מדדים ומחקרים

רבע מיליארד שקל מקנסות: זו העירייה שחוגגת עליכם

ירידה בהכנסות מדו"חות בתל אביב: מגמה חיובית או תוצאה של נסיבות? הדו"ח הנפוץ ביותר בשנת 2023 היה בגין שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית, עם 173,396 דו"חות שהניבו כ-87 מיליון שקל, העירייה חילקה כ-762 אלף דו"חות בשווי כולל של כ-236 מיליון שקל - ירידה של כ-10% לעומת השנה הקודמת
מערכת ice |  2
קנס-אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ נתי שוחט)
בשנת 2023, עיריית תל אביב-יפו חוותה ירידה משמעותית בהכנסותיה מדו"חות תנועה וחניה. הנתונים, שנחשפו בעקבות בקשת התנועה לחופש המידע, מראים כי העירייה חילקה כ-762 אלף דו"חות בשווי כולל של כ-236 מיליון שקל - ירידה של כ-10% לעומת השנה הקודמת. מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה באוקטובר 2023 והדחייה בבחירות המוניציפליות נחשבות לגורמים מרכזיים בירידה זו.
הדו"ח הנפוץ ביותר בשנת 2023 היה בגין שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית, עם 173,396 דו"חות שהניבו כ-87 מיליון שקל. למרות הירידה של 9% לעומת 2022, מדובר בעלייה של 12% לעומת 2021 ו-52% לעומת 2019. בחמש השנים האחרונות, דו"חות אלו הכניסו לקופת העירייה לא פחות מ-405.4 מיליון שקל. במקום השני ניצבים דו"חות בגין חניה במקום אסור על פי תמרור "אין עצירה", עם 171,039 דו"חות שהניבו כמעט 43 מיליון שקל.

מעניין לציין כי רק כ-30% ממקבלי הדו"חות הם תושבי העיר. העירייה מקבלת כ-105 אלף פניות לביטול דו"חות מדי שנה, כאשר כ-40% מהפניות מאושרות והדו"ח מבוטל. הנתונים מראים גם כי בשנתיים האחרונות חולקו כ-2,400 אזהרות בשנה, מה שמעיד על מדיניות אכיפה מאוזנת יותר.
העירייה מדגישה כי הירידה במספר הדו"חות בשנת 2023 נובעת בעיקר מהתמקדות הפיקוח העירוני בפעילויות חירום וביטחון במהלך המלחמה. היא מציינת גם כי לאורך השנים האחרונות ניכרת מגמת ירידה מתמדת במספר הדו"חות ובהכנסות מנתיבי תחבורה ציבורית, מה שמיוחס הן לאכיפה יעילה והן להפנמת החוק על ידי הנהגים.
במקביל, העירייה מקדמת יוזמות חדשות לשיפור איכות החיים בעיר. לאחרונה, אישרה ועדת הכספים של העירייה תיקון שיהפוך את הצפירה ברכבים לעבירה שבגינה יינתנו קנסות בסך 475 שקל. מהלך זה, אם יאושר סופית, עשוי להוות מקור הכנסה נוסף לעירייה בעתיד.
לסיכום, הנתונים מציגים תמונה מורכבת של מדיניות האכיפה העירונית. בעוד שהירידה בהכנסות מדו"חות יכולה להיתפס כחיובית מבחינת התושבים, היא מעלה שאלות לגבי השפעתה על תקציב העירייה ויכולתה לממן שירותים עירוניים. עם זאת, הדגש של העירייה על שמירת הסדר הציבורי ולא על העשרת הקופה העירונית, מצביע על גישה מאוזנת יותר לאכיפה עירונית.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    עוקץ לתיירים
    דני 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק 30 אחוזים מדוח"ות הנת"צ לנהגים המקומיים? אז תנו לי לנחש: גם רוב ביטולי הדוח"ות ( 40%) הם עבור הביתיים. כתייר ליום אחד, נעקצתי גם אני. השיטות הן פסולות ובזויות. ואני נהג ותיק, מיומן, ובמשך שנים רבות גם התפרנסתי מנהיגה. אין לי שום בעיות בניווט ובווייז. ובכל זאת, 500 ש"ח קנס, עבור נהג שכמוני ללא שום עבירות תנועה. שונאים תיירים? ת'אמת? לא צריכים אתכם. בעבר הייתי מאוהב קשות בעיר העברית הראשונה. והיום?- מעוז הפריקים, האנרכיסטים, ההומואים, הסטלנים, ומה לא. עיר ג'יפה, שבהחלט לא שווה 500 ש"ח על כלום.
    סגור
  • 1.
    דוחות וקנסות בכל דענת הינם גזל חמור של האזרחים
    חקי חיון 07/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חקי חיון בהרת כל מחוקק.קובע תקנות .אנשיות שיטור.פיקוח.בקרה.וכו שעסקו בנושא דוחות קנסות.וכו בעצם גזלו קשות ביותר את האזרחים.תושבים > מותר להטיל דוח.קנס רק במקרים חריגים כגון : מישהו הפריע או תפס חניית נכה , מישהו שיפץ או בנה באופן מסוכן , וכו
    סגור