רכב
המענקים לנהגים בישראלים יוצאים לדרך: כך תקבלו עד 2,000 שקל
"דרך ערך"- ניסוי התחבורה המתמרץ נהגים באופן כספי, ממשיך לשלב השני, במטרה להעמיק ולבחון את השפעתם של תמריצים כלכליים על דפוסי הנהיגה בישראל
משרדי התחבורה והאוצר, מקדמים בימים אלו את השלב השני של ניסוי התחבורה הלאומי: "דרך ערך", בביצוע חברת נתיבי איילון ובהפעלת חברת פוינטר טלוקיישן בע"מ. "דרך ערך" הינו ניסוי חדשני לניהול ביקושים על-ידי שינוי הרגלי הנסיעה ברכב פרטי, בדגש מיוחד על שעות העומס והגודש בכבישים ולא על-ידי הקמת תשתיות תחבורתיות. זאת, באמצעות מתן תגמול כספי לנהגים ולנהגות.
הניסוי, המתנהל כיוזמה משותפת של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר ובביצוע של נתיבי איילון, מלווה על-ידי כלכלנים מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב ומבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד. לשלב השני של הניסוי, המתחיל כעת, יגויסו בהדרגה אלפי נהגים, אשר ברכבם תותקן מערכת ניטור מתקדמת שתתעד נתוני נסיעה כגון מיקום, משך ומועד הנסיעה. המשתתפים יזכו למענקים כספיים משתנים של עד 2,000 שקל בתקופת הניסוי, בהתאם להרגלי הנסיעה שלהם. זאת, במטרה לעודד שימוש מושכל יותר בכבישים ולהקל על העומס בכבישי המטרופולין.
בחלק הראשון של הניסוי, שהסתיים בסוף שנת 2023, השתתפו כ-10,000 מתנדבים. הממצאים משלב זה, בו נאספו מיליוני תנועות ונתוני נסיעה, מצביעים על שינויים גדולים בדפוסי הנסיעה של נהגים המשתתפים בניסוי. אלו עיקרם: השינוי בהרגלי הנסיעה הוא הדרגתי ומתייצב לאחר כ-10 שבועות מתחילת מתן התמריצים. השינוי מוערך בירידה של כ-10% בממוצע בנסיעות התורמות לגודש, כגון נסיעות בשעות השיא, נסיעות בין-עירוניות, נסיעות למטרופולין ונסיעות עבודה.
הירידה בממוצע הנסיעות מושגת הן על ידי הפחתת כמות הנסיעות והן על ידי הסטת שעות הנסיעה. הנהגים שהפחיתו הכי הרבה את נסיעותיהם היו נהגים שהייתה להם נגישות טובה יותר לתחבורה ציבורית והרגלי נסיעה גמישים, ושתרמו יותר לגודש טרם קבלת התמריצים.
עוד ב-
הממצאים בשלב הראשון של הניסוי תומכים בגישה לפיה ניתן לעודד שינוי בהרגלי נסיעה ולתרום להפחתת הגודש בכבישי ישראל על ידי התמריצים הכספיים שנבחנו בניסוי. עם זאת, חשוב לציין כי אין פתרון אחד לבעיית הגודש, המטרה היא לייצר מכלול של פתרונות בתחום ההיצע: קידום מאסיבי של תחבורה מקיימת (נת"צים ושבילי אופניים) לצד עידוד שימוש בתחבורה ציבורית באמצעות כלכלה התנהגותית. הצורך בשלב שני לניסוי, נבע מהמלצת החוקרים לחיזוק הממצאים החיוביים שעלו בשלב הראשון של הניסוי וכן הרצון לדייק את הניסוי מבחינה מחקרית ולבחון פרמטרים נוספים, תוך הפקת לקחים ומסקנות מהשלב הראשון.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(12):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
9.בהולנד עשו כזה ניסוי, עשרות אלפיםסול 07/2024/23הגב לתגובה זו0 0קיבלו הרבה כסף, אבל הפקקים לא התמעטו והניסו הופסק.סגור
-
8.כל ישראל היא ניסוי אחד גדול (ל"ת)ויקי 07/2024/17הגב לתגובה זו4 0סגור
-
ברוכים הבאים לסדר העולמי החדש (ל"ת)Abc 07/2024/18הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.ניסויישראל בשארי 07/2024/16הגב לתגובה זו0 0איך משתתפים בניסויסגור
-
6.הסיבה שלא שמענו עד עכשיו על הניסוישמחתי לעזור 07/2024/16הגב לתגובה זו4 1זה כיוון שהוא נועד לפריולגים מהמגזר הציבורי (מתנדבים עלאק) והאוצר שההסתדרות דאגה להפחית את ימי העבודה שלהםסגור
- טען עוד
-
5.הסיבה שלא שמענו עד עכשיו על הניסוישמחתי לעזור 07/2024/16הגב לתגובה זו4 0זה כיוון שהוא נועד לפריולגים מהמגזר הציבורי (מתנדבים עלאק) והאוצר שההסתדרות דאגה להפחית את ימי העבודה שלהםסגור
-
4.האמנםרונן 07/2024/16הגב לתגובה זו5 0קם לו ארגון מפזר כסף למקורבים ואומר ניסוי עם הצלחותסגור
-
3.תסבסדו תחב"צאיציק 07/2024/16הגב לתגובה זו8 1גרמניה עשתה ניסוי והורידה עלות חודשית כרטיס אחד לשימוש ברכבת ואוטובוסים במחיר אפסי בחודשי הקיץ והפלא ופלא אנשים הפסיקו לנסוע ברכבסגור
-
למה לאלמה לא 07/2024/17הגב לתגובה זו2 0למה לא לסבסד תחבורה ציבורית למה הם חושבים על כל מיני ניסויים כשאפשר לעשות קודם כול תחבורה וכבישים נורמלים אני מהנדס בונים את כל הכבישים על הפרצוף מראש יודעים כמה רכבים יש אבל מתעקשים שניסע בתחבורה הציבורית הגרוע שלהם עם פקחים מושחתים בכבישים פקוקים עם אנשים מוזרים יאללה שיעשההו כביש נורמלי שבגלל לא יהיה פקקים וזה אפשרי התחבורה ציבורית נורמליתסגור
-
2.שעות עבודהשירי 07/2024/16הגב לתגובה זו7 0אתם יודעים... אני נוסעת למטרופולין בשיא הפקקים לא כי בא לי, לא כי אני נהנת לשמוע מוסיקה בפקקים. אלא בגלל שהמשרד שלי עובד מ9 עד 18. איזה משרד יחזיק אותי אם אגיע מתי שבא לי? ה2000 שקל שלכם יעלו לי במקום עבודהסגור
-
תבצשיר 07/2024/16הגב לתגובה זו2 3סעי בתחבורה ציבורית בגלל נשים כמוך שנסעות למשרד מיותר אזרח שעובד בעבודה שבאמת תורמת לחברה ולתשתיות החשובות במדינה צריך לסבול בפקקיםסגור
-
1.תנועה חכמהדורון ריסר 07/2024/16הגב לתגובה זו2 0הטכנולוגיה משמשת ככלי להפחתת גודש , כמות כלי הרכב בדרכים תעצור אפשרות תנועה .סגור