נדל"ן ותשתיות
מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל: הקו החדש לרכבת הקלה נחשף
יוצאים לביצוע: אושר הסכם מעודכן לקו הירוק שיחבר את ראשון לציון וחולון לתל אביב והרצליה. הקו הירוק יכלול 39 קילומטרים של מסילות ו-62 תחנות
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, החשב הכללי במשרד האוצר וחברת נת"ע אישרו את ההסכם המעודכן עם זכיינית הקו הירוק קבוצת TMT. כעת פתוחה הדרך להשלמת הסגירה הפיננסית מול הבנק המלווה, וליציאה לשלב הביצוע.
אישור התיקונים והעדכונים בהסכם ("אדנדום") נדרש עקב הזמן שעבר מאז הגשת מסמכי המכרז. זהו שלב מקובל והכרחי בהסכמי תשתיות מסוג זה, ונועד למקסם את התועלות למזמינת העבודה, ולכסות מצבים ושינויים שלא נכללו במכרז המקורי.
הקו הירוק הוא הקו השלישי של הרכבת הקלה בגוש דן, וישלים את מערך הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. הקו מתוכנן להיפתח בשנת 2028 ויצטרף לקו האדום שנפתח השנה, ולקו הסגול שצפוי להיפתח בשנת 2027, ואשר הסגירה הפיננסית עבורו הושלמה לפני מספר חודשים. הקו צפוי להסיע כ-250,000 נוסעים ביום וכ-65 מיליון בשנה. זמן הנסיעה מתחנת המרכבה בחולון ועד לכיכר רבין בתל אביב יהיה כ-35 דקות בלבד.
הקו הירוק יחבר את החלקים הדרומיים והצפוניים של המטרופולין, וינוע בין ראשון לציון, חולון, תל אביב והרצליה. אורך הקו כ-39 קילומטרים מהם 4.5 קילומטרים תת-קרקעיים, והוא כולל 62 תחנות ובהן ארבע מתחת לקרקע, שבעה גשרים, חמישה מעברים משוקעים ושני מרכזי תפעול ותחזוקה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "עברנו היום עוד אבן דרך משמעותית בקידום הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן. זוהי בשורה גדולה לתושבי גוש דן ולכלל אזרחי ישראל, ואני מקווה כי נצא לשלב הביצוע כבר בשנה הקרובה. מערך הרכבות הקלות בגוש דן יביא לצמצום ניכר בזמני הנסיעה ברחבי המטרופולין, יעודד שימוש בתחבורה הציבורית ויוביל להפחתת הגודש התחבורתי, זיהום האוויר והרעש ובעיות הפקקים והחנייה במרכזי הערים. במקביל נראה השפעה מבורכת של הרכבת הקלה על כל המרחב האורבני לאורך התוואי, ועל הפיתוח העסקי בסביבת התחנות, כפי שרואים כבר היום לאורך תוואי הקו האדום."
בימים אלה מסתיימות עבודות ההכנה שבאחריות חברת נת"ע, הכוללות את פינוי התוואי והעתקת התשתיות מתחתיו. עם השלמת הסגירה הפיננסית ניתן יהיה לעבור לשלב הביצוע, שבאחריות קבוצת TMT אשר זכתה במכרז להקמת ותפעול הקו הירוק. הקבוצה מורכבת מחברת ההנדסה אלקטרה (40.5%), חברת התחבורה הציבורית דן (40.5%) וחברת הרכבות הצרפתית אלסטום (19%).
אישור ההסכם המעודכן ("אדנדום") מאפשר את קידום הסגירה הפיננסית למימון הקו הירוק, שתתבצע מול בנק אירופי מוביל. המכרז כולל תכנון, הקמה, תפעול, תחזוקה, אספקה ומימון של הפרויקט, לתקופה של 25 שנה במתכונת PPP (Public Private Partnership). היקף הפרויקט נאמד בכ-18.3 מיליארד שקלים.
עוד ב-
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: "גם בימים אלה של מלחמה קשה בעזה, אנו ממשיכים לקדם פרויקטי תשתית רחבי היקף שישנו את פני התחבורה בישראל כבר בעשור הנוכחי. במקביל לטיפול השוטף בבעיות השעה הבוערות, כאשר משרדנו פועל יומם ולילה לשמירה על רצף תפקודי לטובת כלל תושבי ישראל, אנו ממשיכים להסתכל קדימה ולקדם פרויקטים לטווח הרחוק. הקו הירוק של רכבת הקלה בגוש דן הוא חלק משורה של פרויקטים משמעותיים שאנו ממשיכים לקדם, גם במצב הביטחוני המורכב שבו אנו נמצאים כיום."
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(4):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
4.שרת ההבטחותורדה 11/2023/13הגב לתגובה זו0 0אל תאמינו לאא יפתח בתקופה הקרובהסגור
-
3.אל תבטיחו ותתחייבו לזמנים וזה לא מתקרב למהפכה, רק יח"צשוב יהיו עיכובים 11/2023/09הגב לתגובה זו3 1לצרת התחבורה בממשלה הגרועה בתולדות המדינה. יש פיגור של שנים וזה לא מספיק בכללסגור
-
2.שום מהפכה בתחבורה: מעט מדי ומאוחר מדי, פיגור של עשרות שלא מהפכה ולא נעליים 11/2023/09הגב לתגובה זו3 1שנים. מי יודע אם יהיה במרכז הארץ אי פעם מטרו מתבקש.... סתם יח"צ לממשלה כושלת באופן קיצוניסגור
-
1.כתבת יח"צ של צרת התחבורה (ל"ת)ירון כ"ץ 11/2023/08הגב לתגובה זו2 1סגור