רכב

המענקים לנהגים בישראלים יוצאים לדרך: כך תקבלו עד 2,000 שקל

"דרך ערך"- ניסוי התחבורה המתמרץ נהגים באופן כספי, ממשיך לשלב השני, במטרה להעמיק ולבחון את השפעתם של תמריצים כלכליים על דפוסי הנהיגה בישראל
מערכת ice |  12
אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ רוני שוצר)
משרדי התחבורה והאוצר, מקדמים בימים אלו את השלב השני של ניסוי התחבורה הלאומי: "דרך ערך",  בביצוע חברת נתיבי איילון ובהפעלת חברת פוינטר טלוקיישן בע"מ. "דרך ערך" הינו ניסוי חדשני לניהול ביקושים על-ידי שינוי הרגלי הנסיעה ברכב פרטי, בדגש מיוחד על שעות העומס והגודש בכבישים ולא על-ידי הקמת תשתיות תחבורתיות. זאת, באמצעות מתן תגמול כספי לנהגים ולנהגות. 
הניסוי, המתנהל כיוזמה משותפת של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר ובביצוע של נתיבי איילון, מלווה על-ידי  כלכלנים מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב ומבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד. לשלב השני של הניסוי, המתחיל כעת, יגויסו בהדרגה אלפי נהגים, אשר ברכבם תותקן מערכת ניטור מתקדמת שתתעד נתוני נסיעה כגון מיקום, משך ומועד הנסיעה. המשתתפים יזכו למענקים כספיים משתנים של עד 2,000 שקל בתקופת הניסוי, בהתאם להרגלי הנסיעה שלהם. זאת, במטרה לעודד שימוש מושכל יותר בכבישים ולהקל על העומס בכבישי המטרופולין.

בחלק הראשון של הניסוי, שהסתיים בסוף שנת 2023, השתתפו כ-10,000 מתנדבים. הממצאים משלב זה, בו נאספו מיליוני תנועות ונתוני נסיעה, מצביעים על שינויים גדולים בדפוסי הנסיעה של נהגים המשתתפים בניסוי. אלו עיקרם: השינוי בהרגלי הנסיעה הוא הדרגתי ומתייצב לאחר כ-10 שבועות מתחילת מתן התמריצים. השינוי מוערך בירידה של כ-10% בממוצע בנסיעות התורמות לגודש, כגון נסיעות בשעות השיא, נסיעות בין-עירוניות, נסיעות למטרופולין ונסיעות עבודה.
הירידה בממוצע הנסיעות מושגת הן על ידי הפחתת כמות הנסיעות והן על ידי הסטת שעות הנסיעה. הנהגים שהפחיתו הכי הרבה את נסיעותיהם היו נהגים שהייתה להם נגישות טובה יותר לתחבורה ציבורית והרגלי נסיעה גמישים, ושתרמו יותר לגודש טרם קבלת התמריצים. 
הממצאים בשלב הראשון של הניסוי תומכים בגישה לפיה ניתן לעודד שינוי בהרגלי נסיעה ולתרום להפחתת הגודש בכבישי ישראל על ידי התמריצים הכספיים שנבחנו בניסוי. עם זאת, חשוב לציין כי אין פתרון אחד לבעיית הגודש, המטרה היא לייצר מכלול של פתרונות בתחום ההיצע: קידום מאסיבי של תחבורה מקיימת (נת"צים ושבילי אופניים) לצד עידוד שימוש בתחבורה ציבורית באמצעות כלכלה התנהגותית. הצורך בשלב שני לניסוי, נבע מהמלצת החוקרים לחיזוק הממצאים החיוביים שעלו בשלב הראשון של הניסוי וכן הרצון לדייק את הניסוי מבחינה מחקרית ולבחון פרמטרים נוספים, תוך הפקת לקחים ומסקנות מהשלב הראשון.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    בהולנד עשו כזה ניסוי, עשרות אלפים
    סול 07/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קיבלו הרבה כסף, אבל הפקקים לא התמעטו והניסו הופסק.
    סגור
  • 8.
    כל ישראל היא ניסוי אחד גדול (ל"ת)
    ויקי 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • ברוכים הבאים לסדר העולמי החדש (ל"ת)
    Abc 07/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    ניסוי
    ישראל בשארי 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך משתתפים בניסוי
    סגור
  • 6.
    הסיבה שלא שמענו עד עכשיו על הניסוי
    שמחתי לעזור 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    4 1
    זה כיוון שהוא נועד לפריולגים מהמגזר הציבורי (מתנדבים עלאק) והאוצר שההסתדרות דאגה להפחית את ימי העבודה שלהם
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    הסיבה שלא שמענו עד עכשיו על הניסוי
    שמחתי לעזור 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זה כיוון שהוא נועד לפריולגים מהמגזר הציבורי (מתנדבים עלאק) והאוצר שההסתדרות דאגה להפחית את ימי העבודה שלהם
    סגור
  • 4.
    האמנם
    רונן 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    קם לו ארגון מפזר כסף למקורבים ואומר ניסוי עם הצלחות
    סגור
  • 3.
    תסבסדו תחב"צ
    איציק 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    8 1
    גרמניה עשתה ניסוי והורידה עלות חודשית כרטיס אחד לשימוש ברכבת ואוטובוסים במחיר אפסי בחודשי הקיץ והפלא ופלא אנשים הפסיקו לנסוע ברכב
    סגור
  • למה לא
    למה לא 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    למה לא לסבסד תחבורה ציבורית למה הם חושבים על כל מיני ניסויים כשאפשר לעשות קודם כול תחבורה וכבישים נורמלים אני מהנדס בונים את כל הכבישים על הפרצוף מראש יודעים כמה רכבים יש אבל מתעקשים שניסע בתחבורה הציבורית הגרוע שלהם עם פקחים מושחתים בכבישים פקוקים עם אנשים מוזרים יאללה שיעשההו כביש נורמלי שבגלל לא יהיה פקקים וזה אפשרי התחבורה ציבורית נורמלית
    סגור
  • 2.
    שעות עבודה
    שירי 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אתם יודעים... אני נוסעת למטרופולין בשיא הפקקים לא כי בא לי, לא כי אני נהנת לשמוע מוסיקה בפקקים. אלא בגלל שהמשרד שלי עובד מ9 עד 18. איזה משרד יחזיק אותי אם אגיע מתי שבא לי? ה2000 שקל שלכם יעלו לי במקום עבודה
    סגור
  • תבצ
    שיר 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סעי בתחבורה ציבורית בגלל נשים כמוך שנסעות למשרד מיותר אזרח שעובד בעבודה שבאמת תורמת לחברה ולתשתיות החשובות במדינה צריך לסבול בפקקים
    סגור
  • 1.
    תנועה חכמה
    דורון ריסר 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הטכנולוגיה משמשת ככלי להפחתת גודש , כמות כלי הרכב בדרכים תעצור אפשרות תנועה .
    סגור