מדדים ומחקרים

מענק של 2,000 שקל לנהגים בישראל? מהפכה בתחבורה שתמנע פקקים

תמריצים כלכליים משנים הרגלי נסיעה: תוצאות מפתיעות מניסוי 'דרך ערך' מצביעות על הפחתה משמעותית של כ-10% במדדי הנסיעות השונים, במיוחד בנסיעות התורמות לגודש כגון נסיעות בין-עירוניות ונסיעות לעבודה עבור מענק של עד 2,000 שקל בשנה
מערכת ice | 
פקק תנועה (צילום freepik)
ניסוי רב-שנתי מהפכני בשם "דרך ערך", שנערך על ידי משרד התחבורה, משרד האוצר וחברת נתיבי איילון, חשף תובנות מרתקות על השפעת תמריצים כלכליים על הרגלי הנסיעה של הישראלים. הניסוי, שהתקיים בין השנים 2019-2023, הציע לנהגים הטבות כספיות של עד 2,000 שקלים בשנה תמורת הימנעות מנסיעה ברכב פרטי בשעות העומס.
על פי כלכליסט, התוצאות, שהוגדרו כ"חיוביות ומעודדות" על ידי צוות המחקר, מצביעות על הפחתה משמעותית של כ-10% במדדי הנסיעות השונים, במיוחד בנסיעות התורמות לגודש כגון נסיעות בין-עירוניות ונסיעות לעבודה.

מעניין במיוחד הוא הממצא כי התגובה לתמריצים הייתה מגוונת בין קבוצות נהגים שונות. נהגים בעלי גמישות גדולה יותר בשעות העבודה ואלו שלהם אלטרנטיבות טובות יותר בתחבורה ציבורית הגיבו בצורה חזקה יותר לתמריצים. עם זאת, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בתגובה לתמריצים בין נהגים ממעמדות סוציו-אקונומיים שונים, ממצא המדגיש את הפוטנציאל הרחב של מדיניות כזו.
לאור ההצלחה הראשונית, נתיבי איילון מקדמת כעת שלב שני של הניסוי, הכולל אלפי נהגים נוספים ומערכת ניטור מתקדמת. שלב זה צפוי לספק תובנות עמוקות יותר, כולל מידע על השימוש בתחבורה ציבורית ומידת התחליפיות בינה לבין השימוש ברכב פרטי. הרחבה זו של המחקר נועדה גם לפתור מגבלות שהיו בשלב הראשון, כגון היעדר קבוצת ביקורת והשפעת תקופת הקורונה על דפוסי הנסיעה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה