זה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה