מדדים ומחקרים

תשעה באב 2024: מה כדאי לאכול? כך תתכוננו לצום

אז השאלה שנשאלת לקראת היום הקדוש היא כיצד להתכונן תזונתית לצום? על מנת להקל עלינו את ההתמודדות עם הצום רצוי להתכונן לצום  ולהבין אלו מזונות כדאי לצרוך לפני הצום ומאלו כדאי להימנע. אלו כל הטיפים לקראת ולסיום הצום
מזון נזרק לפח (צילום shutterstock, freepik)
צום תשעה באב מתקרב ועל מנת לעבור את הצום בקלות מומלץ להקפיד על מספר הנחיות לפני הצום. רבים נוטים להאמין שצריך לאכול הרבה לפני הצום, וככה תמנע תחושת רעב אולם אין הדבר נכון. הארוחה המפסקת צריכה להיות ארוחה יחסית רגילה כאשר יש להקפיד בה על מספר כללים. הכנה נכונה לקראת הצום מתחילה כבר ביום שלפני הצום.
אז השאלה שנשאלת לקראת היום הקדוש היא כיצד להתכונן תזונתית לצום? על מנת להקל עלינו את ההתמודדות עם הצום רצוי להתכונן לצום  ולהבין אלו מזונות כדאי לצרוך לפני הצום ומאלו כדאי להימנע.

להלן מספר קבוצות מזון שאת צריכתם כדאי להגביל במהלך היום שלפני הצום  ובארוחה מפסקת: קפאין (קפה, תה רגיל, קקאו, שוקולד, קולה). הקפאין גורם  לאיבוד נוזלים ולכן לא מומלץ לצרוך ממנו לפני צום. משקאות:  מזונות מוגזים גורמים למלאות זמנית ולאי נוחות במערכת העיכול.
מזונות עתירי נתרן כגון:  מלח או מזון משומר במלח כגון: מלפפון חמוץ, בשר או דג משומרים או מעושנים, מזונות מקופסאות שימורים או מזונות המכילים מונוסודיום- גלוטאמט. גבינות מלוחות וצהובות שמכילות כמות גבוה של נתרן . מזונות אלו  גורמים לתחושת צימאון וגורמים לנו לרצות לשתות, למרות שהגוף רווי ואינו זקוק לשתייה נוספת.  
מומלץ להגביר צריכת נוזלים: כדאי לשתות כל שעה במהלך היום שלפני הצום: לשתות 1 כוס מים כל שעה, ולהשתדל לשתות מעל 10 כוסות עד תחילת הצום. במידה ולא מקפידים על שתייה סדירה בזמן השגרה, חשוב להתחיל להרוות את הגוף בנוזלים כבר יומיים לפני הצום, בכמות של כ-2 ליטר ביום. שתיית המים יכולה לעזור במניעת התייבשות, סחרחורות ושאר תסמינים האופייניים למצבים של חסר בנוזלים.
בנוסף, ביום שלפני הצום, מומלץ לאכול כמה ארוחות קלות, המבוססות על התזונה הים תיכונית: תזונה זו מבוססת על מוצרי מזון טבעיים לא מעובדים, הכוללים רכיבי מפתח תזונתיים וחומרים התורמים לבריאות ומגנים עליה: ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שמן זית וכמויות קטנות יותר של מזונות בלתי מעובדים דלי שומן מהחי כמוצרי חלב ודגים .
סעודה מפסקת:
במהלך הארוחה המפסקת מומלץ לשתות  2 כוסות מים לפחות על מנת להבטיח תהליכי עיכול נאותים. כדאי להימנע משתייה חריפה, ומצריכת קפאין על מנת לא לעורר צמא וכדי להקל על הצום. מומלץ לאכול ארוחה המורכבת ממנת חלבון היוצרת שובע לטווח ארוך כגון דגים וביצים.  מומלץ לצרוך דגים טריים, במיוחד דגי בריכות שהם דלים בנתרן ולא מגבירים את תחושת הצימאון וההתייבשות. בנוסף לחלבון מומלץ לצרוך גם פחמימה מורכבת בארוחה. למשל: כוסמת/ חיטה /בורגול/ קינואה או קוסקוס מלא.
מזונות אלו מכילים סיבים תזונתיים בכמות מתאימה כך שהם משפרים את תחושת השובע והמלאות ולא מעוררים בהכרח פעילות מעיים מידית. בנוסף לפחמימה ולחלבון מומלץ לצרוך מזונות מקבוצת השומן הגורמים לתחושת שובע על ידי האטת קצב ריקון הקיבה מה שייצור תחושת מלאות לאורך זמן רב יותר.  לא צריך לזלול שומנים בארוחה אולם הוספת טחינה, אבוקדו או תיבול בשמן זית מומלצת.
חשוב מאד להימנע מתיבול המזונות בתיבול  חריף המצמיא מאד או בתיבול מלוח. כדאי להגביל מאד את התיבול במלח וכן להימנע מצריכת ממזונות עתירי נתרן, כגון גבינות מלוחות, דגים כבושים, מעושנים ומלוחים, חמוצים ומזונות מעובדים (תעשייתיים). סלטים ושאר מזונות בעלי תכולת סיבים גבוהה שכל-כך חשובים בתזונה היומית אינם מומלצים בארוחה מפסקת. צריכת סיבים עודפת גורמת לתנועתיות של המעי ומכאן לפינוי מהיר של המזון לאורך צינור העיכול. בצום אנחנו לא רוצים לגרום לפינוי מהיר של המעי ולכן כדאי להגביל  צריכה מוגברת של ירקות טריים בארוחה מפסקת. ניתן לצרוך ירק מבושל שבו הסיבים עוברים ריכוך ראשוני בבישול ומפעילים פחות את תנועתיות המעי.
חולי סוכרת שאושר להם לצום  כדאי שיצרכו ארוחה שמכילה רק עד 2 מנות פחמימה בלבד, וכמות גדולה יותר של חלבון ושומן. כל זאת בהנחה שאינם סובלים מבעיה בתפקוד הכליות. לחולי סוכרת שמעוניינים לצום, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה ולקבל החלטה נבונה ומשותפת.
סיום הצום: "אחרי שצמנו...כדאי לאכול בצורה מבוקרת גם לאחר הצום. עם תום הצום כדאי "לשבור" את הצום עם כוס מים, תמר קטן או פרי אחר ומרק ירקות צח. כחצי שעה עד שעה לאחר מכן ניתן לאכול ארוחה קלה, הכוללת סלט ירקות ו/או ירק מבושל ופרוסת לחם מחיטה מלאה. מומלץ לחזור לאכילה רגילה בהדרגה ובמתינות. מאחלות לכל בית ישראל צום קל ומועיל!"
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למה לצום בדיוק ? (ל"ת)
    dfsgaf 08/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור